Hodinové dopravné kolóny sa skrátili asi o polovicu.
HLOHOVEC. Osadenie dopravných značiek, ktoré zakazujú prejazd motorových vozidiel nad 12 ton, má prvé pozitívne výsledky.
Nové zákazy pri Trakoviciach a Červeníku odľahčili dopravu v Hlohovci. Kamionisti si totiž cestu smerom na Nitru často skracovali práve cez Hlohovec, čím sa vyhýbali mýtnemu systému. Po novom už musia chodiť na Nitru cez R1.
„Autodopravcovia zneužívali cesty II. a III. triedy a zámerne obchádzali elektronické mýto. Samosprávne kraje, ktoré sú správcami týchto komunikácií, neboli schopné, či už pre nekompetentnosť alebo nedostatok financií túto situáciu riešiť. Dochádzalo tak k ničeniu ciest, ktoré nie sú určené na tranzit ťažkých nákladných vozidiel,“ vyjadrilo sa ešte bývalé vedenie rezortu dopravy, ktoré značky iniciovalo.
Doprava je plynulejšia
Viacerí Hlohovčania si nové zákazy pochvaľujú. „Doprava je oveľa plynulejšia. Nielen pred Hlohovcom, ale aj priamo v meste,“ tvrdí Milan (46) z Hlohovca.
Mladší Marek je skeptickejší. „Doprava v Hlohovci je dlhodobý problém a „rieši“ sa už niekoľko rokov. Už predchádzajúci primátor sľuboval pre Hlohovčanov obchvat. Dodnes sme sa ho nedočkali. Terajší primátor Dvoran síce tvrdí, že sa veci už reálne pohli. Ale ja mu neverím,“ sťažuje sa Marek.
Podľa je slov, značky situáciu o niečo zlepšili, ale nie o veľa.
„V smere od Trnavy sa v špičke, od tej druhej poobede do piatej, na vstupe do mesta čaká aj pol hodiny,“ dodáva Marek.
Pred osadením značiek nebolo ničím výnimočným, že kolóna vozidiel sa ťahala až po susedný Leopoldov.
Situáciu sledujú policajti pomocou kamier
„Môže za to aj neschopnosť vodičov plynule prejsť cez kruhový objazd za mostom, dopravu spomaľuje aj semafor v strede mesta. Do konca tohto roka má pred mestom pribudnúť nákupné centrum, ktoré ešte viac zhorší situáciu,“ uzatvára problematiku Marek.
Mestskí policajti sledujú dopravnú situáciu v Hlohovci aj pomocou kamerového systému. Podľa náčelníka Jozefa Šoku, značky pri Trakoviciach a Červeníku pomohli, chýbajú však rovnaké značky v smere z Nitry.
„Znížil sa počet tranzitnej dopravy prechádzajúcej mestom Hlohovec, doprava sa stala plynulejšou, pričom sa netvoria dlhé kolóny vozidiel pred vstupom do Hlohovca v smere od Trnavy. Aj napriek tomu, zaťaženie mesta v hlavnom ťahu v smere na Nitru stále trvá,“ vysvetľuje.
Podľa vyjadrenia prednostky mestského úradu Hlohovec, Evy Lukáčovej, sa nové značenie prejavilo v zrýchlení celkovej dopravy v meste. „Zmiernila sa tiež tvorba kolón, predovšetkým na vstupe do mesta v čase dopravnej špičky.“
Na nákladný obchvat nie sú peniaze
Zaťaženie cestných komunikácií považujú na radnici za hlavný negatívny vplyv na mestské prostredie. Ten sa najviac prejavuje v historickom centre mesta.
„Stále sa zvyšujúca intenzita vozidiel bráni plnohodnotnému spoločenskému využitiu priestoru námestia,“ konštatuje Lukáčová.
O riešení by vedeli, no na nákladný obchvat nie sú peniaze.
„Riešením problému dopravy v meste by bolo vybudovanie obchvatu, čo je nad rámec kompetenčných i finančných možností mesta vzhľadom na to, že cesty II. triedy nie sú vo vlastníctve ani v správe mesta,“ vysvetľuje.
Napriek tomu sa snažia veci pohnúť dopredu. Mesto pristúpilo k obstaraniu generelu dopravy ako záväzného územnoplánovacieho dokumentu.
Situácii má čiastočne napomôcť aj pripravovaný projekt železného mosta cez rieku Váh pre osobnú dopravu, cyklistov i peších.