Štvrtok, 28. január, 2021 | Meniny má AlfonzKrížovkyKrížovky

Okrem hluku trápi ľudí aj pukanie stien. Pre autá

Obyvatelia domov, ktoré sú postavené pri hlavných ťahoch, pociťujú stále sa zvyšujúci počet áut na cestách najviac. Sťažujú sa na praskajúce domy, prašné a hlučné prostredie.

Na cestách jazdí čoraz viac kamiónov.Na cestách jazdí čoraz viac kamiónov. (Zdroj: PETER BRIŠKA)

TRNAVA. Áut je na cestách každým rokom viac. Potvrdilo to minuloročné sčítanie dopravy za rok 2010, ktorého výsledky boli pred časom zverejnené.

Z nich vyplynulo, že oproti roku 2005 stúpol podiel vozidiel v niektorých úsekoch aj o 50 percent.

„Celoštátne sčítanie dopravy sa robí pravidelne, každých 5 rokov," informuje hovorkyňa Slovenskej správy ciest Iveta Fedorová.

Tento prieskum sa realizuje s cieľom získať údaje o intenzite dopravy na cestách európskej medzinárodnej siete, či ako podklady pre plánovaciu činnosť.

Skryť Vypnúť reklamu

Počet kamiónov na cestách stúpa

Na viacerých úsekoch Trnavského kraja sa počet vozidiel rapídne zvýšil. Príkladom je obec Radošovce neďaleko Senice. V roku 2005 tu prechádzalo denne okolo 5 500 motorových vozidiel z toho 1500 kamiónov.

O päť rokov neskôr sa počet áut a motocyklov prechádzajúcich cez obce zvýšil na okolo 6800. Počet kamiónov sa taktiež zvýšil na zhruba 2200 za 24 hodín.

Ďalšou obcou, v ktorej sa počet áut prechádzajúcich cez obec zvyšuje sú Šelpice. V roku 2005 tadeto denne prešlo zhruba 9 900 motorových vozidiel za deň.

O päť rokov neskôr sa tento počet zvýšil na 10 200 za deň. Nárast zaznamenali aj na ceste II/500 zo Senice do Kútov, kde medzi mestom Senica a obcou Dojč zvýšil najmä podiel kamiónovej dopravy.

V spomínanom úseku o zhruba 300 za deň. V úseku medzi obcami Štefanov a Dojč je to nárast kamiónovej dopravy o 600 vozidiel za deň.

Skryť Vypnúť reklamu

Starostovia: Nepomôžeme si

Zvyšovanie počtu motorových vozidiel, ktoré prechádzajú cez obce pociťujú aj ich obyvatelia. V Šelpiciach sa boria s tým, že niektoré domy praskajú.

„Zaznamenali sme aj sťažnosti na praskanie domov. Niektoré sú len dva metre od cesty," hovorí starostka obce Ružena Opálková. Problémom je aj prach a hluk. „Koľkokrát sa stane, že sa nedá prejsť ani na druhú stranu," dodáva.

Podobne je na tom aj obec Radošovce. Starosta Vladimír Kočárik hovorí, že šťastím je, že domy sú relatívne vzdialené od hlavnej cesty.

„Nemáme v blízkosti cesty rodinné domy, tie sú vzdialené až niekoľko metrov od cesty, takže nezaznamenal sťažnosti, že by domy pukali. Ale zaznamenal som sťažnosti na nočný hluk. Niekedy sa sťažujú aj na rýchlosť áut," dodáva.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa starostov riešenie tejto situácie je ťažké. „Nevidím riešenie tejto situácie," hovorí Opálková. Podľa Kočárika sa kamiónová doprava nedá zakázať. „Snáď by pomohlo keby sa tranzitná doprava presunula na železnice," dodáva starosta Radošoviec.

V Hlohovci sa situácia zhoršuje

Jedným z miest, kde sa situácia s dopravou každým rokom viditeľne zhoršuje, je Hlohovec. Na vstupoch do mesta sa najmä v ranných a poobedňajších hodinách tvoria kolóny, kde vodiči neraz čakajú aj pol hodiny.

Zo sčítania dopravy vyplýva, že počet kamiónovej dopravy cez mesto sa rapídne zvýšil. V roku 2005 po ceste II/513, ktorá smeruje z Trakovíc do Hlohovca prešlo okolo 2200 kamiónov denne.

O päť rokov tento počet narástol na číslo 3600 za deň. Vo všeobecnosti stúpol aj počet motorových vozidiel v tomto úseku.

Pomôcť by mohol obchvat mesta. Ten je však zatiaľ v nedohľadne.

„Mesto v snahe riešiť nepriaznivú situáciu, od roku 2005 intenzívne komunikuje s ministerstvom dopravy.Podľa stanoviska uvedeného ministerstva, z januára tohto roku, má kompetencie na prípravu, výstavbu a financovanie preložky cesty II. triedy, podľa zákona vyšší územný celok, v našom prípade Trnavský samosprávny kraj," hovorí prednostka Mestského úradu v Hlohovci Eva Lukáčová.

Budovanie cestnej siete zaostáva

Napriek tomu, že podiel množstva vozidiel na cestách narastá, budovanie novej infraštruktúry zaostáva.

„Objem dopravy narastá rýchlejšie ako cestná infraštruktúra. Jej tempo rastu ani približne nestíha za narastajúcimi nárokmi," hovorí pre naše noviny profesor Gustáv Kasanický z Ústavu súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity (USI).

Podľa neho otvorenie malých kúskov diaľnice nijako radikálne nerieši situáciu s dopravou.

„Chýba komplexné riešenie, ktoré sa nebude meniť každé štyri roky s voľbami," dodáva. Na riešenie súčasnej situácie je podľa neho už neskoro.

„Mali by sme sa aspoň pokúsiť pribrzdiť už takmer zúfalý stav," myslí si. Zhustenie dopravy sa už dnes odzrkadľuje na problémoch pri vstupoch do väčších miest, kde sa v rannej a poobednej špičke tvoria kolóny.

Zdá sa, že vodiči si na tento problém budú musieť zvyknúť. Situácia v mestách je podľa Kasanického horšia ako mimo miest. „Nerieši sa ani statická doprava, respektíve riešenia sú neúčinné a nepostačujúce," zakončuje riaditeľ USI.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  10. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  1. Neprekonaný VAM systém, ktorý zabráni krádeži vášho auta
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  4. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  5. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  6. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  7. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  8. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  9. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  10. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 19 266
  2. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 19 215
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 18 822
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 17 346
  5. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci 8 219
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 7 725
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 447
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 258
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat 7 124
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 6 954
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Prednostka trnavskej infektológie tvrdí, že príznaky koronavírusu sa môžu zhoršiť zo dňa na deň. Dozviete sa aj to, kedy je už potrebné vyhľadať odbornú zdravotnú pomoc.

19m

Okres Trnava opakuje testovanie, prvého kola sa zúčastnilo viac ako 22 tisíc ľudí.

45m
Ilustračné foto.

Rezort zdravotníctva odporúča, aby pacienti s Covidom-19 boli počas liečby v kontakte so svojím všeobecným lekárom. Mnohí volajú záchranku až po vyhrotení problémov.

1 h

Neexistujúci južný obchvat Trnavy stále suplujú trnavské ulice. Hoci jeho realizácia je v prvej desiatke top projektov Slovenskej správy ciest, termín začiatku prác sa odsúva.

4 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pokiaľ ste nezvestné deti videli, kontaktujte políciu.

27. jan

Poradia sa od včera zmenili.

18 h

Mesto pracuje na tom, aby bol v Nitre dostatočný počet mobilných odberných miest počas celého týždňa.

16 h

Mnohí vodiči odbočujú na Nedožerskej ceste v Prievidzi doľava, smerom do mestskej časti Necpaly. Podľa dopravnej značky to však robiť nemôžu, čo si mnohí doteraz neuvedomovali.

27. jan

Už ste čítali?