Sobota, 28. január, 2023 | Meniny má Alfonz

Prvá časť náučnej cyklotrasy spojí Špačince a Boleráz

Dvesto kilometrov bezpečných asfaltových cyklotrás. Taký je cieľ občianskeho združenia Trnavská náučná cyklotrasa. Projektová dokumentácia je pripravená na prvých 11 kilometrov. Združenie čaká na výzvu z ministerstva.

Občianske združenie Trnavská náučná cyklotrasa plánuje vybudovať 200 kilometrov asfaltových cyklotrás.Občianske združenie Trnavská náučná cyklotrasa plánuje vybudovať 200 kilometrov asfaltových cyklotrás. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ, TASR)

Dvesto kilometrov bezpečných asfaltových cyklotrás v Trnavskom a Galantskom okrese. Taký je hlavný cieľ občianskeho združenia Trnavská náučná cyklotrasa. Kompletná projektová dokumentácia je pripravená na prvých jedenásť kilometrov zo Špačiniec do Bolerázu. Združenie čaká na výzvu z ministerstva.

TRNAVA. V Trnavskom je zhruba dvesto kilometrov značených cyklotrás. Žiadna z nich nespĺňa štandardné európske kritériá, tvrdí Jozef Kozoň, iniciátor Trnavskej náučnej cyklotrasy. Víziou združenia je projekt za viac ako 33 miliónov eur, na ktorom pracuje od roku 2006. Na prvomájovej recesistickej akcii Bohdanovská republika sa odovzdala prvá etapa Trnavskej náučnej cyklotrasy. „Teda zatiaľ aspoň v podobe projektovej dokumentácie v dĺžke 25 metrov," komentuje s úsmevom Kozoň.

Majetkovo vysporiadané

Zo Špačiniec, cez Bohdanovce, Klčovany až do Bolerázu. Tadiaľ by mala viesť prvá cyklotrasa európskej kvality. „Naprojektovaná je v pokojnom prostredí, kam nemajú prístup motorové vozidlá. Celá bude vyasfaltovaná, okrem bežného značenia na nej cyklistov zorientujú aj informačné tabule, zamerané na zaujímavosti a pamiatky v blízkych lokalitách," vysvetľuje Kozoň.

Pozemky pod cyklotrasou sú po dlhých rokovaniach vysporiadané, združenie získalo aj stavebné povolenie. „Aktuálne čakáme na výzvu z ministerstva. V prípade, že získame dotácie, sme schopní začať okamžite stavať."

Zo Senca do Trnavy

Plánom združenia je vybudovať celkovo 200 kilometrov bezpečných asfaltových cyklotrás, v dodatočnej vzdialenosti od ciest pre motorové vozidlá. Prepoja Trnavu s desiatkami obcí, Piešťanmi, Sereďou, Sládkovičovom, Brezovou pod Bradlom. „Chceme, aby turisti, ktorí sa doplavia loďou do Senca, mohli nasadnúť na bicykel a bezpečne sa doviezť až do Trnavy."

Polovica z plánovaných trás je majetkovo vysporiadaná, na 35 kilometrov už získalo združenie územné rozhodnutie. „Postupne sa do nášho projektu zapojilo 23 obcí, vrátane Sládkovičova. Ide o projekt, ktorý môže výrazne napomôcť rozvoju vidieka."

Hoci sa pripravuje pod záštitou predsedu vlády a Trnavského samosprávneho kraja, dosiaľ sa financuje výhradne zo súkromných, sponzorských a úverových zdrojov. „Predseda samosprávneho kraju prisľúbil, že v prípade získania dotácií z eurofondov zafinancuje potrebných päť percent," hovorí Kozoň.

O existujúce cyklotrasy sa stará Bicyglo

Za postupným budovaním existujúcej siete cyklotrás v okolí Trnavy od konca 90. rokov stoja ľudia, ktorí sa v roku 2000 sformovali do združenia Slovenský cykloklub Bicyglo. „Našou pôvodnou víziou bolo vyznačiť a udržiavať značenie siete cyklotrás v pohorí Malé Karpaty s napojením na mesto Trnava," hovorí predseda klubu Marián Kasala. Tieto značené cyklotrasy mali viesť predovšetkým po spevnených účelových komunikáciách a málo frekventovaných cestách 2. a 3. triedy. „Cieľom bolo predstaviť prírodné či historické zaujímavosti, na ktoré je náš región obzvlášť bohatý."

