Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Z diaľnice má zmiznúť zeleň aj pomalé autá

Pre pomalé vozidlá plánuje Národná diaľničná spoločnosť postaviť paralelné cesty, zeleň oddeľujúca jazdné smery zmizne úplne.

Úsek medzi Trnavou a Bratislavou v čase rozširovania.Úsek medzi Trnavou a Bratislavou v čase rozširovania. (Zdroj: JÁN KREMPASKÝ)

Pre pomalé vozidlá plánuje Národná diaľničná spoločnosť postaviť paralelné cesty, zeleň oddeľujúca jazdné smery zmizne úplne.

TRNAVA. Ministerstvo životného prostredia vydalo záverečné stanovisko k rozširovaniu diaľnice medzi Bratislavou a Trnavou. Po jej čiastočnom rozšírení a jazde v šiestich pruhoch plánuje Národná diaľničná spoločnosť (NDS) ďalšie zmeny. Začať by s nimi chcela už v auguste budúceho roka a v jednotlivých etapách by mali trvať až do júna 2015. Okrem plnohodnotných šiestich a odstavného pruhu by zmeny priniesli súbežné cesty popri diaľnici (tzv. kolektory) a prestavbu križovatiek.

Skryť Vypnúť reklamu

Ministerstvo životného prostredia tento zámer odobrilo, nasledovať by mali ďalšie konania, výkup pozemkov aj rúbanie zelene. Úplne by mal zmiznúť zelený pás oddeľujúci jazdné smery. „V strednom páse nebude zeleň, nakoľko jej údržba a existencia je v súčasnosti riziková, ako pre pracovníkov údržby, tak aj pre účastníkov dopravy na diaľnici," píše sa v zámere. Ďalšiu zeleň budú musieť odstrániť pri výstavbe kolektorov, výrub kríkov a jednotlivých stromov však môžu podľa vyjadrenia ministerstva robiť len v mimohniezdnom období, teda od 1. augusta do 31. marca. Všetku vyrúbanú zeleň bude musieť NDS nechať inventarizovať a spoločensky ohodnotiť a na určených plochách vysadiť náhradnú.

Pomalé autá vylúčia

Intenzita dopravy na diaľnici D1 narástla podľa odborníkov z viac ako 22-tisíc vozidiel denne v roku 2000 až na 51300 vozidiel v roku 2005. „Je to nárast o viac ako sto percent. Je potrebné rozšíriť kapacitu diaľnice okrem ďalšieho pruhu aj o súbežné jednosmerné komunikácie," hovorí zámer.

Práve tieto súbežné kolektory by mali vyriešiť plynulosť premávky. Podľa zámeru by na diaľnicu mohli len vozidlá, ktoré dosahujú v ideálnom prípade vyššiu rýchlosť ako 80-90 kilometrov za hodinu. Pomalšie by boli nútené využiť paralelnú cestu, na ktorú by sa dostali z diaľničných križovatiek. Cesta po nej by bola spoplatnená rovnako ako tá po diaľnici. „Separácia pomalých vozidiel zvýši plynulosť dopravy a bude pôsobiť priaznivo na priepustnosť diaľnice, čo umožní zvýšiť bezpečnosť dopravy," hovorí zámer, ktorý počíta s dvojpruhovými kolektormi po oboch stranách diaľnice.

Zmeny by mali nastať aj v povrchovej úprave rozšírenej D1. Doterajší asfaltobetónový povrch by mal nahradiť cementobetónový, ktorý lepšie znáša vysoké dopravné zaťaženie.

Chcú sa zmestiť pod mosty

Upravená diaľnica by mala viesť po rovnakej trase ako pôvodná. Stavitelia sa preto musia vysporiadať so šestnástimi mostmi na diaľnici, dvanástimi nad diaľnicou a ešte dva nové plánujú vybudovať. To všetko v úseku od križovatky „Vajnory" až po križovatku „Trnava" vrátane. To, aby sa pod existujúce premostenia rozšírená diaľnica zmestila, plánujú docieliť rozličným šírkovým usporiadaním. Zredukovať by sa tak mala šírka stredného deliaceho pásu, šírka spevnenej časti krajnice a betónové zvodidlá napasujú do voľného priestoru v limitnej polohe. Nové mosty vybuduje NDS v križovatke Triblavina a v križovatke s diaľnicou D4, teda vonkajším obchvatom Bratislavy.

Odpočívadlo Triblavina zrušia

Z existujúcich štyroch odpočívadiel na riešenom úseku zostanú po prestavbe diaľnice funkčné dva. Zachovať by mali veľké odpočívadlo na Zelenči a malé v Čataji. Malé odpočívadlo pri Senci zostane uzavreté a odpočívadlo Triblavina zrušia. Pri rozširovaní prepracujú aj pripojenie na jednotlivé odpočívadlá tak, aby vyhovovali bezpečnosti dopravy.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  2. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  3. Magazín SME Ženy už v predaji
  4. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  5. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  6. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  7. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  8. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  9. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 306
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 528
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 251
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 176
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 153
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 14 808
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 376
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 783
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 385
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 323
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Polícia pátra po 30-ročnom mužovi, je nezvestný viac ako desať dní

Nezvestný muž by sa mal zdržiavať v Trnave a v blízkom okolí.

Celoplošné testovanie: Fakty, pokyny, odporúčania, najčastejšie otázky

V sobotu a nedeľu sa na celom Slovensku uskutoční prvé kolo celoplošného testovania, ktoré má za cieľ pomôcť zachytiť skryté ohniská nákazy a spomaliť šírenie koronavírusu. Odberné miesta budú otvorené 31. októbra a 1. novembra 2020 od 7. - 22. h.

V Dunajskej Strede bude 16 odberných miest, jedno mobilné

Mesto odporúča obyvateľom sledovať priebeh testovania na profile radnice na sociálnej sieti.

Ilustračné foto.

Samosprávy budú informovať obyvateľov o zaplnenosti odberových miest

Chcú tak zabrániť zhromažďovaniu väčšieho počtu ľudí pred miestnosťami.

Celoplošné testovanie na Covid-19 na Slovensku.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Vodič autobusu náraz neprežil. Cesta je neprejazdná

Dôvody, pre ktoré vodič náhle zmenil smer jazdy, polícia preveruje.

Situácia na Liptove sa zhoršuje, oba okresy zaznamenali rekord v počte pozitívne testovaných

Za jediný deň pribudlo na Liptove 254 ľudí, ktorým potvrdili nákazu koronavírusom.

Primátor Hattas: Situácia je v Nitre veľmi kritická, chýbajú lekári

V pätnástich dedinách budú testovať len jeden deň.

Už ste čítali?