Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Okrem hluku trápi ľudí aj pukanie stien. Pre autá

Obyvatelia domov, ktoré sú postavené pri hlavných ťahoch, pociťujú stále sa zvyšujúci počet áut na cestách najviac. Sťažujú sa na praskajúce domy, prašné a hlučné prostredie.

Na cestách jazdí čoraz viac kamiónov.Na cestách jazdí čoraz viac kamiónov. (Zdroj: PETER BRIŠKA)

TRNAVA. Áut je na cestách každým rokom viac. Potvrdilo to minuloročné sčítanie dopravy za rok 2010, ktorého výsledky boli pred časom zverejnené.

Z nich vyplynulo, že oproti roku 2005 stúpol podiel vozidiel v niektorých úsekoch aj o 50 percent.

„Celoštátne sčítanie dopravy sa robí pravidelne, každých 5 rokov," informuje hovorkyňa Slovenskej správy ciest Iveta Fedorová.

Tento prieskum sa realizuje s cieľom získať údaje o intenzite dopravy na cestách európskej medzinárodnej siete, či ako podklady pre plánovaciu činnosť.

Skryť Vypnúť reklamu

Počet kamiónov na cestách stúpa

Na viacerých úsekoch Trnavského kraja sa počet vozidiel rapídne zvýšil. Príkladom je obec Radošovce neďaleko Senice. V roku 2005 tu prechádzalo denne okolo 5 500 motorových vozidiel z toho 1500 kamiónov.

O päť rokov neskôr sa počet áut a motocyklov prechádzajúcich cez obce zvýšil na okolo 6800. Počet kamiónov sa taktiež zvýšil na zhruba 2200 za 24 hodín.

Ďalšou obcou, v ktorej sa počet áut prechádzajúcich cez obec zvyšuje sú Šelpice. V roku 2005 tadeto denne prešlo zhruba 9 900 motorových vozidiel za deň.

O päť rokov neskôr sa tento počet zvýšil na 10 200 za deň. Nárast zaznamenali aj na ceste II/500 zo Senice do Kútov, kde medzi mestom Senica a obcou Dojč zvýšil najmä podiel kamiónovej dopravy.

V spomínanom úseku o zhruba 300 za deň. V úseku medzi obcami Štefanov a Dojč je to nárast kamiónovej dopravy o 600 vozidiel za deň.

Skryť Vypnúť reklamu

Starostovia: Nepomôžeme si

Zvyšovanie počtu motorových vozidiel, ktoré prechádzajú cez obce pociťujú aj ich obyvatelia. V Šelpiciach sa boria s tým, že niektoré domy praskajú.

„Zaznamenali sme aj sťažnosti na praskanie domov. Niektoré sú len dva metre od cesty," hovorí starostka obce Ružena Opálková. Problémom je aj prach a hluk. „Koľkokrát sa stane, že sa nedá prejsť ani na druhú stranu," dodáva.

Podobne je na tom aj obec Radošovce. Starosta Vladimír Kočárik hovorí, že šťastím je, že domy sú relatívne vzdialené od hlavnej cesty.

„Nemáme v blízkosti cesty rodinné domy, tie sú vzdialené až niekoľko metrov od cesty, takže nezaznamenal sťažnosti, že by domy pukali. Ale zaznamenal som sťažnosti na nočný hluk. Niekedy sa sťažujú aj na rýchlosť áut," dodáva.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa starostov riešenie tejto situácie je ťažké. „Nevidím riešenie tejto situácie," hovorí Opálková. Podľa Kočárika sa kamiónová doprava nedá zakázať. „Snáď by pomohlo keby sa tranzitná doprava presunula na železnice," dodáva starosta Radošoviec.

V Hlohovci sa situácia zhoršuje

Jedným z miest, kde sa situácia s dopravou každým rokom viditeľne zhoršuje, je Hlohovec. Na vstupoch do mesta sa najmä v ranných a poobedňajších hodinách tvoria kolóny, kde vodiči neraz čakajú aj pol hodiny.

Zo sčítania dopravy vyplýva, že počet kamiónovej dopravy cez mesto sa rapídne zvýšil. V roku 2005 po ceste II/513, ktorá smeruje z Trakovíc do Hlohovca prešlo okolo 2200 kamiónov denne.

O päť rokov tento počet narástol na číslo 3600 za deň. Vo všeobecnosti stúpol aj počet motorových vozidiel v tomto úseku.

Pomôcť by mohol obchvat mesta. Ten je však zatiaľ v nedohľadne.

„Mesto v snahe riešiť nepriaznivú situáciu, od roku 2005 intenzívne komunikuje s ministerstvom dopravy.Podľa stanoviska uvedeného ministerstva, z januára tohto roku, má kompetencie na prípravu, výstavbu a financovanie preložky cesty II. triedy, podľa zákona vyšší územný celok, v našom prípade Trnavský samosprávny kraj," hovorí prednostka Mestského úradu v Hlohovci Eva Lukáčová.

Budovanie cestnej siete zaostáva

Napriek tomu, že podiel množstva vozidiel na cestách narastá, budovanie novej infraštruktúry zaostáva.

„Objem dopravy narastá rýchlejšie ako cestná infraštruktúra. Jej tempo rastu ani približne nestíha za narastajúcimi nárokmi," hovorí pre naše noviny profesor Gustáv Kasanický z Ústavu súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity (USI).

Podľa neho otvorenie malých kúskov diaľnice nijako radikálne nerieši situáciu s dopravou.

„Chýba komplexné riešenie, ktoré sa nebude meniť každé štyri roky s voľbami," dodáva. Na riešenie súčasnej situácie je podľa neho už neskoro.

„Mali by sme sa aspoň pokúsiť pribrzdiť už takmer zúfalý stav," myslí si. Zhustenie dopravy sa už dnes odzrkadľuje na problémoch pri vstupoch do väčších miest, kde sa v rannej a poobednej špičke tvoria kolóny.

Zdá sa, že vodiči si na tento problém budú musieť zvyknúť. Situácia v mestách je podľa Kasanického horšia ako mimo miest. „Nerieši sa ani statická doprava, respektíve riešenia sú neúčinné a nepostačujúce," zakončuje riaditeľ USI.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  6. Pomáhajte čítaním
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  3. Pomáhajte čítaním
  4. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  5. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  7. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  8. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 28 581
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 372
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 268
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 893
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 895
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 863
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 771
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 005
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 802
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 886
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Vzniklo nové Konzorcium slovenských univerzít U10+

Rektori desiatich slovenských univerzít sa dohodli na vzniku Konzorcia slovenských univerzít U10+, s potenciálom rozšírenia o ďalších členov.

Trnava hľadá dobrovoľníkov

Pre administratívnych pracovníkov je odmena 70 eur na deň.

V Osádke už vykonali viac odberov ako má dedina obyvateľov.

MY PLUS: Pokojne zostaňte doma, náš týždenník MY si teraz prelistujete už aj online

23 regionálnych titulov MY a niekoľkoročný archív online plus odomknutý exkluzívny obsah na 27 weboch MY - to je MY PLUS.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Agrokomplex musí po desaťročiach odstrániť svoj ikonický nápis

Konštrukciu vytvorili v roku 1974. Jej súčasťou bol aj klas.

Tu sú výsledky víkendového testovania na Orave. Prečo ste boli vy?

Za tri dni otestovali odberové tímy 91 505 ľudí. Do karantény poslali 3 904 infikovaných.

Už ste čítali?