Do rozprávkovej ríše Oscara Wildea zaviedli Trnavčanov v utorok večer dve ochotnícke divadlá. Divákom predviedli spoločný muzikál, ktorý vznikol na námet Wildeovho príbehu o Rybárovi a jeho duši. Fantazijný svet však musel odolávať útokom z reality.
TRNAVA. „Na čo teraz myslíte?" spýtal sa jeden z hostí popremiérového stretnutia Evy Michalíkovej, režisérky divadelného muzikálu Rybár a jeho duša. Jej organizačný duch si ani po skončení predstavenia nevydýchol, pretože v tej chvíli ju najviac zaujímalo, či po sebe herci upratujú.
Stredajšie spoločné predstavenie amatérskeho divadelného súboru Dištanc a ochotníckeho divadla Theartre si pozrela viac ako polovica trnavského Domu kultúry. Katarína Kollárová, ktorá si v muzikáli zahrala čarodejnicu, priznala, že keď videla, ako sa sála zapĺňa, najväčšia nervozita z nej opadla. „Najhoršie by bolo hrať pred prázdnym hľadiskom."
Venované Adele Gáborovej
Eva musela na poslednú chvíľu riešiť problémy so zvukom. „Samozrejme, na generálke prebehlo všetko v poriadku, a preto som čakala, čo sa pokazí." Jej obavy sa naplnili hodinu pred začatím predstavenia. Volali jej, že nefungujú mikroporty. „Technik si myslel, že si robím srandu, keď som mu o štvrť na šesť povedala, že musíme prehodiť hudbu." Herci teda spievali na playback.
Rybár prichádza za čarodejnicou, aby mu prezradila, ako sa zbaví Duše. FOTO: AUTORKA
Rozpracovaný muzikál Rybár a jeho duša prevzala Eva od katolíckeho amatérskeho divadla Rafael v Bošanoch, v ktorom kedysi pôsobila pod režijným vedením slovenskej herečky Adely Gáborovej. „Ochotníci ho nacvičovali takmer dva roky, no nikdy ho neodohrali."
Pred viac ako piatimi rokmi sa Eva ocitla vďaku štúdiu v Trnave. „S niekoľkými kamarátmi sme krátko nato založili v Univerzitom pastoračnom centre divadlo Dištanc." Po niekoľkých menších hrách sa Eva rozhodla dostať muzikál Rybár a jeho duša konečne na verejnosť. „Keďže som Adelku poznala osobne, rozhodla som toto predstavenie venovať jej pamiatke." Dištanc už stihol odohrať päť hier vrátane Rybára a jeho duše.
Režisérka, rekvizitárka či krajčírka
Prípravy rozbehla Eva v októbri minulého roku, keď si vypýtala pôvodný scenár a hudbu. Nato sa začali nabaľovať ďalšie veci. Réžia nebolo to jediné, čomu sa Eva pri tvorbe muzikálu venovala. Hľadala a nakupovala rekvizity či zháňala sponzorov. Okrem toho navrhovala a šila časť kostýmov. „Kostýmy pre tanečníkov sme dali šiť krajčírke, keďže museli byť rovnaké. To by som ja určite nezvládla." Prebdené noci strávila Eva pri nahrávaní a úprave hudby. Čím viac sa však blížil termín premiéry, tým menej spali aj herci. „Zvyšoval sa počet skúšok za týždeň, ako aj ich dĺžka."
Duša, ktorej sa Rybár zbavil tak, že od seba odrezal svoj tieň. FOTO: AUTORKA
Ako Eva povedala, obsadenie niektorých postáv bolo už vopred jasné. Okrem čarodejnice mala jasno aj o postave rybára v podaní Mária Nováka, ktorý robil aj choreografiu. „On je jediný, ktorý má ako-také herecké vzdelanie, keďže navštevoval konzervatórium." Najlepšie sa jej pracovalo s predstaviteľkou Duše. „Martina Justusová má len 16 rokov, no je veľmi talentovaná. Eva priznala, že práca na muzikáli nešla vždy ľahko. „Dosť na to vplývala nálada, najmä keď to dlho trvalo. S blížiacou sa premiérou sa k tomu pridal aj stres."
