Ak si krátite cestu na železničnú stanicu cez nadchod, prekvapia vás zamrznuté mláky vody a rozpadnutá terasa. Železnice tvrdia, že ani nadchod, ani terasa nevykazujú žiadne nedostatky. Cestujúci si myslia opak.
TRNAVA. Plánovaná prestavba hlavnej vlakovej stanice v Trnave má byť financovaná z vlastných zdrojov Železníc Slovenskej republiky (ŽSR). Dotkne sa všetkých budov i jej areálu. Podľa hovorkyne Martiny Pavlikovej, zámerom železníc je vykonať ju čo najskôr. Zmluva o jej zhotovení bola podpísaná ešte v roku 2001.
V tomto roku odsunuli rekonštrukciu pre živelné pohromy, ktoré ochromili dopravu po koľajniciach najmä na východe Slovenska . To, či k nej dôjde na budúci rok, je zatiaľ otázne.
Sťažujú sa viacerí cestujúci
Veľa ľudí z Trnavy a okolia pracuje v Bratislave. Mnohí z nich denne dochádzajú vlakom. To je aj prípad Martina (32), ktorý pracuje ako programátor. „Autom sa mi samému neoplatí chodiť a nepoznám nikoho, kto by ma zviezol. Cestujem vždy vlakom," hovorí. Do práce chodí slušne oblečený. „Keď je mokro, dostať sa cez nadchod na stanicu bez toho, aby ste museli preskakovať mláky vody, je nemožné," opisuje. Teraz, keď mrzne, je tam zasa klzisko. „Radšej chodím cez priechody pre chodcov, kde musím čakať na zelenú a dávať pozor na autá," dodáva.
Nevhodná dlažba na terase
Z nadchodu sa do budovy hlavnej stanice či na jednotlivé nástupištia dostanete iba po terase. Aj tá vykazuje viaceré nedostatky. „Terasa je rozpadnutá, sú tam jamy. Keď na ne nasneží, nie je ich vidno," konštatuje Helena, ktorá za prácou dochádza vlakom do Leopoldova. Na šmykľavom nerovnom teréne môže človek kedykoľvek spadnúť.
Podľa nemenovaného zdroja blízkeho ŽSR, na dlažbu bol použitý Slovenský mramor (kryštalický dolomit). „Takýto druh dlažby je síce estetický, ale na tento účel nevhodný," tvrdí zdroj. Terasa v zimnom období premŕza a dochádza k deštrukcii dlažby. „Projektant spravil chybu, keď tam naplánoval tento druh dlažby. Na takéto plochy je najvhodnejší liaty asfalt, tam nezatečie voda a pri premrznutí nedôjde k deštrukcii povrchu," konštatuje.
Na stanici nie sú žiadne nedostatky
Zuzana Chalupová z Generálneho riaditeľstva ŽSR tvrdí, že v prípade výskytu nedostatkov brániacich bezpečnému užívaniu zabezpečia ich bezodkladné odstránenie. Spomínané úseky opravovali minulý rok. „Zrealizovali sme povrchovú úpravu schodiska na terasu, opravné práce prebehli aj na ukotvení zábradlia terasy a súčasne bola vykonaná úprava nerovností a výmoľov nášľapných vrstiev terasy," vysvetľuje Chalupová.
Podľa jej slov, momentálne sa na stanici nevyskytujú žiadne nedostatky, ktoré by bránili bezpečnému užívaniu.
Hlavným dôvodom rekonštrukcie je nebezpečný azbest, ktorý použili na zateplenie budov. Ďalšími, nemenej dôležitými, sú vybavenosť a celková modernizácia. „Prednostne sme tento rok museli riešiť investície vyvolané povodňami a zosuvmi pôdy," spresňuje Chalupová.
To, či sa uskutoční nasledujúci kalendárny rok, nie je zatiaľ isté. „Pre investície v roku 2011 sa investičný plán hradený z vlastných zdrojov ešte len pripravuje. Predbežne bude v rovnakom objeme ako v tomto roku," uzatvára Chalupová. Na obnovu stanice si zrejme ešte počkáme.