Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Kto nebol v Dolomitoch, nebol v horách

Talianske Dolomity lákajú turistov, horolezcov i obyčajných zvedavcov. Upravené chodníky, hustá sieť lavičiek, feraty a panorámy, ktoré nenájdete ani v Alpách. A to všetko iba necelých šesť hodín autom z Trnavy.

Vrchol Marmolady, najvyššej hory Dolomitov.Vrchol Marmolady, najvyššej hory Dolomitov. (Zdroj: (PB))

TRNAVA. Z letných výletov na ľadovec vzniká tradícia. Minulý víkend sa skončilo tretie ľadovcové dobrodružstvo.
Zatiaľ čo prvé dva ročníky sa odohrali vo francúzskych Alpách, tretí sa pre radikálnu zmenu plánu presunul do Rakúska a Talianska.

Ešte deň pred odchodom sme plánovali zdolať magický hrebeň Grand Jorasses, ktorý doposiaľ prešlo iba niekoľko Slovákov. Na prechod je potrebných niekoľko pekných po sebe idúcich dní. Meteo- stránky však tvrdili opak.

To bol dôvod k zmene plánu. Rozhodnutie padlo na Grossglockner (3798 m) v pohorí Veľké Taury. A odtiaľ do Dolomitov. Presný plán sme nemali, ten vznikal počas jazdy.

Na úvod rakúske Alpy

Stanovanie v národných parkoch je zakázané. Aj napriek tomu sme neváhali tento zákaz porušiť a podvečer 16. augusta sme sa rozložili na mieste, odkiaľ sa nasledujúce ráno začal útok na Grossglockner (Veľký Zvonár).
Budíček ráno o piatej, čaj, ľahké raňajky. Mačky, paličky, prilba, čelovka a ruksak, nepotrebné veci zostali v aute. Pred šiestou vyrážame. Vydali sme sa Hofmannovou cestou.

IMG_1721.JPG

Rakúsky Grossglockner.

To, že sa nepoužíva, sme sa dozvedeli až na jej konci, hoci pochybnosti sa vynárali už počas nej. Podozrivé bolo aj to, že sme tam nikoho nestretli. Výstup začal po skalách, trasu sme si vytyčovali prakticky sami. Prechod cez vodopád na skalný hrebeň, odtiaľ presun na ľadovec, traverzovaním po celej dĺžke sme sa dostali na ďalší kamenný masív. Z neho zasa na ľadovec.

Poučení z predchádzajúcich vysokohorských akcií sme sa po ľadovci presúvali opatrne. S dostatočným rozostupom a „ľahkým“ krokom. Ľadovcové trhliny hlboké aj niekoľko desiatok metrov budili rešpekt. Zďaleka sme ich obchádzali.

Ale ani to niekedy nestačí, pretože ak ich zakrýva sneh, nezbadáte ich. Zrazu iba zmiznete do prázdna. To je hlavný dôvod, prečo sa Hofmannova cesta v letných mesiacoch nepoužíva.

Trasa bola náročná

Absolvovali sme ju s niekoľkými prepadmi, pošmyknutiami, odreninami. Neustále vyhýbanie sa trhlinám zvyšovalo náročnosť trasy. Asi po šiestich hodinách bez prestávky sme dorazili na vysokohorskú chatu Erzherzog Johann vo výške necelých 3500 metrov nad morom.

IMG_1785.JPG

Tam nás prekvapili davy horolezcov. Všetci prišli z druhej strany.
Po hodinke strávenej na chate sme sa stihli zoznámiť so Slovákmi zo Štrby, ktorí tam pracovali. Práve od nich sme sa dozvedeli, že „naša“ cesta sa pre extrémne nebezpečný terén nepoužíva.

IMG_1752.JPG

Na vrchole bola hmla.

Hneď sme sa prežehnali. Krátko pred jednou popoludní sme zaútočili na posledných tristo výškových metrov. Tentokrát bol smer trasy jasný, pretože na Grossglockner vedie vyšliapaný chodník. V deň nášho výstupu tam bolo rušno. Na strmých miestach čakali zostupujúci na vystupujúcich a naopak. Veľa možností, ako sa dostať na vrchol tam totiž nie je.

Vrcholu sme sa nakoniec vzdali

Po neustálom čakaní sme nakoniec dosiahli Kleinglockner (3770 m), odkiaľ chýbalo už iba necelých tridsať výškových metrov. Pre „dopravnú“ zápchu sme sa Veľkého Zvonára napokon vzdali. Na poslednom úseku totiž čakali zástupy horolezcov zvrchu i zdola. Neboli sme jediní, istá poľská a talianska skupina to otočili po vyše hodine strávenej na Kleinglockneri.

