Cestujúci na železničnej stanici si nemajú kde na nástupišti sadnúť. Lavičky na nástupištiach totiž neboli súčasťou rekonštrukcie stanice.
BRESTOVANY. Z obce Brestovany denne dochádza vlakom za prácou takmer tisíc ľudí. Cesta vlakom do Trnavy trvá iba osem minút. Naopak, po normálnej ceste, či už vlastným vozidlom alebo autobusom, to trvá niekoľkonásobne viac. A väčšina ľudí z obce, podľa jej starostu Stanislava Susedku, pracuje práve v Trnave. Najčastejšie preto cestujú práve vlakom.
Problémy majú najmä starší ľudia
„Osobák meškal pol hodinu. To sa dá pochopiť. Mám však problémy s krížami. Chcel som si sadnúť, no na peróne nie sú žiadne lavičky," tvrdí 67- ročný dôchodca z Brestovian. Bol na ceste k lekárovi, vlakom má vraj bližšie do trnavskej nemocnice. Na nástupište bez možnosti si sadnúť nás upozornil Jozef Chudivány, ktorý denne dochádza za prácou do mesta.
„Mám problémy s kolenami a stáť dlho nevydržím," tvrdí Chudivány. Oveľa horšie sú však podľa jeho slov dôchodcovia. „Konečne máme novú stanicu. Starším sa teraz zo zvýšeného perónu lepšie nastupuje. Keď však mešká vlak, musia celý čas stáť," opisuje situáciu.
Spodná voda zatápa podchod
Problémov je však oveľa viac. Keď výdatne prší, stúpne hladina spodných vôd a zaleje podchod vedúci k nástupišťu. Starosta tvrdí, že je zle zaizolovaný a navyše chýba prečerpávanie spodnej vody. Podchod býva preto často zatopený. Vtedy je jedinou možnosťou ako sa dostať na druhé nástupište je po chodníku pre imobilných. To je však až 150 metrová obchádzka. „Problém som už viackrát železniciam avizoval," dodáva starosta.
Dostali ďakovný list
To, že stanica Brestovany patrí medzi najviac využívané spomedzi všetkých obcí na Slovensku, vedia aj na Generálnom riaditeľstve Železníc SR. „Dva roky dozadu nám GR adresovalo ďakovný list, v ktorom poukázali na to, akí sme pre nich dôležití" hovorí Susedka.
Peróny bez lavičiek nie sú problémom len Brestovian. Aj ďalšie menšie novozrekonštruované stanice smerom na Piešťany, ako Madunice, Veľké Kostoľany či Drahovce, majú nanajvýš po jednej na nástupišti. Dôvod, prečo je tomu tak, nám vysvetlila v maile Dana Hurtová, zástupkyňa riaditeľa Odboru komunikácie GR ŽSR.
„Hlavným účelom modernizácie úsekov Trnava - Piešťany a Piešťany - Nové Mesto nad Váhom bolo riešiť modernizáciu železničnej trate," píše.
„Preto z dôvodu požiadavky zástupcov Európskej komisie nebolo možné drobnú archiktektúru - lavičky a ostatné zariadenia, zahrnúť do stavieb modernizácie financovaných z fondov EÚ," pokračuje.
Vzniknutý problém budú riešiť za vlastné. Projekt, súčasťou ktorého sú okrem lavičiek aj informačné tabule, je v súčasnosti v schvaľovacom konaní. „Termín realizácie závisí od rozhodnutia vedenia ŽSR. Predpoklad je v rokoch 2011-2012," dodáva Hurtová.