Sobota, 12. jún, 2021 | Meniny má ZlatkoKrížovkyKrížovky

Z diaľnice má zmiznúť zeleň aj pomalé autá

Pre pomalé vozidlá plánuje Národná diaľničná spoločnosť postaviť paralelné cesty, zeleň oddeľujúca jazdné smery zmizne úplne.

Úsek medzi Trnavou a Bratislavou v čase rozširovania.Úsek medzi Trnavou a Bratislavou v čase rozširovania. (Zdroj: JÁN KREMPASKÝ)

Pre pomalé vozidlá plánuje Národná diaľničná spoločnosť postaviť paralelné cesty, zeleň oddeľujúca jazdné smery zmizne úplne.

TRNAVA. Ministerstvo životného prostredia vydalo záverečné stanovisko k rozširovaniu diaľnice medzi Bratislavou a Trnavou. Po jej čiastočnom rozšírení a jazde v šiestich pruhoch plánuje Národná diaľničná spoločnosť (NDS) ďalšie zmeny. Začať by s nimi chcela už v auguste budúceho roka a v jednotlivých etapách by mali trvať až do júna 2015. Okrem plnohodnotných šiestich a odstavného pruhu by zmeny priniesli súbežné cesty popri diaľnici (tzv. kolektory) a prestavbu križovatiek.

Skryť Vypnúť reklamu

Ministerstvo životného prostredia tento zámer odobrilo, nasledovať by mali ďalšie konania, výkup pozemkov aj rúbanie zelene. Úplne by mal zmiznúť zelený pás oddeľujúci jazdné smery. „V strednom páse nebude zeleň, nakoľko jej údržba a existencia je v súčasnosti riziková, ako pre pracovníkov údržby, tak aj pre účastníkov dopravy na diaľnici," píše sa v zámere. Ďalšiu zeleň budú musieť odstrániť pri výstavbe kolektorov, výrub kríkov a jednotlivých stromov však môžu podľa vyjadrenia ministerstva robiť len v mimohniezdnom období, teda od 1. augusta do 31. marca. Všetku vyrúbanú zeleň bude musieť NDS nechať inventarizovať a spoločensky ohodnotiť a na určených plochách vysadiť náhradnú.

Pomalé autá vylúčia

Intenzita dopravy na diaľnici D1 narástla podľa odborníkov z viac ako 22-tisíc vozidiel denne v roku 2000 až na 51300 vozidiel v roku 2005. „Je to nárast o viac ako sto percent. Je potrebné rozšíriť kapacitu diaľnice okrem ďalšieho pruhu aj o súbežné jednosmerné komunikácie," hovorí zámer.

Práve tieto súbežné kolektory by mali vyriešiť plynulosť premávky. Podľa zámeru by na diaľnicu mohli len vozidlá, ktoré dosahujú v ideálnom prípade vyššiu rýchlosť ako 80-90 kilometrov za hodinu. Pomalšie by boli nútené využiť paralelnú cestu, na ktorú by sa dostali z diaľničných križovatiek. Cesta po nej by bola spoplatnená rovnako ako tá po diaľnici. „Separácia pomalých vozidiel zvýši plynulosť dopravy a bude pôsobiť priaznivo na priepustnosť diaľnice, čo umožní zvýšiť bezpečnosť dopravy," hovorí zámer, ktorý počíta s dvojpruhovými kolektormi po oboch stranách diaľnice.

Zmeny by mali nastať aj v povrchovej úprave rozšírenej D1. Doterajší asfaltobetónový povrch by mal nahradiť cementobetónový, ktorý lepšie znáša vysoké dopravné zaťaženie.

Chcú sa zmestiť pod mosty

Upravená diaľnica by mala viesť po rovnakej trase ako pôvodná. Stavitelia sa preto musia vysporiadať so šestnástimi mostmi na diaľnici, dvanástimi nad diaľnicou a ešte dva nové plánujú vybudovať. To všetko v úseku od križovatky „Vajnory" až po križovatku „Trnava" vrátane. To, aby sa pod existujúce premostenia rozšírená diaľnica zmestila, plánujú docieliť rozličným šírkovým usporiadaním. Zredukovať by sa tak mala šírka stredného deliaceho pásu, šírka spevnenej časti krajnice a betónové zvodidlá napasujú do voľného priestoru v limitnej polohe. Nové mosty vybuduje NDS v križovatke Triblavina a v križovatke s diaľnicou D4, teda vonkajším obchvatom Bratislavy.

Odpočívadlo Triblavina zrušia

Z existujúcich štyroch odpočívadiel na riešenom úseku zostanú po prestavbe diaľnice funkčné dva. Zachovať by mali veľké odpočívadlo na Zelenči a malé v Čataji. Malé odpočívadlo pri Senci zostane uzavreté a odpočívadlo Triblavina zrušia. Pri rozširovaní prepracujú aj pripojenie na jednotlivé odpočívadlá tak, aby vyhovovali bezpečnosti dopravy.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  4. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  7. Od zmesi plynov po sofistikovanú kvapalinu
  8. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov
  9. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát
  10. Tipy a triky na spracovanie letného ovocia
  1. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  4. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  5. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  7. Prešovský McDonald’s podržal zamestnancov počas pandémie
  8. Hrajte futbal ako Valábik! Lopty rozdáva po celom Slovensku
  9. Medzi zateplením minerálnou vlnou a PUR penou sú veľké rozdiely
  10. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  1. Osem výnimočných slovenských hotelov pre zaslúžený odpočinok 9 911
  2. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 9 483
  3. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 9 249
  4. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 311
  5. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 7 850
  6. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 555
  7. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 7 270
  8. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 7 122
  9. 5 zmien, ktoré so sebou prináša menopauza. Ako sa pripraviť? 6 822
  10. Slovensko v operácii Barbarossa 6 685
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Polícia tínedžerku hľadala od piatku.


58m

Podporili spolu 12 projektov, niektorým sa ušlo až 60 tisíc eur.


TASR 6 h

Do plavárne sa posledné desaťročia výrazne neinvestovalo.


5 h
Ilustračné foto.

Pripomienky môžete podať do konca júna.


TASR 7 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Auto sa čelne zrazilo s autobusom medzi Pukancom a Uhliskami.


11. jún

Pacientom sa výrazne zlepšil stav a viditeľne schudli.


11. jún

Ako ho poznáte, kontaktujte ochrancov zákona.


(mb) 11. jún

Aj keď na Slovensku sú takmer všetky pavúky jedovaté, stepník patrí k tým s prudším jedom. Odborníčka však ubezpečuje, že stretnúť takéhoto pavúka je pomerne vzácne a rovnako vzácne je aj to, žeby človeka uštipol. Pri pohryznutí nedôjde k ohrozeniu života.


18 h

Už ste čítali?