Bolo to „upchaté“ väčšími skupinami i amatérmi (tých prezradilo oblečenie, najčastejšie mali rifle a šušťákové bundy). Napokon sme to otočili aj my. Ubytovali sme sa na chate a ráno si vychutnali východ slnka. Podstatne jednoduchšou, ale dlhšou cestou cez feraty sme sa vydali k autu.

Presun do Talianska

Ďalším vytipovaným vrcholom sa stala Marmolada (3343 m), najvyššia hora Dolomitov. Stan sme rozložili na zelenom parkovisku nad priehradou priamo pod Marmoladou vo výške okolo dvetisíc metrov. Odtiaľ viedla trasa severnou stenou.

IMG_1844.JPG

Vyrazili sme pred šiestou ráno. Cesta išla viac-menej priamo k vrcholu. Najskôr pripomínala chodníky v Tatrách. Skala a kosodrevina. Nasledoval výlučne skalný terén, ktorý vystriedal ľadovec. Pochodom cez neho sme dorazili k ferate, cez ktorú sme sa dostali na chrbát pod Marmoladou. Odtiaľ znova po ľadovci až tesne pod vrchol. Najvyšší bod pokrývajú skaly. Cestou späť sme míňali davy nadšencov, ktorí šliapali hore s niekoľkohodinovým meškaním po nás. Vrchol sme zvládli za tri a pol hodiny.

IMG_1880.JPG

Dolomity nám zachutili. Okrem neskutočných výhľadov ponúkajú aj množstvo turistických trás, od najľahších až po tie najťažšie. Všade sú lavičky, horské chaty, ktoré okrem občerstvenia ponúkajú aj ubytovanie.
Taliani vedia ako na to. Vytknúť by sa dalo iba nedostatočné značenie jednotlivých trás a chodníkov. To je v našich horách určite na lepšej úrovni.

Pokračovali sme trekom v okolí Troch veží

Spod Marmolady sme zamierili na trek v okolí Tre Chime (Tri veže), ktoré je asi najfotogenickejším miestom Dolomitov. Z plateného parkoviska sme sa vydali na vysokohorskú chatu, ktorá stojí priamo pred Tre Chime.
Cesta v úvode opäť pripomínala tatranské chodníky v oblasti Malej a Veľkej Studenej doliny. Na výber bolo viacero možností, každý by si určite našiel to svoje. Aj rodiny s malými deťmi.

IMG_1931.JPG

Potom, ako sme sa ubytovali v chate pri Tre Chime (20 eur nocľah bez stravy), sme vyrazili na niekoľko hodinový okruh popod ne. Úžas striedal rešpekt. Napokon sme si na vysokom brale vychutnali západ slnka, rovnako ako aj jeho východ nasledujúce ráno. Po šálke čaju sme vyrazili k autu, od ktorého nás delilo niekoľko hodín.

IMG_1980.JPG

IMG_2009.JPG

Dolomity na nás urobili dojem, ktorý sme zhrnuli jednou vetou. Kto nebol v Dolomitoch, nebol v horách. Nasledoval tranzit na Slovensko a po necelých šiestich hodinách sme dorazili do Trnavy.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 27 827
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 25 131
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 396
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 11 384
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 880
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 609
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 584
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 439
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 413
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 367
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Župa vypracovala plán rozvoja dopravy do roku 2050

Dáta zbierali niekoľko mesiacov. Aké riešenia navrhuje?

Jozef Viskupič, predseda Trnavského samosprávneho kraja.

V trnavskom regióne sa bude testovať počas víkendu

Trnavčania a záujemcovia z okolia môžu priebežne využívať tri stále mobilné odberné miesta.

Ilustračné foto

Na dotácie pre aktívnych ľudí a zoskupenia v Piešťanoch vyčlenili vyše 200-tisíc eur

Najviac prostredníctvom dotácií dostanú v Piešťanoch v roku 2021 športovci, na projekty v oblasti rozvoja telesnej kultúry a telovýchovy je vyčlenených 100-tisíc eur.

Ilustračné foto.

V Dunajskej Strede chystajú rekonštrukciu ciest a chodníkov za 1,3 milióna eur

Nové asfaltové povrchy dostanú ulice Agátová, Hviezdna, Krížna, Kvetná, Mierová a Brezová, nové chodníky budú na Ulici Gyulu Szabóa a na Bratislavskej ceste.

Ilustračná fotografia.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

V Trenčíne pribudne ďalšie záchytné parkovisko, bude bezplatné

Jeho kapacita nepresiahne 60 parkovacích miest.

Prehľad: Kde sa môžete dať otestovať

Ľudia môžu využiť aj testovacie miesta v blízkom okolí.

Už ste čítali?