O cyklotrasy sa starajú nadšenci

Budovanie cyklochodníkov a cyklotrás je na papieri vždy prioritou, reálne sa však nájde vždy niečo dôležitejšie, hovorí predseda Slovenského cykloklubu Bicyglo Trnava Marián Kasala.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ: (TASR))

TRNAVA. Stojí na čele trnavského cykloklubu, podieľa sa aj na projekte certifikácie turistických služieb Vitajte cyklisti. Cieľom projektu je vytvoriť sieť turistických zariadení a služieb, ktoré sú prispôsobené potrebám cyklistov. Marián Kasala chce podporiť cyklistickú dopravu a cykloturizmus na Slovensku.

Ako by ste zhodnotili mesto Trnava a jeho okolie z pohľadu cyklistiky?

Rozdelil by som to do dvoch oblastí: cyklodoprava v Trnave a cykloturistika v Trnave a okolí. Domnievam sa, že Trnava má ideálne podmienky pre cyklodopravu a jej rozvoj. Mesto má i pekne spracovanú štúdiu budovania cyklochodníkov, žiaľ strašne málo sa buduje.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Myslím si, že každý rok by sa malo odovzdať pár kilometrov takýchto komunikácií do užívania, ktoré by nemali byť rozdrobené po celom meste, ale na seba nadväzovať. Mesto by z toho malo spraviť prioritu. Taktiež vidím potrebu, aby sa pri revitalizácii pešej zóny počítalo i s cyklochodníkom.

Samozrejme cyklodoprava by mala byť úzko previazaná s cyklotrasami do okolia. Trnavský región je bohatý na kultúrne i prírodné zaujímavosti. Za posledných desať rokov, odkedy naša organizácia Slovenský cykloklub Bicyglo Trnava dala do užívania asi 250 kilometrovú sieť značených cyklotrás, sa ale v tomto regióne neudialo nič.

Dúfali sme, že v budúcnosti sa i u nás začnú budovať samostatné, bezpečné komunikácie pre cyklistov. Žiaľ, ako to už na Slovensku býva, o všetkom vieme krásne rozprávať, realizácia však pokrivkáva.

Aké sú najväčšie nedostatky Trnavy a možno aj iných slovenských miest z pohľadu cyklistov?

Najväčší problém vidím v tom, že na papieri je budovanie cyklochodníkov a cyklotrás vždy medzi prioritami. Reálne sa však medzi priority dostane vždy niečo dôležitejšie. Pritom poznám veľa ľudí, čo by radi dochádzali do práce na bicykli.

SkryťVypnúť reklamu

Nakoľko však v meste z ich pohľadu nie je veľa bezpečných komunikácií, tak radšej jazdia na autách. Je to taký uzavretý kruh. Na jednej strane sa veľa investícií dáva napríklad do parkovísk pre autá, lebo ich stále pribúda, a na cyklokomunikácie idú len malé investície, lebo sa argumentuje, že cyklistov je málo.

Na druhej strane relatívne málo ľudí jazdí na bicykli, lebo nie sú k tomu vytvorené podmienky. Pri budovaní cyklotrás pre cykloturistiku vidím hlavný problém v nezáujme štátu v porovnaní s okolitými krajinami. V podstate všetko zabezpečuje len tretí sektor, čo je veľmi smutné.

Uznávam, že je u nás dôležité budovanie cestnej infraštruktúry. Prečo by sa však nemohlo dať pravidelne každý rok napríklad pol percenta finančných prostriedkov z investícií na cestnú infraštruktúru na budovanie infraštruktúry pre cyklistov?

Neubúda cyklistov so zvyšujúcim sa počtom áut? Sú slovenské cesty pre cyklistov bezpečné?

Nemyslím si, že by cyklistov ubúdalo. Skôr sa mi zdá, že ich pribúda. Pre cyklistov nie sú nebezpečné slovenské cesty, ale bezohľadní a arogantní vodiči áut, ktorí nedodržiavajú predpisy. Vo vyspelej Európe, ak má vodič auta pred sebou cyklistu, tak pribrzdí a začne predbiehať vtedy, keď ho neohrozí. U nás si v lepšom prípade vyslúžite zatrúbenie klaksónom. V horšom prípade okolo vás auto prefrngne v tesnej blízkosti, ako keby ste boli neviditeľný.

