Pondelok, 19. február, 2018 | Meniny má Vlasta
Pridajte si svoje mesto

Celý severný obchvat už odovzdali do užívania

Celkové náklady na výstavbu severného obchvatu Trnavy v dĺžke necelých päť kilometrov dosiahli vyše 33 mil. eur.

Severný obchvat už od dnes slúži motoristom.(Zdroj: (PB))

Pomoc Európskej únie z toho tvorí 23,5 mil. eur a zvyšok zdroje štátneho rozpočtu.

TRNAVA. Motoristi môžu využívať takmer päťkilometrový severný obchvat Trnavy. Slovenská správa ciest v stredu odovzdala do užívania druhú a tretiu časť novej cesty prvej triedy. Obchvat má vylúčiť tranzitnú dopravu z centra mesta a odľahčiť ho od rastúceho množstva automobilov. Počet vozidiel jazdiacich denne napríklad na Trstínskej ceste už presiahol 23 tisíc a do roku 2015 by sa mal podľa odhadov zvýšiť na 26 tisíc. Pred siedmimi rokmi využívalo cestu vyše 20 tisíc áut za deň. "Celkové náklady na viac ako 4,5-kilometrový obchvat, ktorý vznikal v troch etapách počas niekoľkých rokov (od roku 2006), sa vyšplhali na viac ako 33 miliónov eur. Z nich 23,5 milióna eur tvorí príspevok Európskej únie, zvyšok bol financovaný zo štátneho rozpočtu," informoval agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin.

te.jpg

Minister dopravy Ján Počiatek očakáva, že severný obchvat Trnavy zlepší dopravnú situáciu v meste. Podľa neho zároveň spĺňa všetky ekologické a ekonomické parametre, ktoré sú cieľom projektov financovaných Európskou úniou. "Odľahčenie od tranzitnej dopravy smerujúcej na Záhorie pozitívne pocítia jednak obyvatelia dotknutej časti mesta a tiež vodiči znížením energetických a časových strát. Ministerstvo dopravy výhľadovo počíta s výstavbou juhovýchodného obchvatu, ktorý by obdobne riešil tranzitnú dopravu smerom na Modru a Pezinok," vyhlásil Počiatek.

Nový obchvat dopravu v Trnave odľahčí, všetky problémy však podľa primátora Vladimíra Butka určite nevyrieši. Koľko vozidiel obíde mesto, bude zrejmé z výstupov kamerového monitorovacieho systému, ktorý dokáže vozidlá zrátať a podľa dĺžky ich aj rozlišovať na osobné a nákladné. "Ak by z centra mesta ubudlo len dávnejšie odhadovaných 10 až 15 percent, Trnavčania to pocítia. Pretože to budú hlavne veľké, nákladné, hlučné a dymiace vozidlá," povedal Butko. Dodal, že obchvat bol v územnom pláne mesta zakreslený už v roku 1974, k jeho realizácii dopomohla komunikácia samosprávy s vládou počas prípravy veľkej investície francúzskej automobilky PSA Peugeot Citroen. Prvé autá po obchvate prejdú vo štvrtok dopoludnia, po odznení rannej dopravnej špičky.

tee.jpg

Druhá a tretia etapa stavby severného obchvatu Trnavy sa realizovali ako súčasť Operačného programu Doprava. Maximálna výška oprávnených výdavkov bola stanovená na 16 mil. eur, pričom financovanie z Európskeho fondu regionálneho rozvoja tvorí 13,6 mil. eur, čiže 85 % nákladov, na štátny rozpočet pripadlo zvyšných 15 %, teda 2,4 mil. eur. Ide o druhý úspešne ukončený projekt v rámci prioritnej osi zameranej na cesty prvej triedy v súčasnom Operačnom programe Doprava na roky 2007 až 2013.

Hlavným cieľom projektu podľa ministerstva bolo vylúčiť tranzitnú dopravu z centra Trnavy a tým minimalizovať negatívne vplyvy dopravy na životné prostredie, zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky a zlepšiť parametre cesty prvej triedy č. 51. "Výstavba obchvatu pozitívne ovplyvnila možnosti urbanizácie mesta doplnením chýbajúceho segmentu vyššej dopravnej infraštruktúry, ktorá nadviaže na diaľničný privádzač (D1) a na sieť rýchlostných ciest (R1). Územie sa zároveň stalo atraktívnejším pre investorov a prepravcov," dodal rezort dopravy.

Prvú etapu severného obchvatu Trnavy v dĺžke 1,8 kilometra stavala bratislavská firma Alpine Slovakia, spol. s r.o. Práce za zmluvnú cenu 10,83 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty trvali od augusta 2006 do októbra 2008. Táto časť je v prevádzke už od decembra 2008 a bola financovaná cez bývalý Operačný program Základná infraštruktúra v skrátenom programovom období 2004 až 2006.

Ďalšie dva úseky obchvatu postavila trnavská firma TSS Grade, a.s. Výstavba druhej etapy v dĺžke 1,9 kilometra a pri zmluvnej cene vyše 5 mil. eur začala v máji 2009 a skončila v decembri 2011. Tretia etapa stavby obchvatu v dĺžke 0,9 kilometra a za zmluvnú cenu 8,36 mil. eur trvala od marca 2010 do apríla tohto roka. Predmetom výstavby tretej etapy bolo najmä pokračovanie cestného objektu a vyústenia do mimoúrovňovej križovatky s napojením na miestnu komunikáciu - priemyselnú časť mesta. Vybudovaním tejto etapy sa podľa ministerstva dopravy podstatne zvýšila ekonomická efektívnosť stavby celého obchvatu pomocou mimoúrovňového kríženia železnice.

Ďalšie články z témy Voľby do VÚC 2017 (župné voľby)

Pozrite si tiež články z hlavnej témy Voľby do VÚC 2017 (župné voľby)  na domov.sme.sk

Spravodajstvo

Aktuálne správy, informácie a kompletné spravodajstvo z okresov Trnava, Hlohovec a Peišťany.


  1. V Trnave vzniklo nové múzeum, vráti vás v čase 1 374
  2. Poznáme nehodové úseky v Trnavskom kraji. Kde zvýšiť opatrnosť? (mapy) 1 188
  3. El Maestrovi sa model ligy nepáči. Život v Trnave si obľúbil a chce vyššie návštevy na štadióne 883
  4. Obnova paláca Stephaneum má po viacročnej prestávke pokračovať Foto 313
  5. Sprievodcovia ukážu to najkrajšie z minulosti Trnavy 155
  6. Ukradol peniaze a prsteň s diamantom. Pri odchode si stihol odpiť z piva +VIDEO 141
  7. Mesto chystá výstavbu materskej školy na Gorkého ulici 119
  8. Výsledok by sme pred zápasom brali všetkými desiatimi, tvrdí obranca Godál 104
  9. Samosprávny kraj vyčlenil na dotácie 570-tisíc eur 102
  10. Južný obchvat Trnavy sa nezačne stavať skôr ako o tri roky Foto 91

Najčítanejšie správy

Trnava

V Trnave vzniklo nové múzeum, vráti vás v čase

Niekoľkoročné zberateľské zanietenie zakladateľa Karola Lipovského a niekoľkomesačná práca ľudí zo združenia Retro múzeum vyústila do rozsiahlej expozície.

Poznáme nehodové úseky v Trnavskom kraji. Kde zvýšiť opatrnosť? (mapy)

Čo sa týka nehodovosti, je Trnavský kraj v rámci Slovenska na chvoste, počtom smrteľných nehôd však minulý rok obsadil prvú priečku. V kraji nafúkalo aj viac ako 800 šoférov.

El Maestrovi sa model ligy nepáči. Život v Trnave si obľúbil a chce vyššie návštevy na štadióne

Tréner Spartaka Trnava Nestor El Maestro sa už spolu so svojimi zverencami nevie dočkať štartu jesennej časti. S hráčmi komunikuje v štyroch jazykoch a medzi jeho záľuby patrí navštevovanie kaviarní.

Obnova paláca Stephaneum má po viacročnej prestávke pokračovať

V cirkevnej budove v historickom centre Trnavy má byť v budúcnosti arcidiecézne múzeum, archív a knižnica.

Sprievodcovia ukážu to najkrajšie z minulosti Trnavy

Trnavskí sprievodcovia sa zapoja do Svetového dňa sprievodcov v cestovnom ruchu bezplatnými prehliadkami historického centra mesta.

Blízke regióny

Futbalisti pochybujú nad tým, že sa mestské peniaze pre klub využívajú efektívne. K dokladom sa nedostali

Členovia klubu vyjadrili pochybnosti nad tým, kam smeruje mestská dotácia pre klub. Aj napriek žiadostiam sa dodnes nedostali k patričným dokumentom. V článku nájdete aj zvukovú nahrávku z rokovania.

Chameleón Kotrík a jeho „poťa gól“

Nitra spustila jarný režim v Zlatých Moravciach cenným bodom s naj útokom z Trenčína, o gólové panenstvo prišiel René Kotrík.

Orbis v centre Nitry: Začínajú sa búracie práce

Časť skeletu bývalého kultúrneho domu zostane stáť. Jeho stav musí ešte odobriť statik.

Cestu smrti už v kraji nemáme, kritické úseky áno

Vlani na cestách v Nitrianskom kraji zomrelo tridsať ľudí. Je to menej ako rok predtým.

Elektromobily musia prefarbiť, používať ich bude mestská polícia

Služobné autá musia byť zo zákona biele. Radnica však objednala metalickú farbu.

Všetky správy

Chcel si vziať život. Záchranka ho nechala tak, do rána zomrel

Úmrtie bezdomovca z ubytovne Resoty Antona Srholca prešetruje Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.

Lidl sťahuje z pultov ryžu Basmati

Ak ste si už výrobok kúpili, prineste ho do predajne, vrátia vám peniaze.

Hokej - Program, tabuľky, skupiny - Zimná olympiáda 2018 (ZOH 2018)

Hokejový turnaj sa začína v stredu 14. februára 2018. Slovensko doň vstúpi zápasom proti Olympijským športovcom z Ruska.

Trafikanti reformy neurobia

Stále patríme medzi úspešnejšie postkomunistické krajiny, ale zdroje úspechu postupne vyprchávajú a perspektíva sa zhoršuje.

Ruský medailista mal pozitívny dopingový test, začali voči nemu konanie

Alexander Krušelnickij získal so svojou manželkou bronz v curlingu.