TRNAVA. V predchádzajúcich ročníkoch sa organizátorom festivalu Lumen výber kapiel vydaril a diváci mohli vidieť svetovú gospelovú špičku.
Napriek tomu, že povedomie o gospelovej tvorbe na Slovensku nie je veľké, Delirious? alebo Switchfoot poznali všetci. Aj preto, že hudobne prispeli na soundtrack k filmu Narnia alebo A walk to remeber.
O výbere kapiel rozhoduje hlavný tím festivalu. Čo obnáša booking kapiel, a prečo je táto časť festivalových príprav fascinujúca, porozprával Martin Královič, projektový manažér Festivalu Lumen.
„S bookingom kapiel pre Festival Lumen som začínal v roku 2007, zavolali ma ako asistenta hlavného tímu. Vtedy to bolo jednoduché, pretože kapely už boli vybraté. Dostal som kontakty a dojednal som už len cenu a podmienky,“ hovorí Martin a vysvetľuje, ako sa mu podarilo pritiahnuť na Slovensko doteraz najznámejšiu festivalovú kapelu.
„Vtedy niekedy som začal aj kontaktovať manažment formácie Delirious? A snažil sa ich dotiahnuť na festival. Približne rok som ich lámal ja, predo mnou štyri roky môj predchodca. Presviedčali sme ich toľko, až nakoniec súhlasili.“ A naozaj aj prišli. Približne mesiac po festivale ohlásili koniec kariéry. Delirious? bola asi najväčšia, najznámejšia kapela, čo sme tu doteraz mali,“ povedal Martin.
Zoznámenie s ThirdDay
Najväčší zážitok mal Martin z kapely Third Day, ktorá bola v roku 2009 headlinerom.
„Stáli sme v zákulisí a rozprávali sa s ich manažérom asi desať minút pred koncertom. Ten z ničoho nič povedal: Ja som si vôbec neuvedomil, že sa vždy s kapelou zoznámime s celým manažmentom festivalu a chceme sa spoznať s tými ľuďmi, a teraz sme to vôbec nestihli.
Zvolal celú kapelu naozaj len pár minút pred vystúpením, podali sme si ruky a rozprávali sa do poslednej sekundy pred koncertom. To bolo veľmi príjemné. Pamätám si tiež, že v ten večer mali Third Day obrovský zážitok z publika,“ vysvetlil Martin Královič, v čom je čaro jeho práce.
Hviezdne maniere
Samozrejmosťou pri účinkovaní kapiel na festivaloch sú tzv. „rajdre“. Ide o zoznam želaní, ktoré má kapela na organizátorov. Obsahuje požiadavky na techniku, hudobné nástroje, ubytovanie, stravu a dopravu. Čo výnimočné dokážu kapely od organizátorov žiadať?
„Fascinujúce na väčších zahraničných kapelách je to, že keď vopred čítam zoznamy ich požiadaviek, mám pocit, že sú strašne nafúkaní a že ich nároky sú prehnané. A potom keď prídu, sú to obyčajní, jednoduchí, príjemní, ľudskí hudobníci,“ hovorí Martin.
Ich nároky sú vlastne len veci, ktoré im zabezpečujú komfort. Ten, vzhľadom na to, že sú väčšiu časť roka mimo domova naozaj aj potrebujú. „Doteraz najbizarnejšou požiadavkou bola žiadosť jednej z amerických kapiel mať pri raňajkách aktuálne číslo denníka New York Times.
Mali sme veľký problém vysvetliť im, že číslo, ktoré chcú, má reálne uzávierku približne hodinu po tom, ako doraňajkujú,“ zasmial sa Martin.
Prísne kritériá
Pri rozhodovaní, ktorú zo svetovo známych kapiel na Festival Lumen pozvať, sú určujúce aj ich ľudské kvality a hodnoty, ktorými sa v bežnom živote riadia.
„Pri výbere kapiel nám ide o to, aby nielen spievali o kresťanských hodnotách na pódiu, ale aby ich naozaj aj žili,“uzavrel Královič.
Príkladom toho, že to tak funguje, je aj kapela Parachute Band, ktorá vystúpi na Festivale Lumen v piatok večer. Aktívne sa zúčastňujú a koncertmi podporujú rôzne akcie na pomoc deťom v africkej Rwande.
Autor: Ivica Fetkovičová