Od šesťdesiatych rokov to bol Prior, od prevratu 89 zasa ASO.
TRNAVA. Pre všetkých Trnavčanov dôverne známy Obchodný dom (OD)ASO bojuje s poklesom zákazníkov. Správca OD ASO Michal Frídel tvrdí, že problémy nemajú iba oni, ale väčšina obchodov na pešej zóne. Centrum mesta nie je pre nakupujúcich takým lákadlom ako obchodné centrá na periférii.
Ak by sa mala sťahovať, končí s podnikaním
Bernadeta Vašková predáva spodnú bielizeň v OD ASO už dvadsať rokov. „Upadá to. Tento rok zdraželi potraviny. Ľudia nemajú skoro žiadne peniaze navyše. Všetko minú na nákup jedla,“ myslí si. Na miesto si už privykla. „Mám to tu rada. Ak by som sa mala sťahovať, radšej by som skončila s podnikaním,“ dodáva. Zákazníčky si už na jej obchod zvykli. „Pozrite si centrum mesta. Samé prázdne priestory. Ľudia nakupujú inde,“ dodáva na záver.
ASO nemá vo svojom portfóliu obchody denného nákupu, ako sú potraviny, ovocie či zelenina. „Je to nevýhoda, ktorá však vyplýva z priestorových možností,“ hovorí správca OD ASO. Problém poklesu predajcov vidí v nízkych tržbách a silnejúcich obchodných reťazcoch. „Dych dochádza aj takým obchodom, ktoré sú už na trhu desať rokov. Aj to svedčí o nadvláde obchodných centier so zahraničným kapitálom,“ konštatuje.
Obchodníkov sa v pasáži snažia udržať aj zľavami na nájomnom. Ide však iba o dočasné riešenie. „Problém to nevyrieši. Neustále rastú ceny za energie. Boj o zákazníka v našich podmienkach je nevyrovnaný,“ tvrdí. Centrum mesta využívajú ľudia maximálne na prechádzku, nakupovať chodia inde. „Nemá ich sem čo pritiahnuť. Prejdite sa po pešej zóne o šiestej večer. Nikoho nestretnete,“ zdôvodňuje. Podľa jeho slov centru mesta chýba dostatočné lákadlo, ktoré by pritiahlo do mesta viac mladých ľudí.
Hovorca mesta: Radnica robí dostatok akcií
Pavol Tomašovič, hovorca mesta, si myslí, že radnica organizuje dostatok spoločenských či kultúrnych akcií. „Ročne zastrešíme priemerne okolo štyridsať podujatí v širšom centre mesta.“ Najviac z nich sa odohráva na Trojičnom námestí. Najbližšie to budú Májový kvet, festival Lumen či folklórna Trnavská brána. „Problém je niekde inde. Európsky trend napovedá, že do mestských centier sa sťahujú reštaurácie či zábavné podniky, služby a drahé luxusné obchody pre vyššiu vrstvu,“ dodáva Tomašovič.
Podľa jeho slov ľudia nielen v Trnave sa chodia do mesta skôr zabaviť, ako nakupovať. Na nákupy využívajú radšej obchodné reťazce a komerčné centrá. „Tunajšie obchody sú väčšinou otvorené do šiestej večer. Veľa ľudí v tom čase ešte len prichádza z práce domov,“ konštatuje. V minulosti to bolo vraj iné. Obchody sa nachádzali väčšinou iba v centre, preto tu ľudia nakupovali častejšie. Obchodné priestory ASO slúžia obyvateľom Trnavy viac ako 50 rokov. „Trnavčania svojim záujmom rozhodnú o ďalšom osude obchodného domu. A nielen o ňom, ale o celom užšom centre,“ zdôraznil na záver správca OD ASO.