Prvotina čaká v zásuvke
Na premiéru sa prišiel pozrieť aj autor pôvodného scenára Igor Pargáč, ktorý sa začal muzikálom venovať v Bošanoch. Oscara Wildea, ktorého obľubuje, sa snažil dostať na javisko hneď po prvom muzikáli Láska je silnejšia. „Najprv som napísal scenár k muzikálu Sen o ruži a potom nasledoval Rybár a jeho duša." Námet na Wildeovu rozprávku sa mu spracovával dobre. Ako však priznal, menším orieškom bolo preňho zjednodušiť kvetnatosť autorových opisov, no pritom mu neubrať z jeho typického rukopisu. Za najsilnejší moment rozprávky považuje oddelenie Duše od Rybára. „V tej chvíli sa otvára priestor, ktorý ma fascinuje. Najmä to, kam speje človek bez duše."
Rybár sa spojil so svojou dušou, a tá ho naviedla na vraždu. FOTO: AUTORKA
Pargáč, ktorý je povolaním učiteľ, považuje scenáristiku za svoj údel, hoci občas zabŕdne aj do réžie. Scenáre píše pre rôzne divadlá, napríklad aj pre nitrianske Divadlo pre nepočujúcich. Ako prezradil, k písaniu inklinuje už od svojej mladosti. „Prvú väčšiu divadelnú hru som napísal, keď som mal 18 rokov." Venuje sa v nej černobyľskej katastrofe, ktorá sa udiala asi štyri roky predtým, ako sa ňou Pargáč inšpiroval. Na otázku, či nerozmýšľa, že by svoju prvotinu oprášil, povedal, že občas mu to napadne.
V muzikáli, ktorý režírovala Eva, je podľa neho cítiť vplyv mladej generácie, najmä jej pohľad na dnešnú dobu. To ho odlišuje od spracovania, ktoré nacvičovalo divadlo Rafael. „Je v ňom zvýraznený najmä motív chaosu v hodnotovom rebríčku." Ako príklad uviedol zmes hlasov, ktoré sa ozývajú v Duši. To, že hra odzrkadľuje súčasný pocit človeka, považuje za veľký prínos. Ako však podotkol, príbeh skončil v muzikáli horšie, ako ho napísal Wilde. „Akoby dnešný človek neveril v šťastný koniec," povedal s úsmevom, no bez výčitiek.
V spolupráci chcú pokračovať
Na párty, ktorá sa konala po premiére, sme si odchytili aj mladého herca Vladimíra Frištáka. Eva o ňom prezradila, že patril k jej najväčším pomocníkom. Do Trnavy ho priviedlo štúdium aplikovanej chémie a biotechnológie na Univerzite sv. Cyrila a Metod. Ako však o sebe povedal, umením je trochu „šmrncnutý".
Režisérka muzikálu Rybár a jeho duša Eva Michalíková. FOTO: AUTORKA
Vladimír pozná Evu už niekoľko rokov. Nie je preto náhoda, že práve on stojí za zrodom ochotníckeho divadla Theartre. „Už dávno som chcel založiť na univerzite divadelný súbor a keď sa mi naskytla možnosť, tak som ju využil." Impulzom pre jeho vznik bol totiž Evin muzikál.
Vladimír by chcel v spolupráci s Evou pokračovať, preto o samostatnom predstavení neuvažuje. „Teraz by som dal skôr prednosť nejakej dráme." Hoci sa najlepšie cíti v komediálnej hereckej polohe, o čom nás presvedčil v postave obchodníka, zahrať si v dráme berie ako výzvu. Eva takisto rozmýšľa nad spoločným projektom. „Chcela by som si zopakovať muzikál Mlynárova dcéra, s ktorým sme vystupovali asi pred dvomi rokmi."
V tomto roku by chcela režisérka Eva Michalíková odohrať muzikál Rybár a jeho duša ešte jedenkrát. „Momentálne sa nám hlásia školy, ktoré majú o naše predstavenie záujem." V ďalšom roku je podľa projektu naplánovaných 35 až 50 repríz. Začať by s nimi mali už v januári. Predstavenie je podľa režisérky určené deťom od dvanásť rokov. „Vieme ho však upraviť aj pre nižšie vekové kategórie," dodala.