V záhrade Kopplovej vily ešte do konca týždňa stojí monumentálny objekt z lešenárskych trubiek. Dielo s pripomína kostol.
TRNAVA. V médiách zarezonovala jeho séria malieb, dôsledne kopírujúcich grafický vizuál počítačového prostredia: V oknách Windows sa však miesto preformátovania súboru v počítači zrazu mení krv na víno, či miesto údajov o napaľovaní CD sa zjavuje informácia o Vzkriesení Lazara. Ohlas zaznamenali aj jeho maľby Ježiša a Supermana s vymenenými symbolmi.
V záhrade Kopplovej vily Galérie Jána Koniarka vystavuje Matúš Lányi (1981) monumentálnu sochársku realizáciu Katedrála (Skeleton) s rozmermi 12x14x16 metrov, kopírujúcu tvar a lineárne ohraničujúcu objem kostola.
Mladý košický výtvarník sa o kresťanskú kultúru a náboženské námety zaujíma dlhodobo.
„Dielo Katedrála nadväzuje na jeho rad prác v 3D a znamená obraznú „rekonštrukciu" kresťanskej tematiky a tradície, ktoré sú trochu obchádzané v súčasnej vizuálnej kultúre," konštatuje kurátor výstavy Vladimír Beskid.
Katedrála predstavuje aj symbolický chrám, kde podľa autora samotného „transparentnosť jeho skeletu naznačuje prienik profánnych tendencií do sakrálneho prostredia, definovaného a lineárne ohraničeného konštrukciou. Duchovný charakter interiéru je vydaný napospas externej intervencii, ktorej následkom dochádza k akémusi vyprázdneniu priestoru, teda pozbaveniu jeho entity. Dielo reflektuje tušené tendencie duchovnej devalvácie a posilňujúcej sekularizácie, poukazuje na prehlbujúcu sa priepasť v hodnotovej orientácii" v súčasnej postmodernej spoločnosti.
Objekt podľa Lányiho „definuje presahy medzi starým a novým duchovným priestorom v postmodernej dobe a zároveň poukazuje na snahu o obnaženie "teórie stredu" - ako duchovného ukotvenia človeka".
Katedrála (Skeleton) je prezentovaná v rámci projektu EXIN (exteriér-interiér), ktorý preferuje intervencie súčasného umenia do galerijného priestoru a zároveň je príspevkom k Roku kresťanskej kultúry 2010.
Výstava potrvá do 14. októbra.
Autor: iba