Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

O cyklotrasy sa starajú nadšenci

Budovanie cyklochodníkov a cyklotrás je na papieri vždy prioritou, reálne sa však nájde vždy niečo dôležitejšie, hovorí predseda Slovenského cykloklubu Bicyglo Trnava Marián Kasala.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ: (TASR))

TRNAVA. Stojí na čele trnavského cykloklubu, podieľa sa aj na projekte certifikácie turistických služieb Vitajte cyklisti. Cieľom projektu je vytvoriť sieť turistických zariadení a služieb, ktoré sú prispôsobené potrebám cyklistov. Marián Kasala chce podporiť cyklistickú dopravu a cykloturizmus na Slovensku.

Ako by ste zhodnotili mesto Trnava a jeho okolie z pohľadu cyklistiky?

Rozdelil by som to do dvoch oblastí: cyklodoprava v Trnave a cykloturistika v Trnave a okolí. Domnievam sa, že Trnava má ideálne podmienky pre cyklodopravu a jej rozvoj. Mesto má i pekne spracovanú štúdiu budovania cyklochodníkov, žiaľ strašne málo sa buduje.

Skryť Vypnúť reklamu

Myslím si, že každý rok by sa malo odovzdať pár kilometrov takýchto komunikácií do užívania, ktoré by nemali byť rozdrobené po celom meste, ale na seba nadväzovať. Mesto by z toho malo spraviť prioritu. Taktiež vidím potrebu, aby sa pri revitalizácii pešej zóny počítalo i s cyklochodníkom.

Samozrejme cyklodoprava by mala byť úzko previazaná s cyklotrasami do okolia. Trnavský región je bohatý na kultúrne i prírodné zaujímavosti. Za posledných desať rokov, odkedy naša organizácia Slovenský cykloklub Bicyglo Trnava dala do užívania asi 250 kilometrovú sieť značených cyklotrás, sa ale v tomto regióne neudialo nič.

Dúfali sme, že v budúcnosti sa i u nás začnú budovať samostatné, bezpečné komunikácie pre cyklistov. Žiaľ, ako to už na Slovensku býva, o všetkom vieme krásne rozprávať, realizácia však pokrivkáva.

Aké sú najväčšie nedostatky Trnavy a možno aj iných slovenských miest z pohľadu cyklistov?

Najväčší problém vidím v tom, že na papieri je budovanie cyklochodníkov a cyklotrás vždy medzi prioritami. Reálne sa však medzi priority dostane vždy niečo dôležitejšie. Pritom poznám veľa ľudí, čo by radi dochádzali do práce na bicykli.

Skryť Vypnúť reklamu

Nakoľko však v meste z ich pohľadu nie je veľa bezpečných komunikácií, tak radšej jazdia na autách. Je to taký uzavretý kruh. Na jednej strane sa veľa investícií dáva napríklad do parkovísk pre autá, lebo ich stále pribúda, a na cyklokomunikácie idú len malé investície, lebo sa argumentuje, že cyklistov je málo.

Na druhej strane relatívne málo ľudí jazdí na bicykli, lebo nie sú k tomu vytvorené podmienky. Pri budovaní cyklotrás pre cykloturistiku vidím hlavný problém v nezáujme štátu v porovnaní s okolitými krajinami. V podstate všetko zabezpečuje len tretí sektor, čo je veľmi smutné.

Uznávam, že je u nás dôležité budovanie cestnej infraštruktúry. Prečo by sa však nemohlo dať pravidelne každý rok napríklad pol percenta finančných prostriedkov z investícií na cestnú infraštruktúru na budovanie infraštruktúry pre cyklistov?

Neubúda cyklistov so zvyšujúcim sa počtom áut? Sú slovenské cesty pre cyklistov bezpečné?

Nemyslím si, že by cyklistov ubúdalo. Skôr sa mi zdá, že ich pribúda. Pre cyklistov nie sú nebezpečné slovenské cesty, ale bezohľadní a arogantní vodiči áut, ktorí nedodržiavajú predpisy. Vo vyspelej Európe, ak má vodič auta pred sebou cyklistu, tak pribrzdí a začne predbiehať vtedy, keď ho neohrozí. U nás si v lepšom prípade vyslúžite zatrúbenie klaksónom. V horšom prípade okolo vás auto prefrngne v tesnej blízkosti, ako keby ste boli neviditeľný.

Skryť Vypnúť reklamu

Veľký problém vidím i v nákladnej automobilovej doprave obchádzajúcej spoplatnené úseky po cestách druhej a tretej triedy. Napríklad cesta cez Dolnú a Hornú Krupú bola krásna a ideálna pre cyklistov. V minulosti ste tam stretli len pár osobných áut. Dnes tadiaľ veselo jazdia kamióny a cesta je v zúfalom stave. Značky so zníženou rýchlosťou pre nákladné automobily sú pre srandu.

V tom vidím hlavný problém, že sa u nás nedodržiavajú predpisy a ľudia sú bezohľadní. Taktiež rozmach štvorkoliek a motoriek jazdiacich v CHKO Malé Karpaty so zákazom jazdy pre motorové vozidlá, ktoré evidentne ničia prírodu a nemajú tam čo robiť, nie je práve našou chválou.

Aký je záujem prevádzok o certifikáciu Vitajte cyklisti?

Slovensko je špecifická krajina. Málo ľudí dôveruje a stotožňuje sa s takýmito projektami. Myslím si však, že sa tento projekt začína dostávať do povedomia cykloturistickej verejnosti. Dúfam, že má budúcnosť iba pred sebou.

Začínajú nás oslovovať podnikatelia a majitelia zariadení, ktorí sa chcú zapojiť a zvýšiť úroveň služieb pre cyklistov. Je to však beh na dlhú trať a nie je možné očakávať výsledky okamžite. Je potrebné byť trpezliví a pomôcť nám rozvíjať cykloturistiku na našom krásnom Slovensku.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 834
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 28 304
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 616
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 136
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 043
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 287
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 507
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 615
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 318
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 984
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

V nemocnici zaočkovali už viac ako tisíc zdravotníkov

V Nemocnici v Dunajskej Strede doteraz zaočkovali viac ako tisíc zdravotníkov, z toho 230 vlastných.

Ilustračné foto.

V okrese Trnava budú testovať všetky obce

Zatiaľ iba dvaja veľkí zamestnávatelia z okresu Trnava avizovali svoj záujem testovať počas celoplošného skríningu svojich zamestnancov.

Testovanie na koronavírus.

Trnava zriaďuje na víkend 20 odberových miest, potom polovicu

Mesto Trnava pripravuje mobilnú aplikáciu, v ktorej si budú môcť ľudia vopred vyplniť svoje údaje k registrácii.

Zdravotník odoberá vzorku z nosa počas testovania na ochorenie Covid-19.

M. Klus: Na prechod cez hranice by sa mohol použiť covid certifikát

Obsahovať by mal buď výsledok negatívneho testu na ochorenie COVID-19, potvrdenie o prekonaní infekcie, alebo o zaočkovaní proti ochoreniu.

Štátny tajomník Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Martin Klus.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Odišiel prvý tréner majstra sveta, lúčil sa s ním aj hokejový reprezentant

Gustáv „Guňo“ Buček nás opustil 7. januára vo veku 77 rokov.

Už ste čítali?