TRNAVA. Základnou fascináciou výtvarníčky Ingrid Višňovskej (32) je priestor. Milovníčka prírodných vied a objavov ho v rámci svojej umeleckej tvorby spoluvytvára novými technológiami - laserom, zvukom, teplom či kinetikou. V prípade inštalácie Silence, ktorá je aktuálne vystavená v Synagóge - Centre súčasného umenia Galérie Jána Koniarka v Trnave, využíva možnosti UV svetla.
Vstúpiť do diela
Od začiatku umeleckej dráhy bola pre Ingrid Višňovskú dôležitá hmota vo vzťahu k priestoru. „Inklinovala som skôr k soche, no po čase mi prestalo stačiť dívať sa na ňu zvonku. Chýbal mi prienik hlbšie, možnosť vnímať ju akoby zvnútra," vysvetľuje. Od roku 2000 začala vytvárať diela, do ktorých možných vstúpiť: environmenty, inštalácie, „priestorové situácie, v ktorých je divák zväčša interaktívnym prvkom," ako konštatuje kurátor výstavy Vladimír Beskid.
Aj inštalácia Silence nesie tieto znaky.
Pocit neustáleho dozoru
Podnetom k jej vzniku bol fenomén „Big Brother." „Situácia, keď dav pozoruje jednotlivca a zároveň jednotlivec dav. Vzniká z toho zvláštne napätie, podobné tichu pred búrkou," komentuje výtvarníčka. „Vo svojom diele som sa pohrávala s pocitom strachu, ohrozenia a neustáleho dozoru," dopĺňa.
„Divák sa po vstupe do inštalácie postupne vnára do záhadného prostredia vnášajúcich sa očí a vlastného príbehu asociácií. Ocitá v mase, v dave, v lese očí, ktorý ho preniká aj obkľučuje, vidí aj je videný, sleduje a je sledovaný. Je postavený doslova zoči-voči umeniu," komenuje zas dielo Beskid.
Atmosféru záhady a napätie Ingrid Višňovská dosiahla prostredníctvom transparentných fólií, na ktorých levituje množstvo očí. Tie jediné žiaria v zatemnenej synagóge - vďaka spomínanému UV svetlu.
Autorka s motív oka využívala už viackrát. V jednom z diel sa vznášajúce oko premietalo na miznúcu paru z rozprašovačov (Oko, 2007).
Ingrid Višňovská, narodená v roku 1978, absolvovala VŠVU v Bratislave (Ateliér priestorových komunikácií, doc. A. Čierny) , v súčasnosti - doktorandka na VŠVU (školiteľ prof. Ladislav Čarný). Študijné pobyty: Academy International, Londýn (GB); Ecole des Beaux Arts, Saint Etienne, (F); Ars Electronica center, Linz (A). Ocenenia: 2005 - finalistka ceny Oskára Čepana; 2005- Map XXL- víťazka medzinárodnej súťaže pre Ars Electronica Centrum, stáž v Centre Ars Electronica Linz; 2007- Finalistka ceny Essl Award (SK).
Jej dielom je aj prvá pamätná dlaždica Filmového chodníka slávy v Bratislave.