TRNAVA. „Kompozičný štýl Jevgenija Iršaia zaujal v slovenskom prostredí už od začiatku vysokou úrovňou skladateľského remesla, extrémnou expresiou, autorskou interpretačnou naliehavosťou i osobnostným gestom a permanentne v ňom zanecháva výraznú stopu ruskej tradície," aj takto hodnotia kvality rodáka z Petrohradu, ktorý od roku 1991 žije na Slovensku, hudobní kritici na webovej stránke mjuzik.eu.
Návštevníci Novoročného koncertu Trnavského komorného orchestra (TKO), budú prví, ktorí si vypočujú jeho dielo Concerto mosso pre čembalo a orchester.
„Chceli sme vybrať autora, ktorý je dnes skutočne renomovaný a uznávaný. K jeho skladbám mám sama veľmi blízky vzťah," vysvetľuje Alžbeta Ševečková, umelecká vedúca TKO, dôvody, prečo skladateľa oslovili.
„TKO sa snaží do svojej dramaturgie zaradiť okrem diel svetových klasikov aj diela súčasných autorov a zvlášť propagovať diela súčasných slovenských skladateľov," dodáva Ševečková. Doteraz premiérovo zahrali diela Stanislava Hochela a Juraja Jartima.
Na Novoročnom koncerte, ktorý sa uskutoční 1. januára o 15.30 v Kostole sv. Jakuba si návštevníci budú môcť kúpiť aj čerstvo vydané cédečka Jartimových diel Baladikon (zhudobnené balady na texty slovenských básnikov) a Conservo grosso, ktoré TKO nahralo pod taktovkou autora.
Na koncerte okrem iného zaznejú aj skladby od nedávno zosnulého poľského skladateľa Henryka Mikolaja Góreckého, či duety z opier Wolfganga Amadea Mozarta.
Program koncertu
- Jevgenij Iršai - Concerto mosso pre čembalo a orchester - premiéra
- Pietro Mascagni - Intermezzo z opery Sedliacka česť
- Christoph WilibaldGluck, Wolfgang Amdeus Mozart - árie a duety z opier (Orfeus a Eurydika, Čarovná flauta, Figarova svadba, Don Giovanni).
Sólo - Gabriela Hübnerová, Daniel Čapkovič
Dirigent - Štefan Sedlický
(r)
Bratislavské koncerty
Concerto mosso pre čembalo (alebo aj klavír) patrí do cyklu „Bratislavské koncerty". Celý cyklus tvorí šesť koncertov pre sólový nástroj a sláčikový orchester: pre violončelo, husle, čembalo, violu, akordeón a pre klarinet. Okrem tohto koncertu už autor zložil a odpremiéroval ďalšie dva: Penetration - pre violončelo a Shinui trsura pre husle.
Napriek takmer identickému obsadeniu sa každá skladba líši koncepciou, materiálom aj náročnosťou na interpretáciu.
(r)
Autor: iba