SkryťVypnúť reklamu

Veľký problém vidím i v nákladnej automobilovej doprave obchádzajúcej spoplatnené úseky po cestách druhej a tretej triedy. Napríklad cesta cez Dolnú a Hornú Krupú bola krásna a ideálna pre cyklistov. V minulosti ste tam stretli len pár osobných áut. Dnes tadiaľ veselo jazdia kamióny a cesta je v zúfalom stave. Značky so zníženou rýchlosťou pre nákladné automobily sú pre srandu.

V tom vidím hlavný problém, že sa u nás nedodržiavajú predpisy a ľudia sú bezohľadní. Taktiež rozmach štvorkoliek a motoriek jazdiacich v CHKO Malé Karpaty so zákazom jazdy pre motorové vozidlá, ktoré evidentne ničia prírodu a nemajú tam čo robiť, nie je práve našou chválou.

Aký je záujem prevádzok o certifikáciu Vitajte cyklisti?

Slovensko je špecifická krajina. Málo ľudí dôveruje a stotožňuje sa s takýmito projektami. Myslím si však, že sa tento projekt začína dostávať do povedomia cykloturistickej verejnosti. Dúfam, že má budúcnosť iba pred sebou.

Začínajú nás oslovovať podnikatelia a majitelia zariadení, ktorí sa chcú zapojiť a zvýšiť úroveň služieb pre cyklistov. Je to však beh na dlhú trať a nie je možné očakávať výsledky okamžite. Je potrebné byť trpezliví a pomôcť nám rozvíjať cykloturistiku na našom krásnom Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Trnava

Komerčné články

  1. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  2. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  2. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  3. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 808
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 5 702
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 671
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 432
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 3 160
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 891
  7. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi 2 074
  8. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 1 651
  1. Jozef Černek: Je rozumné opustiť starkú, lebo je nákladná a nemá „správne“ politické názory?
  2. Marek Tocimák: Chlieb a Hry
  3. Martin Fronk: Tragédia človeka: Maďarský Faust, ktorý vznikol na Slovensku a my o ňom takmer nič nevieme
  4. Martin Turčan: O čom svedčí aféra Hacienda. O neutralite a zbrojení
  5. Erik Kriššák: Michael McDowell – Blackwater, kniha první
  6. Branislav Hláčik: Superpozícia 6
  7. Lukáš Jankovič: 5 grafov o Slovensku v roku 2025
  8. Jozef Huljak: V tieni rastúceho napätia: Prečo je Han Kuang dôležitejší než kedykoľvek predtým
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 19 259
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 15 492
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 13 451
  4. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 8 037
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 5 454
  6. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 4 762
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 139
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 014
  1. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  2. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  3. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  5. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  6. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  7. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  8. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Sú ovocím či zeleninou? Ktovie. A záleží vôbec na tom? Zrejme nie, rovnako ako ani na veľkosti či farbe. Hlavne aby boli čerstvé, chutné a šťavnaté.


MiniTrnava v znamení sedmičiek - 7.ročník odštartuje 7.7.

Podujatie MiniTrnava už siedmykrát ponúkne jedinečnú príležitosť.


TASR
Marek Ryban (vpravo) zo spoločnosti Obnova budov

Čo treba vedieť, ak sa rozhodujete, či ísť do obnovy domu?


V okolí základnej školy je hustá premávka.

Kritizujú zjednosmernenie Ulice Maxima Gorkého.


TASR
  1. Jozef Černek: Je rozumné opustiť starkú, lebo je nákladná a nemá „správne“ politické názory?
  2. Marek Tocimák: Chlieb a Hry
  3. Martin Fronk: Tragédia človeka: Maďarský Faust, ktorý vznikol na Slovensku a my o ňom takmer nič nevieme
  4. Martin Turčan: O čom svedčí aféra Hacienda. O neutralite a zbrojení
  5. Erik Kriššák: Michael McDowell – Blackwater, kniha první
  6. Branislav Hláčik: Superpozícia 6
  7. Lukáš Jankovič: 5 grafov o Slovensku v roku 2025
  8. Jozef Huljak: V tieni rastúceho napätia: Prečo je Han Kuang dôležitejší než kedykoľvek predtým
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 19 259
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 15 492
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 13 451
  4. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 8 037
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 5 454
  6. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 4 762
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 139
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 014
  1. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  2. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  3. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  5. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  6. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  7. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  8. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu