Ľadovcové dobrodružstvo vo francúzskych Alpách

Minuloročný výstup na Mt. Blanc mi učaroval. Tento rok som sa pridal k dvojčlennej výprave na ľadovec pri Chamonix. Základný tábor vo výške takmer tritisíc metrov nad morom.

Michal s Feďom pózujú na vrchole Les Courtes v Savojských Alpách.Michal s Feďom pózujú na vrchole Les Courtes v Savojských Alpách. (Zdroj: PETER BRIŠKA)

TRNAVA. Ešte v máji sa mi ozval kamarát Feďo, Trnavčan žijúci už niekoľko rokov vo Francúzsku, či nemám chuť na výlet do Álp neďaleko Chamonix. Presnejšie išlo o bivakovanie vo vysokohorskom teréne, priamo na ľadovci. Neváhal som. Moja manželka mi namiesto odhovárania od nebezpečnej akcie pomáhala s nákupom kvalitnej výbavy. V porovnaní s minuloročným sólo výstupom na Mt. Blanc (4 810 m) som tohtoročnú výpravu na ľadovec nepodcenil a v časovom predstihu som si postupne zadovážil nové mačky, čakan, prilbu, horolezecký sedák, skoby, kvalitný spacák či samonafukovaciu karimatku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Trojčlenná výprava na ľadovec

Dátum odchodu padol na siedmeho augusta v sobotu. Po piatkovej redakčnej uzávierke som vyrazil rovno z práce na vlak do Ženevy. Tam som sa mal stretnúť s Feďom a jeho kamarátom, skúseným horským vodcom Michalom, rodákom zo Šútova pri Ružomberku, ktorý už tiež niekoľko rokov žije v krajine galského kohúta.

O siedmej rýchlik z Trnavy do Petržalky, prvý prestup na vlak do Viedne. Odtiaľ nočným spojom do Zürichu, kde som presadal na IC do Ženevy. Do Zürichu sme však dorazili s hodinovým meškaním, IC som už nestihol. Zhodou okolností mi šlo ďalšie. Na prestup som mal približne päť minút. Beh cez štrnásť nástupíšť s „plnou poľnou" po prebdenej noci ma naštartoval. Automatické dvere vlaku sa zavreli ihneď po mojom nastúpení. O štvrť na dvanásť som bol už v Ženeve.

Feďo ma aj s Michalom čakali na hlavnej stanici. Nasadli sme do auta a vyrazili do Chamonix. Do troch hodín sme boli na mieste, po ceste sme ešte nakúpili potraviny a navštívili horolezecký obchod. Potrebovali sme tablety na vodu, aby sme mohli piť bez problémov tú z ľadovca.

Strmé rebríky nás preverili

O pol štvrtej štartujeme vláčikom Montenvers z centra Chamonix do nadmorskej výšky 1913 metrov. Keď sme vystúpili, prišiel prvý šok. Zo stanice na kopci sme museli zliezť tristo výškových metrov do ľadovcového údolia Mer de Glace. Po strmých rebríkoch.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

rebrik.jpg

SkryťVypnúť reklamu

Nikdy som netrpel závratmi z výšok, ale na kolmej stene s ťažkým batohom som „vážil" každý krok. Istenie lanom sme zavrhli z časových dôvodov. Bolo krátko po štvrtej a pred nami ešte presun k vysokohorskej chate Refugedu Couvercle vo výške 2 687 metrov.

pochodlad.jpg

Cesta po ľadovci smerom k vysokohorskej chate.

Museli sme opatrne prejsť po ľadovci a preskakovať potoky vody z roztápajúcej sa masy ľadu. Na klzkom teréne nič príjemné. Okolo ôsmej bola chata na dohľad. Postavili ju však na brale, takže sme opäť museli liezť po rebríkoch dvesto výškových metrov. Liezť hore je oveľa ťažšie ako dole.

Základný tábor

O pol deviatej rozkladáme stan, vybaľujeme veci a znovu balíme na nasledujúci deň. Stratégia bola jasná. Základný tábor pri ľadovci vo výške necelých tritisíc metrov a odtiaľ útočiť na vytipované štíty. Plán na prvý deň bol dobyť Aiguil le Verte v nadmorskej výške 4122 metrov.

stanik.jpg

Prvú noc sme všetci zhodnotili ako plytkú. Nikto nezaspal. O pol tretej zvonil budík. Vonku bola tma a zima. Z teplých spacákov sa vstáva veľmi ťažko. O tretej sme už s mačkami na nohách a pre bezpečnosť previazaní lanom kráčali po ľadovci smerom k úpätiu masívu.

pohlstan.jpg

Pohľad z nášho stanu.

