Trnava napráva štyridsať rokov výstavby plnej schodov a prahov

Nadchádzky sú bežnou súčasťou pohybu vozičkára v meste. Už jeden obrubník môže jeho cestu skomplikovať. Zisťovali sme, ako sa darí plniť ciele projektu Trnava - bezbariérové mesto.

Presun vozičkárov mestom komplikujú najmä obrubníky a slabo označené bezbariérové priestory.Presun vozičkárov mestom komplikujú najmä obrubníky a slabo označené bezbariérové priestory. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ, TASR)

Nadchádzky sú bežnou súčasťou pohybu vozičkára v meste. Už jeden obrubník môže jeho trasu predĺžiť a skomplikovať. Trnava pred dvomi rokmi vytvorila projekt Bezbariérové mesto. Zisťovali sme, ako sa darí plniť jeho ciele a s akými problémami sa trnavskí vozičkári boria naďalej.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

TRNAVA. Debarierizácia mesta je cesta na dlhé trate. „Čo sa štyridsať rokov stavalo s bariérami, nedá sa napraviť za dva roky," konštatuje vedúca odboru výstavby a životného prostredia Mestského úradu v Trnave Iveta Miterková.
Popri systémových a stavebných zmenách je veľmi dôležité myslieť aj na detaily. Mária Babinčáková, predsedkyňa Klubu vozičkárov Trnava, tvrdí, že obrovské problémy môže imobilným ľuďom spôsobiť napríklad aj vedro s metlou, ktoré upratovačka nechala v rohu bezbariérového WC. „Zdravý človek bariéry nevidí, musí sa to učiť," hovorí Miterková. Aj preto si pracovníci mestského úradu skúšali presun na invalidnom vozíku.

SkryťVypnúť reklamu

Na bezbariérovú mapu sa stále čaká

Ďalší detail, ktorý vozičkárom zbytočne zužuje možnosti pohybu v meste, sú chýbajúce označenia bezbariérových budov či záchodov. „Mnohé firmy a podniky si naozaj dajú záležať na vytvorení bezbariérových priestorov, no často im už nenapadne ich aj označiť. Takto sa však o tom veľká časť cieľovej skupiny nedozvie. Vozičkár sa totiž zvyčajne neodváži vstúpiť do dverí bez ikonky, označujúcej bezbariérovosť," vysvetľuje Babinčáková.
Keďže samospráva má viac - menej zmapované bezbariérové objekty i trasy v meste, tento problém by mala sčasti riešiť plánovaná bezbariérová mapa. Zatiaľ však nie je k dispozícii. „V tlačenej podobe by bola neprehľadná, keďže najmä v oblasti komunikácií sa striedajú bezbariérové a bariérové úseky, navyše pre neustále zmeny by bola rýchlo neaktuálna," vysvetľuje Miterková. Mesto malo preto v pláne sprístupniť verejnosti prehľadný a neustále aktualizovaný grafický informačný systém. Nepodarilo sa im však získať na tento účel grant.

SkryťVypnúť reklamu

Nie všetko bezbariérové sa vydarí

Hoci už od roku 1986 existuje zákon, ktorý predpisuje, aby každá nová stavba a rekonštrukcia boli bezbariérové, realita bola ešte pár rokov dozadu úplne iná. „Bolo potrebné, aby sa stretli ľudia, ktorí majú možnosť ovplyvňovať veci s tými, ktorí vedia, čo treba," komentuje Miterková spoluprácu mesta a Klubu vozičkárov, ktorý zmeny v tejto oblasti inicioval.
Vzájomná komunikácia - na ktorej sa zúčastňovala aj Ivana Balážová z Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska - postupne prináša okrem stavebných úprav, limitovaných financiami, aj systémové zmeny.
„Pár rokov dozadu sa občas stávalo, že pri kolaudácii novej budovy sa zrazu zistilo, že bezbariérové úpravy nie sú v skutočnosti pre vozičkárov vyhovujúce a bezpečné," vysvetľuje Miterková. „Pracovník mestského úradu sa spoliehal na projektanta, vzhľadom k množstvu žiadostí o stavebné povolenie nebolo možné kontrolovať a prepočítavať parametre stavieb, či naozaj spĺňajú kritériá."
Podobné veci sa v súčasnosti už prakticky nestávajú. Aj pri najlepšej snahe zainteresovaných však občas príde k problému: Príkladom je zdvihák v debarierizovanej mestskej plavárni, ktorý nebol vhodný, hoci bol zakúpený od špecializovaného výrobcu. Vymeniť sa ho podarilo takmer po roku, nový osádzali pred tromi týždňami. „Všetci sa stále učíme," komentuje Babinčáková.

SkryťVypnúť reklamu

Jedna križovatka - desiatky úprav

Anketa, zameraná na bezbariérovosť a vyhodnotenie stavu budov vo vlastníctve samosprávy a komunikácií na území mesta, vyústila do vypracovania projektu Bezbariérové mesto v roku 2008.
„Odvtedy sa postupne snažíme debarierizovať najdôležitejšie objekty a odstraňovať prekážky na cestách. Ide to postupne - jediná križovatka často vyžaduje pre množstvo ostrovčekov aj desiatky úprav," hovorí Miterková.
Ročne sa podarí v priemere upraviť tri - štyri budovy a niekoľko desiatok metrov chodníkov či ciest. „Snažili sme sa vytvoriť bezbariérové trasy k najdôležitejším objektom ako je poliklinika či nemocnica," dopĺňa. „Často totiž stačí jediný zlý výjazd z chodníka a vozičkár je nútený robiť veľké obchádzky."
Finančným zdrojom je výlučne mestský rozpočet. „V rámci komunikácií často mesto robí úpravy aj na cestách, ktoré nie sú v jeho vlastníctve," pripomína Babinčáková. Ide zväčša o komunikácie vo vlastníctve župy.

