TRNAVA. Vybrané úseky ciest medzi Pavlicami a Pustými Úľanmi, Trnavou a Malženicami a Dolnou a Hornou Krupou sa chystá rekonštruovať Trnavský samosprávny kraj (TTSK). Vo verejnej súťaži už vybrali dodávateľa stavebných prác, firmu Strabag. Spoločnosť z Bratislavy ponúkla spomedzi ôsmich predložených ponúk najnižšiu cenu a rekonštrukcia takmer osemnástich kilometrov vozovky tak vyjde TTSK na viac ako 1,12 milióna eur bez DPH.
Väčšinu peňazí získala župa z prostriedkov Európskej únie v rámci projektu Rekonštrukcia ciest v okrese Trnava. Rovnaká firma bola úspešná aj vo verejnom obstarávaní, ktoré kraj vyhlásil na rekonštrukciu takmer štrnástich kilometrov ciest v okrese Skalica.
„Trnavský samosprávny kraj aj naďalej pokračuje v rekonštrukcii ciest 2. a 3. triedy, ktoré ma vo svojom vlastníctve. Úseky v okresoch Trnava a Skalica by sa mali začať rekonštruovať hneď po Veľkonočných sviatkoch (26. apríla) a práce by mali byť ukončené do ôsmich mesiacov,“ povedal hovorca TTSK Patrik Velšic.
Čakali päť rokov
Cestu od Voderád až po kostol v Pavliciach rekonštruovali už pred piatimi rokmi. Podľa starostu Ľubomíra Baláža by sa teraz mala dočkať obnovy aj druhá časť vozovky, od kostola smerom na Pusté Úľany.
„Rekonštrukcia je nadmieru potrebná. Treba opraviť nie len povrch cesty, ale aj vybudovať popri nej odtokové jarky. Teraz nemusí byť ani prudký dážď a na ceste sa tvoria veľké kaluže,“ povedal starosta. Ešte pred samotnou rekonštrukciou plánuje obec položiť časť kanalizácie, aby nemuseli opravený úsek rozkopávať nanovo.
Starosta sa však obáva, že zrekonštruovaná cesta dlho nevydrží. „Trápia nás tranzitné kamióny, ktoré vozia z Úľan štrky. Tá dopravná situácia je potom nepríjemná,“ povedal Baláž.
Starostov strašia kamióny
Negatívne skúsenosti s kamiónmi má aj starosta Malženíc Miroslav Macko. „Nákladné autá nám rozbili v obci novú cestu. Keď sa opraví cesta do Trnavy, rozbijú aj tú. Len čakáme, kým sa stane nejaká tragédia,“ povedal. Prudký nárast kamiónovej dopravy podľa neho v obci zaznamenali so zavedením mýta. „Riešenie by bolo, keby sa pre kamióny spoplatnili všetky cesty a primerane sa znížili poplatky za diaľnice. Tak by sa na ne kamióny vrátili. Teraz chodia po týchto bočných cestách až na Čechy,“ povedal Macko.
Kamióny zaťažujú podľa slov starostu Jána Hrčku aj Hornú Krupú. Riešenie vidí v zákaze vjazdu, situácia by sa však podľa neho mohla zlepšiť s dokončením obchvatu Trnavy. „Teraz idú kamionisti po obchvate, dostanú sa na Kopánku a tam nevedia ako ďalej. Automaticky potom idú na Krupú,“ hovorí starosta.
O probléme kamiónovej dopravy sa pritom hovorilo v minulosti aj na pôde krajského zastupiteľstva či na rokovaniach Združenia miest a obcí Slovenska. Konkrétne výsledky však zatiaľ nie sú.
Opravia aj ďalšie cesty
O tom, ktoré úseky ciest budú rekonštruované, rozhoduje podľa Velšica najmä ich technicko-stavebný stav. „Správa a údržba ciest TTSK vykonáva po zimnej sezóne každoročne svoju jarnú prehliadku ciest, podľa ktorej sa plánuje rekonštrukcia jednotlivých úsekov. Do plánu rekonštrukcie sú samozrejme zapracovávané pripomienky primátorov miest, starostov obcí ako aj jednotlivých občanov,“ hovorí Velšic.
Za peniaze z únie chce župa okrem spomínaných úsekov v okresoch Trnava a Skalica rekonštruovať aj cesty v ďalších okresoch, v celkovej dĺžke viac ako 106 kilometrov. Najdlhší, 11,5 kilometrový úsek bude zrekonštruovaný na ceste 2. triedy medzi Šterusmi a Dechticami. Naopak, dĺžkovo najkratšia bude rekonštrukcia kilometrového nadjazdu ponad cestu I/51 medzi Gáňom a Dolnou Stredou.