Na sieť zhruba 300 kilometrov značených cyklotrás sa im podarilo získať súhlas vlastníkov a zabezpečiť značenie, aby spĺňali slovenské legislatívne normy pre značenie cyklotrasy.

Pôvodne plánovali tieto cesty rozširovať, aby vznikol väčší a bezpečnejší priestor pre cyklistov, ich komunikácia s kompetentnými však končila len pri sľuboch. „Na Slovensku sú cyklotrasy považované za okrajovú záležitosť, je problém ich zafinancovať." Oni sami získavajú prostriedky z grantov, najmä od nadácií. Podpora samosprávy je minimálna.

Rozširujú cyklotrasy v horách

Bicyglo sa aktuálne snaží udržiavať a rozširovať sieť cyklotrás najmä v Malých Karpatoch, tie na štátnych cestách postupne vypúšťa zo zorného poľa. V blízkej budúcnosti sa chystajú preznačovať úseky v oblasti Majdánu a Dobrej Vody.

„Je na škodu veci, že sa na Slovensku dosiaľ nenašla štátna podpora i na cykloturistiku, nakoľko je každoročne badať výrazný nárast cykloturistov. Vzor by sme mohli hľadať v neďalekom Česku, kde sú každoročne vynakladané milióny korún na budovanie cyklotrás zo štátneho rozpočtu pri zachovaní toho, čo nám mnohí zo zahraničia závidia - prepracovaný systém značenia cyklotrás podložený normou STN 01 8028 - Cykloturistické značenie."

Cyklotrasy v meste

Trnavská radnica tento rok spracovala projekt rekonštrukcie Cukrovej ulice, kde sa rieši územné rozhodnutie pre cyklotrasu Pri kalvárii - Hajdóczyho. Vybudovať by sa mala budúci rok. Mesto tento rok nevyčlenilo prostriedky na výstavbu cyklotrás, s výnimkou 25,5-tisíc eur vrámci spoluinvestorstva na budovaní chodníka a cyklochodníka na Zavarskej. Celkovo je v Trnave podľa informácií Petra Hlbockého z mestského úradu postavených a vyznačených 7,1 kilometra cyklotrás. V minulom roku sa vybudovali cyklotrasy na Zelenečskej ulici (1 km), Veternej (0,2 km) a za Daňovým úradom (0,18 km).

(iba)

Najčítanejšie na My Trnava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 8 210
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 758
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 995
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 204
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 877
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 544
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 326
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 265

Blogy SME

  1. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  2. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  3. Helena Michlíková: Dúha
  4. Ctirad Klimčík: Od Havla do Pavla
  5. Tupou Ceruzou: Prezident Pavel
  6. Anna Miľanová: Konvencie a jednotlivec...
  7. Ján Škerko: Čo je hlavnou chybou Progresívneho Slovenska?
  8. Ján Šeďo: On to tak nemyslel, to médiá nepochopili...no nazdar.
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 478
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 241
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 109
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 998
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 284
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 770
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 713
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 471
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Informácie, ktoré zverejnili médiá o zadržaní páchateľa, nie sú pravdivé.


TASR 10 h

Agresívnou jazdou ohrozil priamo chodca a ďalších najmenej šiestich vodičov prinútil náhle zmeniť smer jazdy.


SITA 10 h
TTSK

Trnavský samosprávny kraj (TTSK) obhájil úspech z uplynulého roka a znovu sa v ankete Najatraktívnejší zamestnávateľ umiestnil na druhom mieste.


TASR 14 h
MY | TOP správy z regiónov

Pozrite si výber TOP správ z regiónov.


27. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ľudia boli k žene ľahostajní.


25. jan

Za túto nezvyčajnosť vďačí dedina svojej lokalite v blízkosti okresného mesta.


27. jan

Opustená budova pod vysielačom stojí na medzinárodnej diaľkovej trase, ktorá vedie od Atlantiku až k Čiernemu moru.


16 h

Autá blokovali chodník.


27. jan

Blogy SME

  1. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  2. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  3. Helena Michlíková: Dúha
  4. Ctirad Klimčík: Od Havla do Pavla
  5. Tupou Ceruzou: Prezident Pavel
  6. Anna Miľanová: Konvencie a jednotlivec...
  7. Ján Škerko: Čo je hlavnou chybou Progresívneho Slovenska?
  8. Ján Šeďo: On to tak nemyslel, to médiá nepochopili...no nazdar.
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 478
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 241
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 109
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 998
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 284
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 770
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 713
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 471
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu