Dvesto kilometrov bezpečných asfaltových cyklotrás v Trnavskom a Galantskom okrese. Taký je hlavný cieľ občianskeho združenia Trnavská náučná cyklotrasa. Kompletná projektová dokumentácia je pripravená na prvých jedenásť kilometrov zo Špačiniec do Bolerázu. Združenie čaká na výzvu z ministerstva.
TRNAVA. V Trnavskom je zhruba dvesto kilometrov značených cyklotrás. Žiadna z nich nespĺňa štandardné európske kritériá, tvrdí Jozef Kozoň, iniciátor Trnavskej náučnej cyklotrasy. Víziou združenia je projekt za viac ako 33 miliónov eur, na ktorom pracuje od roku 2006. Na prvomájovej recesistickej akcii Bohdanovská republika sa odovzdala prvá etapa Trnavskej náučnej cyklotrasy. „Teda zatiaľ aspoň v podobe projektovej dokumentácie v dĺžke 25 metrov," komentuje s úsmevom Kozoň.
Majetkovo vysporiadané
Zo Špačiniec, cez Bohdanovce, Klčovany až do Bolerázu. Tadiaľ by mala viesť prvá cyklotrasa európskej kvality. „Naprojektovaná je v pokojnom prostredí, kam nemajú prístup motorové vozidlá. Celá bude vyasfaltovaná, okrem bežného značenia na nej cyklistov zorientujú aj informačné tabule, zamerané na zaujímavosti a pamiatky v blízkych lokalitách," vysvetľuje Kozoň.
Pozemky pod cyklotrasou sú po dlhých rokovaniach vysporiadané, združenie získalo aj stavebné povolenie. „Aktuálne čakáme na výzvu z ministerstva. V prípade, že získame dotácie, sme schopní začať okamžite stavať."
Zo Senca do Trnavy
Plánom združenia je vybudovať celkovo 200 kilometrov bezpečných asfaltových cyklotrás, v dodatočnej vzdialenosti od ciest pre motorové vozidlá. Prepoja Trnavu s desiatkami obcí, Piešťanmi, Sereďou, Sládkovičovom, Brezovou pod Bradlom. „Chceme, aby turisti, ktorí sa doplavia loďou do Senca, mohli nasadnúť na bicykel a bezpečne sa doviezť až do Trnavy."
Polovica z plánovaných trás je majetkovo vysporiadaná, na 35 kilometrov už získalo združenie územné rozhodnutie. „Postupne sa do nášho projektu zapojilo 23 obcí, vrátane Sládkovičova. Ide o projekt, ktorý môže výrazne napomôcť rozvoju vidieka."
Hoci sa pripravuje pod záštitou predsedu vlády a Trnavského samosprávneho kraja, dosiaľ sa financuje výhradne zo súkromných, sponzorských a úverových zdrojov. „Predseda samosprávneho kraju prisľúbil, že v prípade získania dotácií z eurofondov zafinancuje potrebných päť percent," hovorí Kozoň.
O existujúce cyklotrasy sa stará Bicyglo
Za postupným budovaním existujúcej siete cyklotrás v okolí Trnavy od konca 90. rokov stoja ľudia, ktorí sa v roku 2000 sformovali do združenia Slovenský cykloklub Bicyglo. „Našou pôvodnou víziou bolo vyznačiť a udržiavať značenie siete cyklotrás v pohorí Malé Karpaty s napojením na mesto Trnava," hovorí predseda klubu Marián Kasala. Tieto značené cyklotrasy mali viesť predovšetkým po spevnených účelových komunikáciách a málo frekventovaných cestách 2. a 3. triedy. „Cieľom bolo predstaviť prírodné či historické zaujímavosti, na ktoré je náš región obzvlášť bohatý."
Na sieť zhruba 300 kilometrov značených cyklotrás sa im podarilo získať súhlas vlastníkov a zabezpečiť značenie, aby spĺňali slovenské legislatívne normy pre značenie cyklotrasy.
Pôvodne plánovali tieto cesty rozširovať, aby vznikol väčší a bezpečnejší priestor pre cyklistov, ich komunikácia s kompetentnými však končila len pri sľuboch. „Na Slovensku sú cyklotrasy považované za okrajovú záležitosť, je problém ich zafinancovať." Oni sami získavajú prostriedky z grantov, najmä od nadácií. Podpora samosprávy je minimálna.
Rozširujú cyklotrasy v horách
Bicyglo sa aktuálne snaží udržiavať a rozširovať sieť cyklotrás najmä v Malých Karpatoch, tie na štátnych cestách postupne vypúšťa zo zorného poľa. V blízkej budúcnosti sa chystajú preznačovať úseky v oblasti Majdánu a Dobrej Vody.
„Je na škodu veci, že sa na Slovensku dosiaľ nenašla štátna podpora i na cykloturistiku, nakoľko je každoročne badať výrazný nárast cykloturistov. Vzor by sme mohli hľadať v neďalekom Česku, kde sú každoročne vynakladané milióny korún na budovanie cyklotrás zo štátneho rozpočtu pri zachovaní toho, čo nám mnohí zo zahraničia závidia - prepracovaný systém značenia cyklotrás podložený normou STN 01 8028 - Cykloturistické značenie."
Cyklotrasy v meste
Trnavská radnica tento rok spracovala projekt rekonštrukcie Cukrovej ulice, kde sa rieši územné rozhodnutie pre cyklotrasu Pri kalvárii - Hajdóczyho. Vybudovať by sa mala budúci rok. Mesto tento rok nevyčlenilo prostriedky na výstavbu cyklotrás, s výnimkou 25,5-tisíc eur vrámci spoluinvestorstva na budovaní chodníka a cyklochodníka na Zavarskej. Celkovo je v Trnave podľa informácií Petra Hlbockého z mestského úradu postavených a vyznačených 7,1 kilometra cyklotrás. V minulom roku sa vybudovali cyklotrasy na Zelenečskej ulici (1 km), Veternej (0,2 km) a za Daňovým úradom (0,18 km).
(iba)