ť aj Trnavčania.
TRNAVA. „Všimli ste si, koľkokrát denne, napríklad aj pri kúpe fľašky cvikly, sa rozhodneme podľa toho, čo je výhodné? No a umenie dáva šancu aj tým "nevýhodným" rozhodnutiam. Je slobodné, môže sa k svetu vzťahovať spôsobom, aký uzná za vhodný," vyjadrila sa Pavla Sceranková tri roky dozadu pre časopis Reflex.
Jazda v soche
Hravá bezprostrednosť, s akou na minulotýždňovej vernisáži v Synagóge predvádzala spôsob pohybu v pohyblivej interaktívnej soche s názvom „Idem" a lákala do nej mladých aj starších návštevníkov, nanovo potvrdzovala jej slová.
Ako sa vyjadril kurátor výstavy v Synagóge s názvom „Týmpádom nič" Miroslav Zajac, socha „prostredníctvom svojho pohybu umožňuje nezvyčajnú prechádzku výstavou, respektíve je preklenutím priestoru, s plynulým nástupom a výstupom z určitého miesta do neurčitého priestoru."
V jej útrobách totiž človek stráca kontakt s okolitým svetom.
Most, ktorý priťahuje brehy
Predstavy, podnecované priestorom a pohybom, sú častým predobrazom Pavliných diel. Socha „Idem" súvisí so sochou s názvom „Choď preč, vráť sa." (V Synagóge je vystavené video, na ktorom je zachytená snaha o „zaparkovanie" tohto diela.)
To vzniklo pri Pavlinej snahe zrekonštruovať nezvyčajný zážitok z prejazdu mosta. „Išla som na bicykli a zrazu sa mi zdalo, akoby most nielenže spájal dva brehy, ale ich k sebe priťahoval. Zmocnil sa ma tiež pocit, že keď zídem z bicykla, tak tie dva brehy naopak odtiahnem. Zážitok sa mi spojil s osobnými situáciami, ktoré som práve zažívala," prezradila.
S tým úzko súvisí aj jej fascinácia ľudským vnímaním. Zvykne sa pýtať, prečo práve ten-ktorý objekt z množstva ďalších zaujme jej pozornosť. „Aj pri spomínaní na konkrétnu situáciu alebo priestor sa človeku vynárajú v pamäti len niektoré detaily." Pavla však nehľadá odpoveď, neverí v racionálne vysvetlenie. Len ju láka s týmto kúskom reality pracovať.
Tým pádom nič
Výstavný projekt Pavly Scerankovej sa v priestoroch Synagógy - Centra súčasného umenia Galérie Jána Koniarka v Trnave uskutočňuje z dvoch podnetov. „Prvým je získanie ceny Cyprián, ktorá jej bola udelená na Bienále mladého umenia Skúter 2007 (usporiadanom galériou) a druhým postavenie výstavného projektu pre tento priestor," ozrejmuje kurátor Miroslav Zajac. „V prípade tejto „fotosochy" však ide len o inšpiráciu samotnou architektúrou, nie kultúrnohistorickou pamäťou objektu," zdôrazňuje.
„K mojim záujmom patrí aj hľadanie nezvyčajných stavebných princípov," vysvetľuje Pavla. „Uvedomila som si, že aj padanie dvoch objektov dokáže svojou dráhou vytvoriť objem, ktorý síce ľudským okom nevidno, ale je možné ho zachytiť fotoaparátom."
Pre synagógu Pavla vytvorila dva pôdorysy, ktoré pri svojom páde, zachytenom v 28- sekundovom fotografickom zábere, vytvoria podobu, korešpondujúcu s budovou synagógy.
Výstava potrvá do 17. októbra.
Pavla Sceranková (1980, Košice). Žije a tvorí v Prahe. Výtvarné štúdiá absolvovala na Akadémií výtvarných umení v Prahe, kdepokračuje v doktorandskom štúdiu. Zúčastnila sa niekoľkých významných kolektívnych i samostatných výstav v rámci celej Európy.