Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Stres považujú za pracovnú rutinu. Cez telefón majú aj odrodené

Telefónne číslo, na ktoré sa vždy dovoláte. Pre operátorov TIESŇOVEJ LINKY záchrannej zdravotnej služby 155 je záchrana ľudského života na dennom poriadku.

Operátori tiesňovej linky 155.Operátori tiesňovej linky 155. (Zdroj: (PB))

TRNAVA. Viac ako stopäťdesiat urgentných hovorov počas dvanásťhodinovej služby. Takmer 269-tisíc hovorov len za minulý rok. Zdravotnícki operátori Krajského operačného strediska záchrannej zdravotnej služby v Trnave sa v práci rozhodne nenudia. Dobre vedia, že keď zazvoní telefón, na druhej strane linky došlo k nešťastiu.

Ľudia sú nervózni

Na 155 veľakrát volajú nervózni ľudia, ktorí operátora informujú o nehode, nešťastí, zdravotnej indispozícii či ďalších nepríjemných udalostiach. Často sa čudujú, prečo sa ich operátor toľko vypytuje a nepošle k nim už konečne sanitku, hasičov, prípadne policajtov. Nie každý však vie, že počas hovoru ďalší kolega už vysiela pomoc podľa potreby.

Operátor tiesňovej linky 155 sa snaží získať čo najviac relevantných informácií. Keďže pacienta nevidí, potrebuje, aby bol volajúci jeho očami, ušami, prípadne aj rukami. „Je dôležité, aby sa volajúci nechal operátorom viesť a počúval ho," hovorí Dominika Šulková, hovorkyňa Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby na Slovensku.

Skryť Vypnúť reklamu

tex.jpg

Počas dvanásťhodinovej služby prevezmú cez sto telefonátov.

S osobou na opačnom konci linky musia operátori nadviazať správny kontakt a stimulovať jeho pozornosť. „Došlo k nešťastiu. Je pochopiteľné, že volajúci sú pod obrovským tlakom. Operátor linky tiesňového volania 155 musí niekedy zvýšiť hlas.

Otcovia sú viac nápomocní ako matky

Ide o psychológiu, operátor sa snaží upútať ich pozornosť," vysvetľuje Šulková. Sú to najmä prípady matiek. Keď sa ich dieťaťu niečo vážne stane, všetko ostatné ide bokom. V strese často nedokážu ani vysvetliť, čo sa deje.
„V takýchto prípadoch sú viac nápomocní otcovia," dodáva Šulková.

V Galante sa odohral prípad matky vo vysokom štádiu tehotenstva. Rodiť museli po telefóne, ako vo filme. „Operátor 155 musel spolu s otcom na druhej strane linky odrodiť ešte pred príchodom záchranárov. Všetko nakoniec dobre dopadlo."

Aj deti už zachránili život

Evidujú aj prípady, kedy život pomohli zachrániť deti. Jeden z nich sa odohral v Šamoríne. „Hrajúce sa deti v parku objavili na zemi ležať staršieho pána. Vytočili 155 a prípad nahlásili. Po príchode ambulancie ZZS lekár zistil, že muž je pod vplyvom alkoholu. Navyše mal zranenú hlavu po páde. Ak by ho nenašli, mohol zraneniam podľahnúť," opisuje prípad.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

havarko.jpg

Dagmar Loyová, vedúca zdravotníckych operátorov v Trnave, tvrdí, že zneužívanie liniek tiesňového volania deťmi v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi podstatne kleslo. V minulosti sa najmä počas letných prázdnin zvykli neopodstatneným telefonovaním zabávať. Aj keď ide o výmysel, musíme to vždy preveriť. Či už spätným volaním, alebo vyslanou zásahovou skupinou ZZS na uvedené miesto.

Skúsený operátor však vie aj na intonácii hlasu volajúceho rozpoznať, či ide o výmysel, alebo skutočnú udalosť. „Dieťa, ktoré nahlasuje nejakú udalosť, je vždy vystrašené, hlas sa mu chveje," hovorí Loyová.

Najtragickejšie dopravné nehody sa stávajú v lete

K najväčším tragédiám podľa jej slov dochádza práve počas leta. Najmä dopravné nehody sú v tomto období časté a obzvlášť závažné. „Ľudia sa ponáhľajú, sú vyčerpaní, dehydrovaní, často strácajú vedomie. A na cestách, vodiči sú unavení, slnko im páli do tváre, majú spomalené reflexy," konštatuje Loyová.

Ľudia často nevedia, kam nešťastie ohlásiť. Na linku 112 či na 155, 150 alebo 158? Šulková tvrdí, že ak ide o vyslovene zdravotný problém, najlepšie je vždy vytočiť 155. „Aj keď operátori všetkých týchto liniek sedia na jednom mieste, je lepšie, ak v takýchto prípadoch volajú priamo 155, pretože pri záchrane života je rozhodujúca každá sekunda," vysvetľuje Šulková.

To, za koľko príde k postihnutému „záchranka", závisí od viacerých faktorov. Napríklad aj od situácie na cestách či ústretovosti vodičov. Zákon záchranárom prikazuje, že musia do jednej minúty od nahlásenia prípadu opustiť svoje stanovisko. Ak na tiesňovú linku zavolá naraz viac ľudí, operátori musia zvážiť, ktoré prípady sú menej či viac akútne. Rozhodujú sa nasledovne.

„Najdôležitejší je kritický prípad, kedy ide o priame ohrozenie života a zdravia. Ďalej nasleduje naliehavý, keď sa napríklad auto prevráti na strechu a volá nám sám šofér a posledný, tretí prípad je menej naliehavý. Tu najčastejšie došlo k zlomenine, respektíve človek nie je priamo ohrozený na živote," ozrejmila Loyová.

Labilná pani volala 1 600-krát za deň

Operátori tiesňových liniek už poznajú aj starých známych, teda ľudí, ktorí zvyknú často telefonovať. Výnimočný je prípad zo Žiliny, keď psychicky labilná staršia pani volala počas jedného dňa okolo 1600-krát. Trnavský prípad zasa pochádza z Coburgovej ulice. Istý pán si počas jedného roka zavolal záchranku viac ako dvestokrát. „Pre týchto ľudí je zrejme problém preventívne navštevovať svojho lekára, radšej vytočia tiesňovú linku," tvrdí Šulková.

havarka.jpg

Nehoda autobusu s kamiónom na R1.

Za najtragickejšie udalosti posledných rokov v našom kraji považuje Loyová nasledovné: dopravná nehoda autobusu s kamiónom na R1, ktorá sa odohrala v apríli 2007. Pri nej zahynuli traja ľudia. Paradoxom pri tejto udalosti je fakt, že nehodu nahlásil policajtom v Galante iba jeden človek. Nikto v ten deň nevolal ohľadom tejto havárie na linku 112 ani na linku 155.

Ďalším bol rockový festival v Jaslovských Bohuniciach, kde 15. augusta 2008 strom privalil a usmrtil dvoch mladých ľudí. A posledná najzávažnejšia udalosť v trnavskom kraji sa odohrala iba tri dni po páde stromu na festivale. Išlo o výbuch plynu v rodinnom dome v Zemianskych Sadoch. O život vtedy prišla jedna žena. Loyová nám vysvetlila, že počet volaní sa priamoúmerne zvyšuje v závislosti od rôznych období v roku. „Na jeho začiatku, v januári, februári spôsobujú problémy poľadovice a sneh. Najčastejšie sú zlomeniny."

Nasleduje obdobie Veľkej noci, kedy sa ľudia prejedajú a majú žalúdočné či žlčníkové ťažkosti. Ďalej sú to prázdniny, obdobie dovoleniek, ale aj dozrievania ovocia na stromoch. Časté sú vraj pády z výšok. Rok sa končí Vianocami. „Okrem tráviacich ťažkostí evidujeme aj prípady osamelých, najmä starších ľudí, ktorí si vymýšľajú rôzne ochorenia, len aby sa dostali do nemocnice. Na Vianoce chcú byť medzi ľuďmi, v spoločnosti," uzatvára Loyová.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Hygge ako životný štýl
  2. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  5. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  6. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  7. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  8. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  9. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  10. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 33 237
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 31 973
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 731
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 174
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 059
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 570
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 894
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 832
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 533
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 693
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Pre aplikáciu je potrebné zaregistrovať svojej osobné údaje, administrátori na odberovom mieste ich potom načítajú priamo cez QR kód.

4 h

Od 5. januára zaočkovali vo Fakultnej nemocnici Trnava približne 3 500 osôb.

4 h

V priebehu týždňa urobili policajti v Trnavskom kraji viac ako 3400 dychových skúšok.

7 h

Celkový počet doteraz ukončených laboratórnych PCR testov na Slovensku je viac ako 1,6 milióna.

8 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

10 h

Už teraz je neskoro, vie tréner Nitry po vyhorení so Šamorínom.

20. jan

Nahnevaní bežkári sa už obrátili listom aj na vedenie obce Králiky, aby začalo konať.

8 h

Prírodná pamiatka očarí v každom ročnom období.

20. jan

Už ste čítali?