Vodné dielo Gabčíkovo včera privítalo päťmiliónteho pasažiera. Plavebná prevádzka sa začala skúšobným preplavením niekoľkých technologických plavidiel v novembri 1992.
GABČÍKOVO. Vodné dielo Gabčíkovo (VDG), ktoré je v správe Slovenského vodohospodárskeho podniku (SVP) š.p., dnes privítalo päťmiliónteho pasažiera. Plavebné komory VDG boli uvedené do prevádzky 12. novembra 1992. Za tento čas preplavili okrem osôb aj 115,5 milióna ton tovaru.
Celkovo sa plavebné komory naplnili viac ako 71.000 ráz a preplávalo nimi 300.000 lodí (z toho 51.000 bolo osobných).
"Som nesmierne rád, že VDG dokázalo za 19 rokov svojej prevádzky bezpečne preplaviť päť miliónov pasažierov," povedal generálny riaditeľ SVP Daniel Kvocera s tým, že plavebná prevádzka cez stupeň VDG sa začala skúšobným preplavením niekoľkých technologických plavidiel začiatkom novembra 1992.
Podľa slov Kvoceru 12. novembra 1992 bola plavba definitívne presmerovaná cez zdrž Hrušov, ako aj prívodný kanál, plavebné komory a odpadový kanál, čím sa výrazne zlepšili parametre plavebnej dráhy vodnej cesty Dunaja v úseku Bratislava Sap. Presmerovanie plavby bolo možné iba po prehradení koryta Dunaja v rkm 1851,750 pri Čunove, ktoré začalo 24. októbra 1992 pri prietoku 1 254 m3.s-1.
"V rámci riadenia plavby cez VDG máme veľmi presnú evidenciu osôb a tovaru. Ako ste videli, snažili sme sa objektívne určiť päťmiliónteho pasažiera, takže z prítomných 112 cestujúcich na lodi Bellissima sme vylosovali šťastnú osobu, ktorou sa stala Ingrid Pilarz z Viedne," povedal riaditeľ VDG Ján Stoličný.
V rámci vyhliadkových plavieb na VDG, ako aj pravidelných osobných liniek jednotlivých zahraničných plavebných spoločností bolo v letnom období v ostatných rokoch preplavených viac ako 300.000 osôb ročne.
Na plavbu v oblasti vodného diela majú značný vplyv hydrologické a klimatické pomery, najmä povodňový prietok, vietor, hmla a ľadové úkazy. Kým hmla a vietor spôsobujú krátkodobé niekoľkohodinové zastavenia plavby, povodňový prietok na Dunaji a ľadové úkazy majú dlhodobejší charakter zákazu plavby.
Len z dôvodu zámrzu zdrže a prívodného kanála zákaz plavby trval v roku 1993 sedem dní, v roku 1996 19 dní, v roku 1997 31 dní a v roku 2002 zákaz plavby trval iba sedem nocí. "V súvislosti s tým treba konštatovať, že plavba v zimných podmienkach cez objekty vodného diela bola zastavená vždy neskôr ako na hornom úseku Dunaja.
Pri povodňových stavoch v roku 1997 s kulminačným prietokom v profile Bratislava-Devín 7 440 m3.s-1 zákaz plavby trval osem dní, v marci 2002 s kulminačným prietokom 8 474 m3.s-1 zákaz plavby trval štyri dni a v auguste 2002 s kulminačnom prietokom 10 350 m3.s-1 zákaz plavby trval 10 dní," uviedol Stoličný.