Historické budovy môžu byť problém

Župa podľa informácií hovorcu Patrika Velšica tento rok nevykonávala žiadne bezbariérové úpravy, základný bezbariérový vstup je však údajne „urobený v každej budove, v ktorej je to možné." Pripúšťa však, že úpravy by si vyžadovali aj ďalšie objekty. Na to však nie sú momentálne vyčlenené financie. Problémom je podľa Velšica tiež fakt, že veľa budov vo vlastníctve župy sú kultúrne pamiatky, kde sú podobné úpravy ťažko realizovateľné.
Milan Kazimír z Krajského pamiatkového úradu v Trnave potvrdzuje, že v prípade budov s vysokými pamiatkovými hodnotami je to komplikovanejšie. „Zatiaľ sa však vždy našiel kompromis na - aspoň čiastočnú - debarierizáciu objektu." Napríklad v prípade františkánskeho kostola a Baziliky sv. Mikuláša to podľa slov pamiatkarky Daniely Zacharovej umožnila ľahká konštrukcia.
„Historické budovy však málokedy môžu v tomto smere spĺňať štandard ako novostavby. V najbližšej dobe sa osadí výťah v Západoslovenskom múzeu, ani ten však nezabezpečí vstup vozičkárov do všetkých expozícií bez pomoci druhej osoby. Na to by bolo potrebné viac výťahov, čo však nie je ani technicky zrealizovateľné a podobné zásahy by úplne mohli zničiť pamiatkové hodnoty stavby," vysvetľuje Kazimír.

Len formálne bezbariérové

Osobitným problémom sú budovy, ktoré síce spĺňajú vyhlášku o bezbariérovosti, napriek tomu sú pre vozičkárov v podstate nedostupné. Babinčáková uvádza ako príklad Cinemax.
Ten je bezbariérový len zo spodnej strany, čo znamená, že vozičkár po zakúpení vstupenky musí opäť vyjsť pred kino, a počkať, či mu niekto otvorí dvere. Dostane sa však len do najspodnejšieho, najmenej pohodlného radu.
„V praxi však vstup do kinosály aj tak blokovali kvetináče," hovorí Babinčáková. Stačilo by pritom len osadiť plošinu, ktorá by vozičkárovi pomohla prekonať pár schodov do kinosály. Snaha mesta o dohodu so Cinemaxom dopadla podľa slov Miterkovej bezúspešne. Oľga Koníková zo Cinemax a.s. sa pre trnava.sme napriek tomu vyjadrila, že budú zvažovať optimálne riešenie.

Školy, nemocnice, internáty

Z 52 škôl Trnavského kraja má vybudovaný bezbarierový vstup 12, bezbariérové sociálne zariadenie 6. Školské internáty nemajú ani v jednom prípade prispôsobené ubytovanie pre telesne postihnutých študentov, nemajú ubytovaných žiadnych postihnutých. Domovy sociálnych služieb majú vybudované bezbariérové vstupy a tie poschodia, na ktorých sú ubytovaní vozičkári. Z 18 kultúrnych zariadení je bezbariérových 6. Západoslovenské múzeum v Trnave je bezbariérové po 1. poschodie a časť Domu hudby. Pre múzeum je pripravený projekt v rámci eurofondov s termínom realizácie do roku 2013, ktorý predpokladá prístabu preskleneného výťahu v zadnej časti budovy. Nemocnice s poliklinikou v zriaďovateľskej pôsobnosti kraja sú bezbariérové.

Patrik Velšic

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Trnava

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  2. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  3. Probiotiká nie sú len na trávenie
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  7. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 9 051
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 041
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 260
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 665
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 106
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 898
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 588
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave 1 318
  1. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  2. Ondřej Havelka: Kdo jsme. Teologické pojetí lidské osoby a osobnosti
  3. Vladimír Bojničan: Konzervy 21. storočia – celé zle! — III.
  4. Tomáš Susko: Hollywoodska scenáristická škola vs slovenský film
  5. Radoslav Medzihradský: Majstrovstvá sveta v snookeri
  6. Jolana Čuláková: Extrémistickí aktivisti a "antifašisti" sa zahryzli do Pochodu pre život a stopli ho
  7. Dominik Sumbal: Obvinenie Juraja Šeligu je útokom na každého slušného človeka
  8. Veronika Mešková: Nomádka
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 099
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 24 288
  3. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 264
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 9 936
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 9 747
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 364
  7. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 6 499
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 717
  1. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  2. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  3. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  4. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  5. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  6. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  7. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
  8. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  2. Ondřej Havelka: Kdo jsme. Teologické pojetí lidské osoby a osobnosti
  3. Vladimír Bojničan: Konzervy 21. storočia – celé zle! — III.
  4. Tomáš Susko: Hollywoodska scenáristická škola vs slovenský film
  5. Radoslav Medzihradský: Majstrovstvá sveta v snookeri
  6. Jolana Čuláková: Extrémistickí aktivisti a "antifašisti" sa zahryzli do Pochodu pre život a stopli ho
  7. Dominik Sumbal: Obvinenie Juraja Šeligu je útokom na každého slušného človeka
  8. Veronika Mešková: Nomádka
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 099
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 24 288
  3. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 264
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 9 936
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 9 747
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 364
  7. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 6 499
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 717
  1. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  2. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  3. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  4. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  5. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  6. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  7. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
  8. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu