Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Z diaľnice má zmiznúť zeleň aj pomalé autá

Pre pomalé vozidlá plánuje Národná diaľničná spoločnosť postaviť paralelné cesty, zeleň oddeľujúca jazdné smery zmizne úplne.

Úsek medzi Trnavou a Bratislavou v čase rozširovania.Úsek medzi Trnavou a Bratislavou v čase rozširovania. (Zdroj: JÁN KREMPASKÝ)

Pre pomalé vozidlá plánuje Národná diaľničná spoločnosť postaviť paralelné cesty, zeleň oddeľujúca jazdné smery zmizne úplne.

TRNAVA. Ministerstvo životného prostredia vydalo záverečné stanovisko k rozširovaniu diaľnice medzi Bratislavou a Trnavou. Po jej čiastočnom rozšírení a jazde v šiestich pruhoch plánuje Národná diaľničná spoločnosť (NDS) ďalšie zmeny. Začať by s nimi chcela už v auguste budúceho roka a v jednotlivých etapách by mali trvať až do júna 2015. Okrem plnohodnotných šiestich a odstavného pruhu by zmeny priniesli súbežné cesty popri diaľnici (tzv. kolektory) a prestavbu križovatiek.

Skryť Vypnúť reklamu

Ministerstvo životného prostredia tento zámer odobrilo, nasledovať by mali ďalšie konania, výkup pozemkov aj rúbanie zelene. Úplne by mal zmiznúť zelený pás oddeľujúci jazdné smery. „V strednom páse nebude zeleň, nakoľko jej údržba a existencia je v súčasnosti riziková, ako pre pracovníkov údržby, tak aj pre účastníkov dopravy na diaľnici," píše sa v zámere. Ďalšiu zeleň budú musieť odstrániť pri výstavbe kolektorov, výrub kríkov a jednotlivých stromov však môžu podľa vyjadrenia ministerstva robiť len v mimohniezdnom období, teda od 1. augusta do 31. marca. Všetku vyrúbanú zeleň bude musieť NDS nechať inventarizovať a spoločensky ohodnotiť a na určených plochách vysadiť náhradnú.

Pomalé autá vylúčia

Intenzita dopravy na diaľnici D1 narástla podľa odborníkov z viac ako 22-tisíc vozidiel denne v roku 2000 až na 51300 vozidiel v roku 2005. „Je to nárast o viac ako sto percent. Je potrebné rozšíriť kapacitu diaľnice okrem ďalšieho pruhu aj o súbežné jednosmerné komunikácie," hovorí zámer.

Práve tieto súbežné kolektory by mali vyriešiť plynulosť premávky. Podľa zámeru by na diaľnicu mohli len vozidlá, ktoré dosahujú v ideálnom prípade vyššiu rýchlosť ako 80-90 kilometrov za hodinu. Pomalšie by boli nútené využiť paralelnú cestu, na ktorú by sa dostali z diaľničných križovatiek. Cesta po nej by bola spoplatnená rovnako ako tá po diaľnici. „Separácia pomalých vozidiel zvýši plynulosť dopravy a bude pôsobiť priaznivo na priepustnosť diaľnice, čo umožní zvýšiť bezpečnosť dopravy," hovorí zámer, ktorý počíta s dvojpruhovými kolektormi po oboch stranách diaľnice.

Zmeny by mali nastať aj v povrchovej úprave rozšírenej D1. Doterajší asfaltobetónový povrch by mal nahradiť cementobetónový, ktorý lepšie znáša vysoké dopravné zaťaženie.

Chcú sa zmestiť pod mosty

Upravená diaľnica by mala viesť po rovnakej trase ako pôvodná. Stavitelia sa preto musia vysporiadať so šestnástimi mostmi na diaľnici, dvanástimi nad diaľnicou a ešte dva nové plánujú vybudovať. To všetko v úseku od križovatky „Vajnory" až po križovatku „Trnava" vrátane. To, aby sa pod existujúce premostenia rozšírená diaľnica zmestila, plánujú docieliť rozličným šírkovým usporiadaním. Zredukovať by sa tak mala šírka stredného deliaceho pásu, šírka spevnenej časti krajnice a betónové zvodidlá napasujú do voľného priestoru v limitnej polohe. Nové mosty vybuduje NDS v križovatke Triblavina a v križovatke s diaľnicou D4, teda vonkajším obchvatom Bratislavy.

Odpočívadlo Triblavina zrušia

Z existujúcich štyroch odpočívadiel na riešenom úseku zostanú po prestavbe diaľnice funkčné dva. Zachovať by mali veľké odpočívadlo na Zelenči a malé v Čataji. Malé odpočívadlo pri Senci zostane uzavreté a odpočívadlo Triblavina zrušia. Pri rozširovaní prepracujú aj pripojenie na jednotlivé odpočívadlá tak, aby vyhovovali bezpečnosti dopravy.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 784
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 889
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 8 537
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 647
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 487
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 499
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 353
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 256
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 6 145
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 125
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Na juhozápade Slovenska hniezdi viac párov orla kráľovského

Orlica, ktorej ochranári v roku 2017 namontovali vysielačku, nalietala za tri roky vyše 55-tisíc kilometrov a navštívila celkom deväť krajín.

Matka priniesla mláďaťu vretenicu.

Epidémia, zákazy, petície či mačety. Rok 2020 bol úplne iný

Čo sa stalo v trnave a okolí? veľký prehľad najzaujímavejších udalostí minulého roka.

Mesto Trnava.

M. Krajčí: Chceme skríningovo otestovať obyvateľov

Takýmto spôsobom chce znížiť šírenie nového koronavírusu o 50 percent.

Testovanie na nový koronavírus.

Rada partnerstva schválila strategický rámec rozvoja regiónu

Ide o kľúčový dokument, ktorým sa pripravuje župa na čerpanie eurofondov.

Trnavský samosprávny kraj

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pohrebné auto zrazilo cyklistu. Neprežil

Nehoda sa stala medzi Telincami a Vrábľami.

Hľadá sa nezvestný Martinčan

Naposledy sa nachádzal vo Valčianskej doline.

AKTUALIZOVANÉ o 16.31

Rady pred odbernými miestami v Nitre sa skrátili, mnohých vybavili bez čakania

V meste je otvorených o päť odberných miest viac ako pred týždňom.

Už ste čítali?