Bolo zamračené, vyhliadky na vrchol sa rozplývali. Skúsený Michal nás nabádal k pozitívnemu mysleniu. Bude pekne, padajúce kamene ma nezasiahnu, nepošmyknem sa, nespadnem. Spočiatku mi to pripadalo naivné, postupne som však v tom našiel kus pravdy. Pomáha to.

cepin.jpg

Bezpečnosť bola na prvom mieste.

Pred šiestou sa rozvidnieva. Vrcholy sú zahalené v hmle. Aj napriek týmto podmienkam pokračujeme v ceste. Asi v tretine cesty však Michal vyhlásil, že sa otáčame. Cestu späť sme „zužitkovali" na sto percent. Smerom dole sme simulovali rôzne situácie. Ako sa zastaviť pomocou čakanu pri páde v žľabe, ako zlaňovať skalný previs či strmý ľadovec.

Školenie vyvrcholilo pádom do ľadovcovej trhliny a následným vyťahovaním. Istený som skákal do desať metrov hlbokej trhliny a Feďo ma podľa Michalových inštrukcií vyťahoval. Poobede, približne o tretej sme dorazili k nášmu stanu. Prezliekli sa do suchých vecí a začali variť. (Sedem dní sme jedli „sáčkové" polievky a cestoviny na tisíc spôsobov. Niekedy aj na tisíc spôsobov v jednom hrnci. Podstatné bolo nasýtiť sa, nie vychutnávať.)

Hore žľabom cesta úzka

Zaspávali sme pred desiatou s budíkom na tretiu hodinu ráno. Pokus číslo dva. Ráno nás prekvapil mráz a niekoľkocentimetrová vrstva ľadu na stane. Dobré znamenie, pretože ľadovec bol tvrdší. Cestu k masívu sme už poznali, prešli sme ju rýchlejšie. Na vrchol viedol jeden a pol kilometrový žľab so stúpaním do 60 stupňov. V náročnom strmom teréne nebolo miesta na odpočinok.

cestazlab.jpg

Trasa výstupu.

Neustále sme museli stáť na špičkách predných hrotov mačiek. Krátkodobé útočisko predstavovali skaly, na ktorých sme na vydýchanie posedávali. Približne v polovici žľabu som začal čoraz intenzívnejšie pociťovať redší vzduch. Pauzy boli častejšie. Krátko po desiatej sme dosiahli vrchol žľabu, sedlo vo výške 4 050 metrov, necelých osemdesiat výškových metrov pod vrcholom.

aigle.jpg

Hoci sme boli iba na skok od vrcholu, nedobyli sme ho.

Vrchol sme nedosiahli

Dva dni predtým však snežilo a hrebeň vedúci na vrchol bol zafúkaný. Hrozilo nebezpečenstvo pádu na jednu či druhú stranu. Skúsený Michal preto zavelil, že ideme naspäť. Povzbudil ma pocit, že som s profesionálom, ktorý vie, čo robí.

hore.jpg

Cestou späť sme museli celý žľab zlaniť. Zviazali sme dve päťdesiatmetrové laná a na približne tridsať „prestupov" sme boli dole. Bonbónikom bola posledná časť, keď sme museli prekonať približne tridsaťmetrový previs. Po sedemnástich hodinách sme dorazili do nášho tábora. Uvarili si niečo pod zub a vyvalení na kameni pozorovali hviezdy a Mliečnu dráhu, ktoré boli jasnejšie ako kdekoľvek inde. Do polnoci. V utorok sme do programu zaradili oddych po náročnom výstupe. A ešte ťažšom zostupe, ktorý trval o dve hodiny viac ako cesta nahor.

Slnko, veget a petangue s kameňmi

Deň „pokoja" sme zužitkovali dobíjaním síl. Slnko, sem- tam mraky, vyhrievame sa na skale pri stane. Približne o štvrtej poobede sme sa prebrali z letargie a uvedomili si, že celý čas len hľadíme na vysokohorské statické predstavenie. Nevadilo nám to. Večer sme sa s Feďom priúčali novým uzlom, deň sme ukončili francúzskou hrou petangue. Namiesto gúľ sme hádzali kameňmi. Michal vyhral.

pohoda.jpg

Pohoda na alpský štýl.

