TRNAVA. Od roku 2007 vydalo mesto 11 druhov pohľadníc v počte takmer 27 tisíc kusov. S návrhom osviežiť ponuku pohľadníc prišiel viacnásobný víťaz súťaže Genius loci Trnavy Matúš Plecho.
Mestu ponúkol svoje ocenené práce na tlač nových pohľadníc. Zaujímali sme sa, ako to dopadlo.
Peňazí je čoraz menej
Typickým rysom jeho fotografií je zachytenie „ducha miesta“ a neopakovateľných svetelných nálad. Fotografie predstavujú Trnavu z netradičných a nepoznaných pohľadov tak, ako by to bežný človek sám nikdy nezažil.
Jeho práce boli vyzdvihované, pretože do bodky vraj vystihovali motto súťaže. Takýmto fotografiám sa Matúš Plecho venuje v rámci voľnej tvorby, živí ho však najmä reklamná fotografia.
„Prišiel som na referát propagácie a cestovného ruchu s mojím návrhom „Spočiatku vyzerali, že ich to aj oslovilo. Nakoniec mi povedali, že pohľadnice dávajú tlačiť v pomerne veľkom náklade a že je to pre nich risk, keďže nevedia, či by sa to predávalo.“
Referát propagácie a cestovného ruchu Mestského úradu v Trnave spolupracuje pri tri tvorbe propagačných materiálov s viacerými dodávateľmi, aj miestnymi. „Pri zadávaní zákaziek však musíme dodržiavať pravidlá verejného obstarávania, nie vždy získa zákazku miestny grafik a fotograf,“ hovorí Klára Ondrušová z referátu.
Finančný rozpočet na propagačné materiály je podľa jej slov v posledných rokoch čoraz nižší. „Vzhľadom na to vydávame propagačné materiály podľa potreby a dopytu. Nevylučujeme však možnosť vydania špeciálnej edície pohľadníc, ak príde zaujímavá a atraktívna ponuka.“
Spolupráci je stále naklonený
V minulosti vydal referát súbor pohľadníc kresieb Trnavy maliara Karla Votlučku. „Tie boli žiadané najmä po vydaní jeho dvoch súborov kresieb. Avšak o umelecké fotografie na pohľadniciach by mali skôr prejaviť záujem art galérie ako mesto, ktoré vydáva pohľadnice pre potreby turistov a na propagáciu mesta a jeho kultúrnohistorických pamiatok,“ hovorí Klára Ondrušová.
Na referáte ponúkol Matúš Plecho fotografie z cyklu Trnava poetická, ktoré zachytávajú nalady ulíc a objekty z centra mesta, vrátane jeho dominánt.
Ako hovorí, prípadnej spolupráci je stále naklonený, aj na iných projektoch. „Je hlúposť mať v zásuvke dobré veci, ktoré sa môžu využiť na dobrú vec.“ Ako však dodáva, iniciatívu už vyvíjať nebude. Vedia o ňom.
Na tlačené propagačné materiály mesta má Matúš Plecho svoj pohľad.
„Podľa môjho názoru ako profesionálneho fotografa, ktorý pracuje vo oblasti reklamy a prezentácie firiem a zároveň fotografa, ktorý v rámci voľnej tvorby dlhodobo a programovo pracuje na výtvarných fotografiách Trnavy, sú súčasné prezentačné materiály zastaralé, bez výtvarného cítenia.“
Pokiaľ ide o fotografie, tie sú podľa neho technicky zvládnuté , no chýba im špecifický autorský prístup .