Ruský Tupolev z Piešťan čaká už roky na odvoz do Maďarska

Odstavený vrak lietadla už roky chátra na parkovisku pri letisku v Piešťanoch. O „comebacku“ reštaurácie či inej služby na palube sa neuvažuje.

Lietadlo ruskej výroby už roky chátra na parkovisku pri letisku v Piešťanoch.Lietadlo ruskej výroby už roky chátra na parkovisku pri letisku v Piešťanoch. (Zdroj: (PB))

V minulosti bolo jednou z atrakcií Piešťan, dnes je to iba prázdny vrak lietadla. Odstavený „Tupolev“ už roky chátra na parkovisku pri letisku v Piešťanoch. O„comebacku“ reštaurácie či inej služby na palube sa neuvažuje.

PIEŠŤANY. Lietadlo ruskej výroby Tupolev 134 A priletelo na Piešťanské letisko v druhej polovici osemdesiatych rokov minulého storočia cielene. Vtedajšie československé aerolínie (ČSA) sa totiž po úspešných projektoch v českých Slušoviciach a pri Nosickej priehrade, kde umiestnili vyradené lietadlá za účelom prevádzkovania reštaurácie, rozhodli niečo podobné zrealizovať aj v Piešťanoch.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

ČSA iba upravili trup lietadla, služby ponúkali súkromníci. Po tom, čo dva roky stálo v hangári a všetko potrebné na lietanie z neho vytiahli, začali s jeho úpravou. „Vymontovali sa obidva motory a súčiastky na náhradné diely. Interiér lietadla sa kompletne prerobil na pohostinské zariadenie,“ ozrejmil František Varga, výkonný riaditeľ letiska Piešťany.

Prví nájomníci

Začiatkom 90. rokov prišiel prvý nájomca. V lietadle pribudli kuchyňa, sklad, mini bar, nové toalety a sedenie pre približne dvadsať ľudí. Lákadlom bola otvorená kabína pilotov s kompletným vybavením. Asi po roku ju však museli zamknúť. Kľúčik ste si museli pýtať, ako keby ste šli na WC.

„Každý si chcel totiž zobrať nejaký suvenír. Mizli budíky, slúchadlá, dokonca evidujeme aj prípad pokusu o krádež kresla pre pilota,“ dodal Varga, ktorý už v tom čase na letisku pôsobil. Zaujímavý a na tie časy odvážny projekt bol spočiatku úspešný. Rodičia s deťmi, domáci a najmä turisti sem radi chodili. Snack bar bol obrovským lákadlom, ak zoberieme do úvahy fakt, že po revolúcii ich veľa nebolo. Neskôr sa tam začalo aj variť. No zjavne bez zisku.

SkryťVypnúť reklamu

Končili zadlžení

„Podnikatelia končili najmä pre dlhy, ktoré si narobili. Vystriedalo sa tam asi pätnásť nájomcov. Niektorí vydržali dva roky, iní sotva dva mesiace. Postupne už nedokázali konkurovať množstvu nových podnikov v centre Piešťan a rastúcim cenám,“ vysvetlil Varga. So znižovaním počtu letov a postupnou redukciou pravidelných liniek to podľa jeho slov nesúviselo.

„Tí, čo niekam leteli, alebo čakali na prílet, navštevovali tento podnik iba zriedka. Vo vnútri to bolo malé. Najčastejšie tu sedeli rodinky s malými deťmi alebo kúpeľní hostia. Slúžilo to skôr ako atrakcia,“ zaspomínal. „Nevýhodou bolo aj to, že trup lietadla nebol zateplený. Prevádzka trvala zhruba od apríla do októbra,“ dodal. Náklady na vykurovanie v jesenných mesiacoch a klimatizovanie v letných mesiacoch boli neúnosne vysoké.

SkryťVypnúť reklamu

„Kapacita zariadenia sa nedala zvýšiť, nájomcovia sa snažili kompenzovať rastúce náklady na energie zmenou sortimentu a s tým spojené výrazné zvýšenie cien ponúkaných tovarov a služieb. Jednoducho sa už nedalozarobiť iba na predaji kávy, minerálky, alebo podávaním teplých jedál,“ potvrdil Varga. Podnik v lietadle na periférii časom už tak nelákal.

tri.jpg

jeden.jpg

dva.jpg

Rozhodli sa ho predať

Keď sa letisku dlhodobo nepodarilo nájsť žiadneho nového nájomcu, rozhodlo sa, že lietadlo predá. Prebehlo riadne verejné konanie a jeho cenu vyrátali na základe zisku zo zošrotovania plus cena fungujúceho gastronomického zariadenia vo vnútri.