Po dni voľna budík opäť zvonil o tretej. Tentokrát sme vynechali žľaby a vydali sa na Les Courtes s nadmorskou výškou 3 847 metrov. Celý výstup bol po ľadovci. Čakan sme museli použiť až v záverečnej časti. Nebezpečenstvo predstavovali najmä padajúce kamene z holých masívov. Dole strmým kopcom nabrali slušnú rýchlosť. Aj malý kamienok mohol spôsobiť vážny úraz.

lescourrt.jpg

Vrchol Les Courtes.

Na vrchol sme dorazili okolo deviatej. V diaľke sme videli oblačnosť postupujúcu naším smerom. Ešte chvíľu sme si užívali výhľady a potom sa pobrali dole. O jednej hodine sme dorazili do nášho základného tábora. Poobede sme opäť strávili „pohľadmi". Posledná večera, posledný čaj, predbežné balenie na odchod.

panorama.jpg

ranaa.jpg

rannyblank.jpg

Zostup do civilizácie znepríjemňoval lejak

Ľahli sme si spať, no od polnoci začalo liať. A lialo až do rána. Stan našťastie nepremokol, ale bubnujúci dážď nedovolil zaspať. Okolo ôsmej prestalo. Všetko sme zbalili aj namokro a rezkým krokom sa vracali do civilizácie. Pršať začalo pri rebríkoch. Dvesto výškových metrov po kolmej skale smerom nadol. Údolie Mer de Glace sme preleteli, pretože dážď sa postupne menil na lejak. Veci v batohu oťaželi ešte viac. Celkom nakoniec nás opäť čakali rebríky. Posledných tristo výškových metrov nahor.

Na stanicu sme dorazili o pol jednej. Uzimení, zmoknutí, ale so širokým úsmevom, ktorý nešlo stlmiť. Pred štvrtou nás Michal vysadil v Annecy a pokračoval do Grenoble. Ponáhľal sa za frajerkou. My s Feďom sme si vychutnali večerný výhľad na jazero z jeho apartmánu a po šiestich dňoch v spacáku sme zaľahli do postelí. V piatok trinásteho sme vyštartovali autom do Trnavy. Ja domov a Feďo na návštevu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Trnava

Komerčné články

  1. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  5. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  6. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  1. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 966
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 6 113
  3. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 5 189
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 4 620
  5. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 4 606
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 963
  7. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 3 703
  8. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň? 3 594
  1. Štefan Šturdzík: Pááán tréner.
  2. Marián Gunár: Zodpovednosť je strašiak lenivcov
  3. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer
  4. Otilia Horrocks: Otvorený list vedeniu mesta Košice a mestskému zastupiteľstvu 2025
  5. Ján Serbák: Prečo sa 29. júna oslavuje naraz Petra aj Pavla?
  6. Milan Buno: Toto je 6 látok, ktoré vás nabijú energiou!
  7. Martin Fronk: More a žraloky na južnom Slovensku?
  8. Štefan Šturdzík: Orbán a Fico dve železné gule na nohách EU.
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 83 398
  2. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 619
  3. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 7 208
  4. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 886
  5. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 4 422
  6. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 3 844
  7. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 3 476
  8. Tomáš Vereš: Obeť, obetovaná obeť 3 206
  1. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  2. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  3. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  4. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  5. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  6. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  7. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  8. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Toto leto bude tanečné – a ešte intenzívnejšie než doteraz!


Požiare hrozia v piatich zo siedmich okresov Trnavského kraja.

Ohrozené sú okresy Trnava, Dunajská Streda, Galanta, Senica a Skalica.


Policajní psovodi skontrolovali aj 35 vlakov.

Skontrolovali až 35 vlakov.


Ilustračné foto.

Po dobudovaní bude najdlhšou cyklotrasou na Slovensku.


SITA
  1. Štefan Šturdzík: Pááán tréner.
  2. Marián Gunár: Zodpovednosť je strašiak lenivcov
  3. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer
  4. Otilia Horrocks: Otvorený list vedeniu mesta Košice a mestskému zastupiteľstvu 2025
  5. Ján Serbák: Prečo sa 29. júna oslavuje naraz Petra aj Pavla?
  6. Milan Buno: Toto je 6 látok, ktoré vás nabijú energiou!
  7. Martin Fronk: More a žraloky na južnom Slovensku?
  8. Štefan Šturdzík: Orbán a Fico dve železné gule na nohách EU.
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 83 398
  2. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 619
  3. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 7 208
  4. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 886
  5. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 4 422
  6. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 3 844
  7. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 3 476
  8. Tomáš Vereš: Obeť, obetovaná obeť 3 206
  1. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  2. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  3. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  4. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  5. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  6. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  7. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  8. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu