Relácia Súdna sieň rekonštruuje prípady zo slovenských súdov. Skutoční právnici však hovoria o polopravdách. Prekáža im najmä televízna atmosféra na pojednávaniach. Ľudia si tak môžu myslieť, že to tak funguje naozaj.
TRNAVA. Televízna relácia Súdna sieň patrí k úspešným projektom TV Joj. Ide o rekonštrukcie prípadov, ktoré sa skutočne odohrali v slovenských súdnych sieňach. Odvtedy sa teší slušnej sledovanosti. „Súdna sieň dlhodobo dosahuje nadpriemer stanice," potvrdil Jozef Gogola, hovorca TV Joj. S ďalšími časťami rátajú aj v aktuálnej sezóne.
Falošný obraz skutočnosti
Nemenovaný sudca Krajského súdu v Trnave si myslí, že relácia sa zakladá na polopravdách. Ľudia si tak môžu vytvoriť falošný obraz skutočnosti. „Reláciu som niekoľkokrát videl. V skutočnosti takto neprebieha žiadne verejné pojednávanie," skonštatoval sudca. Televízne pojednávanie vraj pre sledovanosť skomercionalizovali. „Relácia prezentuje skôr americký súdny systém porôt," povedal.
Protistrany sa v niektorých častiach prekrikujú a urážajú. „Normálne pojednávanie je oveľa komornejšie," potvrdil. Za neporiadok v súdnej sieni, respektíve za nevhodné správanie, hrozia peňažné pokuty. „Pri búrlivejších pojednávaniach stačí zavolať príslušníka Zväzu väzenskej a justičnej stráže do súdnej siene a hneď sa všetci upokoja," spresnil.
S „tele" právnikmi sa stretá pravidelne
Nemenovaná advokátka sa už viackrát stretla s tým, že niektorí jej klienti ju pred pojednávaním „upokojili", že sledujú Súdnu sieň a vedia, ako pojednávanie prebieha. „Svojich klientov poučím o správaní sa v súdnej sieni vždy pred pojednávaním, ale stáva sa mi, že spomenú práve túto reláciu," potvrdila. „Po krátkom vysvetlení im je zrejmé, že pred súdom sa treba správať dôstojne a slušne, s čím správanie sa účastníkov konania v TV relácii často nekorešponduje," dodala.
Príliš odviazaná atmosféra
Aj ona vidí problém relácie v príliš odviazanej atmosfére. „Nie je prípustné, aby si protistrany zasahovali do prednesov, vykrikovali na seba, alebo sa slovne navzájom urážali. Pojednávanie má svoje jasné pravidlá," vysvetlila. Podľa jej skúseností, sudca nevhodne správajúcu sa osobu prioritne upozorní, aby svoje správanie zmenil s poučením, že v opačnom prípade mu uloží poriadkovú pokutu. Väčšinou je hrozba finančnej sankcie dostatočnou motiváciou na zmenu správania sa.
„V prípade, ak má účastník konania právneho zástupcu, ten svojho klienta upozorní, aby nepodliehal emóciám a nevhodným prejavom." Skutočné pojednávania vraj prebiehajú pomerne hladko v porovnaní s emotívnymi verziami z televíznych obrazoviek.