Sobota, 16. december, 2017 | Meniny má Albína
Pridajte si svoje mesto

Celý severný obchvat už odovzdali do užívania

Celkové náklady na výstavbu severného obchvatu Trnavy v dĺžke necelých päť kilometrov dosiahli vyše 33 mil. eur.

Severný obchvat už od dnes slúži motoristom.(Zdroj: (PB))

Pomoc Európskej únie z toho tvorí 23,5 mil. eur a zvyšok zdroje štátneho rozpočtu.

TRNAVA. Motoristi môžu využívať takmer päťkilometrový severný obchvat Trnavy. Slovenská správa ciest v stredu odovzdala do užívania druhú a tretiu časť novej cesty prvej triedy. Obchvat má vylúčiť tranzitnú dopravu z centra mesta a odľahčiť ho od rastúceho množstva automobilov. Počet vozidiel jazdiacich denne napríklad na Trstínskej ceste už presiahol 23 tisíc a do roku 2015 by sa mal podľa odhadov zvýšiť na 26 tisíc. Pred siedmimi rokmi využívalo cestu vyše 20 tisíc áut za deň. "Celkové náklady na viac ako 4,5-kilometrový obchvat, ktorý vznikal v troch etapách počas niekoľkých rokov (od roku 2006), sa vyšplhali na viac ako 33 miliónov eur. Z nich 23,5 milióna eur tvorí príspevok Európskej únie, zvyšok bol financovaný zo štátneho rozpočtu," informoval agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin.

te.jpg

Minister dopravy Ján Počiatek očakáva, že severný obchvat Trnavy zlepší dopravnú situáciu v meste. Podľa neho zároveň spĺňa všetky ekologické a ekonomické parametre, ktoré sú cieľom projektov financovaných Európskou úniou. "Odľahčenie od tranzitnej dopravy smerujúcej na Záhorie pozitívne pocítia jednak obyvatelia dotknutej časti mesta a tiež vodiči znížením energetických a časových strát. Ministerstvo dopravy výhľadovo počíta s výstavbou juhovýchodného obchvatu, ktorý by obdobne riešil tranzitnú dopravu smerom na Modru a Pezinok," vyhlásil Počiatek.

Nový obchvat dopravu v Trnave odľahčí, všetky problémy však podľa primátora Vladimíra Butka určite nevyrieši. Koľko vozidiel obíde mesto, bude zrejmé z výstupov kamerového monitorovacieho systému, ktorý dokáže vozidlá zrátať a podľa dĺžky ich aj rozlišovať na osobné a nákladné. "Ak by z centra mesta ubudlo len dávnejšie odhadovaných 10 až 15 percent, Trnavčania to pocítia. Pretože to budú hlavne veľké, nákladné, hlučné a dymiace vozidlá," povedal Butko. Dodal, že obchvat bol v územnom pláne mesta zakreslený už v roku 1974, k jeho realizácii dopomohla komunikácia samosprávy s vládou počas prípravy veľkej investície francúzskej automobilky PSA Peugeot Citroen. Prvé autá po obchvate prejdú vo štvrtok dopoludnia, po odznení rannej dopravnej špičky.

tee.jpg

Druhá a tretia etapa stavby severného obchvatu Trnavy sa realizovali ako súčasť Operačného programu Doprava. Maximálna výška oprávnených výdavkov bola stanovená na 16 mil. eur, pričom financovanie z Európskeho fondu regionálneho rozvoja tvorí 13,6 mil. eur, čiže 85 % nákladov, na štátny rozpočet pripadlo zvyšných 15 %, teda 2,4 mil. eur. Ide o druhý úspešne ukončený projekt v rámci prioritnej osi zameranej na cesty prvej triedy v súčasnom Operačnom programe Doprava na roky 2007 až 2013.

Hlavným cieľom projektu podľa ministerstva bolo vylúčiť tranzitnú dopravu z centra Trnavy a tým minimalizovať negatívne vplyvy dopravy na životné prostredie, zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky a zlepšiť parametre cesty prvej triedy č. 51. "Výstavba obchvatu pozitívne ovplyvnila možnosti urbanizácie mesta doplnením chýbajúceho segmentu vyššej dopravnej infraštruktúry, ktorá nadviaže na diaľničný privádzač (D1) a na sieť rýchlostných ciest (R1). Územie sa zároveň stalo atraktívnejším pre investorov a prepravcov," dodal rezort dopravy.

Prvú etapu severného obchvatu Trnavy v dĺžke 1,8 kilometra stavala bratislavská firma Alpine Slovakia, spol. s r.o. Práce za zmluvnú cenu 10,83 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty trvali od augusta 2006 do októbra 2008. Táto časť je v prevádzke už od decembra 2008 a bola financovaná cez bývalý Operačný program Základná infraštruktúra v skrátenom programovom období 2004 až 2006.

Ďalšie dva úseky obchvatu postavila trnavská firma TSS Grade, a.s. Výstavba druhej etapy v dĺžke 1,9 kilometra a pri zmluvnej cene vyše 5 mil. eur začala v máji 2009 a skončila v decembri 2011. Tretia etapa stavby obchvatu v dĺžke 0,9 kilometra a za zmluvnú cenu 8,36 mil. eur trvala od marca 2010 do apríla tohto roka. Predmetom výstavby tretej etapy bolo najmä pokračovanie cestného objektu a vyústenia do mimoúrovňovej križovatky s napojením na miestnu komunikáciu - priemyselnú časť mesta. Vybudovaním tejto etapy sa podľa ministerstva dopravy podstatne zvýšila ekonomická efektívnosť stavby celého obchvatu pomocou mimoúrovňového kríženia železnice.

Ďalšie články z témy Voľby do VÚC 2017 (župné voľby)

Pozrite si tiež články z hlavnej témy Voľby do VÚC 2017 (župné voľby)  na domov.sme.sk

Spravodajstvo

Aktuálne správy, informácie a kompletné spravodajstvo z okresov Trnava, Hlohovec a Peišťany.


  1. Polícia v Opoji zastrelila Jána Golisa, mal šéfovať bankomatovej mafii Video 9 867
  2. Trnavskí policajti postrelili dvoch mužov, jeden zraneniam podľahol Foto 3 777
  3. Na policajtov útočili autom členovia bankomatovej mafie 2 663
  4. Opitý Hlohovčan havaroval na obchvate, cestu zavreli na tri hodiny 631
  5. Postavil sa pred vlak a rozpažil ruky. Muž zrážku neprežil 385
  6. Študenti majú navrhnúť, ako pomôcť plytkej Trnávke 214
  7. Sľubujem zaznelo po maďarsky, záhorácky aj trnavsky Foto 152
  8. Radnica si berie späť zimný štadión aj kúpalisko v Kamennom mlyne 105
  9. Koledy spievalo v Trnave plné námestie + FOTO a VIDEO 102
  10. Vyhol sa čelnej zrážke a narazil do stromu, policajti hľadajú vinníka 102

Najčítanejšie správy

Trnava

Polícia v Opoji zastrelila Jána Golisa, mal šéfovať bankomatovej mafii

Obeťou policajnej streľby je 42-ročný Ján Golis, známy z kauzy bankomatovej mafie. Druhým je 34-ročný Martin Krajčovic, ktorý figuroval v rovnakom prípade.

Trnavskí policajti postrelili dvoch mužov, jeden zraneniam podľahol

Podozriví narazili do dvoch policajných áut, keď sa snažili ujsť.

Na policajtov útočili autom členovia bankomatovej mafie

Policajný prezident Tibor Gašpar informoval o incidente v obci Opoj.

Opitý Hlohovčan havaroval na obchvate, cestu zavreli na tri hodiny

Dopravná nehoda skomplikovala v noci z piatka na sobotu dopravu na obchvate Trnavy. Vodič na Fabii prešiel do protismeru a zrazil sa s kamiónom.

Postavil sa pred vlak a rozpažil ruky. Muž zrážku neprežil

Policajti vyšetrujú okolnosti včerajšej tragickej zrážky muža s vlakom. Poškodený muž na mieste zraneniam podľahol. Vlaky meškali.

Blízke regióny

Lanovku na Zobor má stavať dvadsať ľudí necelé dva roky

Na hornej stanici budú môcť ľudia prespať. Hoci v zámere sú napísané konkrétne termíny, podľa biskupstva sú len orientačné.

Odišiel Tibor Meszlényi

V rodine Meszlényiovcov budú tohtoročné Vianoce veľmi smutné.

Trenčín podá žalobu, zápach z droždiarne pretrváva

Zápach zo sušiarne droždia naďalej trápi množstvo obyvateľov. Mesto na firmu podá žalobu podľa občianskeho zákonníka.

Muž našiel pod kolesom auta atrapu bomby

Okoloidúci muž na Okružnej ulici v Novej Dubnici zalarmoval v piatok (15. 12.) večer políciu aj pyrotechnika.

Mierové námestie roztancujú Cigánski diabli

V sobotu na námestí zaspieva Celeste Buckingham, v nedeľu zahrajú Cigánski diabli.

Všetky správy

Vidíte na obrázku cikcakovité čiary? Môžete zažiť slepotu

Zakrivená slepota nie je diagnóza, spôsobuje ju evolúcia.

Dravecký porušil životosprávu a musel opustiť reprezentáciu

Hokejový zväz považuje vec za citlivú, nechce sa k nej veľmi vyjadrovať.

Komédia na súdoch: prečo nie sú prípady Majského a Čuňu uzavreté

Treba sa pýtať, kde sme – ako súdruhovia z NDR – urobili chybu.

Legendárna Transsibírska magistrála: dobrodružná cesta

Pozrite si Moskvu, Jekaterinburg, Novosibirsk, Irkutsk a ďalšie mestá na slávnej železničnej trati.