TRNAVA. Taký je obraz dopravy v Trnave. Aj napriek investíciám v posledných rokoch do nových parkovísk, okružných križovatiek, obchvatu mesta i trás pre cyklistov. Na plány v oblasti dopravy sa TASR spýtala štyroch kandidátov na primátora mesta.
Viceprimátor Vladimír Butko (KDH) uviedol, že dopravná situácia v Trnave nie je horšia ako v ktoromkoľvek inom krajskom meste. Doprava bola prioritou počas jeho pôsobenia na radnici. "Výsledkom aj mojej práce je v súčasnosti dokončovaný severovýchodný obchvat mesta, teraz spracovávaná dokumentácia pre stavebné povolenie na južný obchvat, 22 nových okružných križovatiek, 21 kompletne zrekonštruovaných mestských komunikácií, komunikácie okolo automobilky, desiatky ulíc so zrekonštruovaným povrchom, desiatky kilometrov nových chodníkov, takmer 5000 nových či zrekonštruovaných parkovacích miest, asi 10 kilometrov cyklochodníkov, nový most a ďalšie. Doprava ako priorita v mojom programe zostáva", uviedol Butko.
Marián Barcaj (koalícia SDĽ, Strana zelených) hovorí o možnosti otvorenia projektu tzv. západného výpadu zo sídliska Prednádražie, ktoré najviac traumatizuje doprava v ranných a popoludňajších špičkách. Poukázal, že dopravná situácia v Trnave trpí už dlhé roky na nerealizovaný generálny dopravný plán, koncipovaný ešte v 70. rokoch minulého storočia. Mesto nebolo podľa neho v otázke dopravy dostatočne koncepčne pripravené ani na príchod veľkých investičných projektov ako PSA a iné, preto viazne priepustnosť a plynulosť cestnej premávky. Za dôležité považuje dobudovanie obchvatu a rozvoj cyklotrás.
Podľa nezávislého kandidáta Bystríka Stanka je popri dokončení obchvatov nemenej dôležité spracovať analýzu vyťaženosti a efektívnosti MHD, posilniť a optimalizovať autobusové spoje tak, aby obyvatelia viac využívali mestskú a menej individuálnu dopravu, a zaviesť časové cestovné lístky, ako je to vo všetkých vyspelých mestách. Cyklotrasami by mala byť Trnava "zokruhovaná" a na bicykli by sa tak dalo bezpečne dostať do každej časti. "Obe opatrenia by mali viesť k zníženiu dopravného zaťaženia," domnieva sa Stanko. Po vybudovaní parkovacieho domu v centre je potrebné reorganizovať dopravu, niektoré ulice zjednosmerniť a niekde vylúčiť individuálnu dopravu. Stanko nechce zabudnúť ani na budovanie ďalších parkovacích plôch.
Doprava je boľačkou každého väčšieho mesta, skonštatoval viceprimátor Jozef Pobiecký (koalícia SDKÚ-DS, SaS). Pre neho je samozrejmosťou pokračovať v rekonštrukciách ciest, chodníkov a vytváraní podmienok pre parkovanie. "Som zástancom výstavby najmenej jedného parkovacieho domu v centre, budem podporovať takéto projekty aj v najkrikľavejších lokalitách mimo centra. Teraz sa snažíme získať zabezpečenie financovania výstavby južného obchvatu," dodal Pobiecký. Sieť cyklochodníkov je treba rozširovať a spájať do súvislých celkov. Chce podporovať plánované zmeny v MHD a cíti potrebu zlepšenia komunikácie s krajom a spolupráce na zlepšovaní dopravnej situácie, kde sa pretína vlastníctvo mesta a VÚC. "A rád by som posunul do ďalšej fázy projekt cestného spojenia Prednádražia s Bratislavskou cestou v smere na Senec," uzavrel Pobiecký.