klUb 3 zaplnili fotky od študentov ateliéru fotografov Tibora Huszára a Romana Pavloviča z Fakulty masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. Spája ich téma portrét vo fotografii.
TRNAVA. Máloktorá vernisáž sa ocitne pod takou „paľbou" spúští fotoaparátov ako tá minulotýždňová k výstave ONAON v klUbe 3 Galérie Jána Koniarka v Trnave. Značná časť hostí, aj vystavujúcich, sledovala spoločenskú udalosť najmä cez hľadáčik.
Aj to je dôkazom toho, ako si študenti berú k srdcu rady svojich pedagógov - fotografov Tibora Huszára a Romana Pavloviča.
Autorkou fotky s názvom Tomáš je Petra Johanesová.
Huszár učí vnímať život„Odporúčajú nám hlavne, aby sme veľa fotili. Najlepšie každý deň," prezradila na svojich učiteľov študentka Andrea. Tibor Huszár jej slová potvrdzuje: „Fotoaparát treba nosiť vždy so sebou a neustále sa na svet pozerať. Až potom možno začať vidieť. Fotografovanie je otázka inteligencie, nie techniky."
Dopĺňa, že skôr ako fotiť učia svojich študentov životu - ako ho čo najintenzívnejšie vnímať. „Pritom môžem využiť aj svoje skúsenosti, a to ma teší," usmieva sa Tibor Huszár.
Fotka od Radky Turoňovej.
Roman Pavlovič zas tvrdí, že popri tom, že študentom zadávajú rozličné témy na spracovanie sú skôr takí poradcovia a „okukávači." A hoci im radia, aby veľa fotili, zároveň ich učia selektovať.
„Študenti nám po víkende donesú tristo fotiek, no často sa nevedia vyjadriť k tomu, čo fotili, ani prečo fotili. Za mojej éry som mohol do školy priniesť tak tri, maximálne desať fotiek. Učíme ich získavať nad svojou tvorbou kritický nadhľad," hovorí.
Fotia, čo im napadneProblémom mladej generácie je podľa Romana Pavloviča i to, že sa pod vplyvom rozmanitých technických možností sústreďujú najmä na experimentovanie s formou a z fotiek sa neraz vytráca obsah.
„Chýba im tiež sústredenosť na jednu tému a štýlová vyhranenosť. Fotia, čo im napadne," podotýka.
Ich úlohou ako pedagógov je teda vybadať, k čomu študenti prirodzene inklinujú - hoci o tom zatiaľ sami nevedia - a nasmerovať ich.
Druháčka Alexandra Galambová za jeden z posunov v rámci svojho fotografického vývinu považuje práve premýšľavejší prístup k objektu fotenie, ako i fakt, že už nefotí sto, ale päťdesiat fotiek.
Alexandra Galambová pred svojimi fotkami. FOTO: ZUZANA DOHNALOVÁ
„Necvakám už každú vec, ktorú vidím, ale snažím sa vopred vytvoriť si v hlave obraz, ktorý chcem zachytiť. Namiesto sto fotiek odfotím polovicu - a to je zrejme posun." Spolu s Martinou Kincošovou na svojich pedagógoch oceňujú ľudský prístup.
„Nie je to o tom, že by nám len zadali tému, ale sprostredkujú nám tiež príležitosť. Vďaka Tiborovi Huszárovi chodíme momentálne fotiť kone do Modry," hovorí Martina.
Martina Kincošová pred svojimi fotkami. FOTO: ZUZANA DOHNALOVÁ
Práve kone by mali byť totiž témou už druhej fotografickej knihy, ktorá má na pôde fotografického ateliéru Univerzity Sv. Cyrila a Metoda vzniknúť.
Výstava ONAON, ktorú kurátorsky zastrešila dekanka Fakulty masmediálnej komunikácie UCM Dana Petranová, potrvá v klUbe 3 do 21.novembra.
Fotka od Andrei Uváčkovej.
Tibor Huszár s kurátorkou výstavy Danou Petranovou. FOTO: ZUZANA DOHNALOVÁ