BRATISLAVA. Takmer 75 kilometrov zrušených železničných tratí, ktoré už roky nevyužíva ani osobná či nákladná vlaková doprava, by sa mohlo prerobiť na cyklotrasy. O takejto zmene uvažuje správca koľají Železnice Slovenskej republiky (ŽSR).
Podľa Zuzany Chalupovej zo ŽSR by sa na základe predbežných plánov mohlo zmeniť na cyklistické chodníky päť tratí, a to z Poltára do Rimavskej Soboty, z Komárna do Kolárova, z Kvetoslavova do Šamorína, z Devínskeho Jazera do Stupavy a z Piešťan do Vrbového.
"Predbežne odhadujeme jednotkové náklady na kilometer cyklotrasy vo výške zhruba 35 tisíc až 40 tisíc eur," vyčíslila Chalupová. Na premenu tratí by sa mohli použiť aj peniaze z eurofondov.
Všetko sú to trate, ktoré už boli zrušené. Avšak ešte predtým, ako ich ministerstvo vyhlásilo za zrušené, ponúklo ich samosprávnym krajom, obciam alebo združeniam obcí, či niekomu, kto by prejavil záujem prevádzkovať ich. Až keď sa nikto nenašiel, mohol ich štát zrušiť.
Trať Piešťany-Vrbové otvorili 27. októbra 1906. Osobná doprava fungovala medzi Piešťanmi a Vrbovým, jej odbočka Trebatice-Rakovice slúžila do roku 1951 iba nákladnej doprave, neskôr začali prepravovať cestujúcich aj tam.
Táto trať fungovala do roku 1972 a v súčasnosti už neexistuje. Osobnú dopravu na hlavnej trase Piešťany-Vrbové zastavili v roku 1978.