„Predali sme to nakoniec za dvesto tisíc,“ spresnil Varga. Kúpil to istý podnikateľ z Maďarska. Tvrdil, že u neho doma to bude terno. „Kupujúceho sme upozornili na skutočnosti súvisiace s demontážou lietadla a jeho prepravou ako nadrozmerný náklad,“ zdôraznil. Keď však skutočne zistil, aká suma je spojená s realizáciou jeho plánu, prestal mať o „terno“ záujem. Letisko ani mesto Piešťany nemajú naňho žiadny telefónny kontakt, na poštu neodpovedá.

Snack bar tam už nebude

„Pôvodný projekt bol výborný nápad pre vtedy existujúcu ekonomickú situáciu a s tým spojenú kúpnu silu obyvateľstva. Bohužiaľ, v procese nasledujúcich nesmierne dynamických zmien nemal šancu prežiť,“ vysvetlil. Letisko v tom čase už bolo súčasťou Slovenskej správy letísk a riešilo dôležitejšie problémy. „Svojmu pôvodnému zámeru už Tupolev určite slúžiť nebude. Možno na inom frekventovanom mieste. Napríklad v parku alebo na odpočívadle. Ale pri letisku už určite nie,“ uzatvoril Varga. To, či sa ujme niektorý z týchto nápadov, je však na majiteľovi z Maďarska, ktorý ho vlastní.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Trnava

Komerčné články

  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre. Chcú pravdu
  2. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  2. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  3. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  4. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  5. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  6. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  7. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  8. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 21 667
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 7 081
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 4 251
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 283
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 891
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 332
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 004
  8. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 1 959
  1. Iveta Grootová: Na stanici
  2. Dušan Piršel: Ako vnímať dôchodkový systém – ako štandard, či luxus?
  3. Jakub Cipko: Rovnaká sekta s iným bohom
  4. Juraj Droppa: Deti patria rodičom, nie štátu.
  5. Viktor Pamula: Nekolik vět
  6. Dušan Koniar: Kuruci do zbrane!
  7. Dávid Polák: Svet už nikdy nebude ako predtým…
  8. Daniel Bíro: Šľachta bola jednou z najvýznamnejších súčastí spoločnosti v minulosti. Aké boli jej začiatky? Aké mali povinnosti a úlohy?
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 26 730
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 419
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 11 875
  4. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 457
  5. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 742
  6. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 6 353
  7. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 346
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 6 093
  1. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  2. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  3. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  4. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  5. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  6. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  7. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  8. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

ZSSK pokrýva Wi-Fi službou už viac ako 75 % svojho vozového parku

Hoci palubný internet patrí medzi bežný štandard na železnici, jeho občasná nedostupnosť nemusí byť spôsobená technickou poruchou.


Vizualizácia pohľadu na veterný park zo severného okraja obce Drahovce.

Miestni s výstavbou veterného parku nesúhlasia.


Krajská polícia seniorov pravidelne informuje o hrozbách.

Dôchodcovia ostávajú najľahšou korisťou.


1
Rektor Trnavskej univerzity v Trnave Miloš Lichner a rektorka Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave Katarína Slobodová Nováková podpísali prvé dohody o spoločných študijných programoch.

Dohodu podporil rezort školstva.


TASR
  1. Iveta Grootová: Na stanici
  2. Dušan Piršel: Ako vnímať dôchodkový systém – ako štandard, či luxus?
  3. Jakub Cipko: Rovnaká sekta s iným bohom
  4. Juraj Droppa: Deti patria rodičom, nie štátu.
  5. Viktor Pamula: Nekolik vět
  6. Dušan Koniar: Kuruci do zbrane!
  7. Dávid Polák: Svet už nikdy nebude ako predtým…
  8. Daniel Bíro: Šľachta bola jednou z najvýznamnejších súčastí spoločnosti v minulosti. Aké boli jej začiatky? Aké mali povinnosti a úlohy?
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 26 730
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 419
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 11 875
  4. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 457
  5. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 742
  6. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 6 353
  7. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 346
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 6 093
  1. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  2. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  3. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  4. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  5. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  6. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  7. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  8. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu