TRNAVA. Viac ako šesťdesiat návštevníkov. Študentov, umelcov, poslancov, zvedavcov či novinárov. Ďalší ročník bienále mladého umenia pod názvom Skúter zaparkoval v priestoroch Galérie Jana Koniarka v Kopplovej vile. Už tradične ho otvoril bývalý riaditeľ a kurátor celého projektu Vladimír Beskid.
Globalizácia a balkanizácia
Pracovný názov aktuálneho tretieho ročníka je starý dobrý Globalkán. „Odkazuje na stret a prekrývanie sa procesov globalizácie, spätých s reklamou, mediálnou či masovou kultúrou, a balkanizácie, ktorú charakterizujú také výrazy ako chaos, bastardizácia či rozpad,“ hovorí na úvod Beskid. Aj tento rok sa mu podarilo dostať do galérie viacerých autorov nastupujúcej generácie umelcov zo Slovenska a Čiech. Jedinou podmienkou bol vek do 35 rokov. Voľba média pre vlastný prejav už bola subjektívnou záležitosťou. Návštevník tak mal možnosť zhliadnuť maľby, videá, fotografie či iné formy „sebaprezentácie“ novej generácie.
Prednosť dostali absolventi
Skúter „tretí“ sa tentokrát orientoval na absolventov umeleckých vysokých škôl. Predchádzajúce „modely“ dávali väčší priestor práve vysokoškolákom. Práce „hotových“ umelcov v aktuálnom ročníku budia dojem väčšej vyzretosti. Bienále dominuje maľba na veľkom plátne, Skúter neobišli ani rôzne recesistické prejavy. Hniezdo v rohu výstavnej siene, mŕtvola zabalená v plávajúcej podlahe, záhradné posedenie z neónov či spútané zajace vytvárali priestor na zamyslenie.
V poslednej miestnosti expozície vystavuje aj Svetlana Fialová, ktorá zaujala nie práve rozšíreným rytím do linolea. Pochádza z Košíc, už roky však žije v Prahe. „Skúter sledujem od začiatku, ale ešte nikdy som ho nenavštívila,“ prezradila na úvod. Akcii pre mladých a začínajúcich umelcov vztýčila palec a dodala, že podobných vernisáží je žalostne málo. „A celkovo. U nás je oveľa náročnejšie živiť sa ako umelec. V susedných Čechách je oveľa viac príležitostí,“ pokračuje. To je aj jej hlavný dôvod, prečo momentálne pôsobí v Prahe.
Dve čestné uznanie
Martin Špirec z Kysuckého Nového Mesta, ktorý žije v Bratislave, získal čestné uznanie poroty. „Je to dobrý pocit. Taká nová motivácia, ktorá ťa nakopne v presvedčení, že to čo robíš, má zmysel,“ hovorí. „Keď pracujem, mávam depresie, pretože sa neustále zamýšľam nad tým, či to má nejakú hodnotu,“ filozofuje. Akcia je mu dôverne známa, ani on však na predchádzajúcich ročníkoch nebol. „Podujatia pre mladých umelcov na Slovensku sú, len si ich treba vedieť nájsť,“ myslí si. Na bienále púta pozornosť svojimi inštaláciami a objektmi. Najviac zaujal svojim dielom Peržan, mŕtvola zabalená v plávajúcej podlahe namiesto koberca. Čestné uznanie udelili aj Alici Nikitinovej.
Ďalšou Košičankou na Skútri je aj Katarína Hladeková. Aj ona je už absolventkou vysokej umeleckej školy. „Vystavujem tu viaceré objekty, ktoré reflektujú lokálnu identitu. Na tohtoročnú tému to priamo nereaguje.“ Žije v Brne, ale v budúcnosti by určite chcela pôsobiť na Slovensku. Aj keď si uvedomuje, že umeleckých príležitostí je v Prahe oveľa viacej.
Návštevníkov Skútra vystavované „artefakty“ mladého umenia zaujali. Viacerí z nich podčiarkli a vyzdvihli opätovný návrat umelcov k prejavu na plátno. Pozornosť pútali aj fotografie pózujúcich Rómov vo sviatočnom či iba obyčajný pohľad na chaos na pracovnom stole. Akciu si môžete pozrieť až do 5. júna v Galérii Jána Koniarka v Trnave. Výstava je inštalovaná v Kopplovej vile a klUb- e 3 na rovnakej adrese.