Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

V centre Trnavy je nuda, tvrdia cezpoľní aj miestni

Veď tu máte štátny smútok, hodnotia vraj cudzinci atmosféru v centre Trnavy. Podnikom z roka na rok klesajú tržby, v nedeľu väčšina z nich už ani neotvára. Z miestnych vyžiť nedokážu, a turisti vraj po obhliadke kostolov nasadnú na autobus a obedujú v sus

Pešia zóna stráca atraktivitu, zhodujú sa majitelia reštaurácií i kaviarní.Pešia zóna stráca atraktivitu, zhodujú sa majitelia reštaurácií i kaviarní. (Zdroj: PETER GRZNÁR)

edných mestách.

TRNAVA. Pešia zóna stratila svoju atraktivitu a životaschopnosť. Taký má názor viacero majiteľov reštaurácií či kaviarní. „Osemnásť rokov prevádzkujem na Hlavnej ulici reštauráciu a z roka na rok ideme dolu vodou," konštatuje Pavel Opatovský. Klesajúce tržby potvrdzuje aj Ivana Lehocká, majiteľka kaviarne na tej istej ulici: „Čo vám poviem, za sobotu mám tržbu 50 eur." V nedeľu sa väčšine majiteľov podľa ich slov ani neoplatí otvárať. Jednou z nemnohých výnimiek je pizzéria na pešej zóne. „V nedeľu je to s návštevnosťou poslabšie, keď však zatvoríte, ľudia sa už nevrátia," myslí si Marek Gračka.

Skryť Vypnúť reklamu

Pešia zóna je neatraktívna

Opatovský za hlavnú príčinu tohto stavu považuje fakt, že mesto už 22 rokov neinvestovalo do pešej zóny. „Žiadalo by sa to tu oživiť. Nejaké fontány, pódiá. Samospráva si asi neuvedomuje, že v ľuďoch sa pomaly zakoreňuje pocit, že sem nemajú prečo chodiť. Pritiahnuť ich naspäť však bude čoraz ťažšie." Ako - tak sa podľa neho drží námestie, ktoré oživila presklená terasa a pódium. „Na pešej zóne pamiatkari sklené terasy zakázali, aby vraj nezatieňovali historické fasády."

Za chybu považuje aj rozhodnutia poslancov spred niekoľkých rokov, kedy povolili stavať veľké obchodné domy blízko centra. „Už vtedy sme ich varovali, že nám ľudia začnú odchádzať."

Mesto ponúka intimitu

Hovorca mesta Pavol Tomašovič namieta, že obchodné centrá nevznikali na pozemkoch mesta. „Výstavbe nemôžeme zabrániť ani cez územný plán. Súčasťou obytnej zóny sú aj služby." Pripomína tiež, že zo strany obyvateľov bol o takéto centrá veľký záujem.

Skryť Vypnúť reklamu

Riaditeľka krajského pamiatkového úradu Gabriela Kvetanová je presvedčená, že hlavnou devízou centra sú historické priestory. „Podniky môžu ponúknuť ľuďom intimitu v rámci posedenia v uzatvorených dvoroch či pod pôvodnými klenbami. V tomto obchodné centrá nedokážu konkurovať."

Podniky zatvárajú skoro

Zuzana Zámecová, majiteľka cukrárne na pešej zóne konštatuje, že problémom sú aj krátke otváracie hodiny. „Však v lete si ani na terase v meste nemôžete posedieť dlhšie ako do 22. hodiny. Známi mali minule v Trnave priateľov zo zahraničia a chceli s nimi zájsť do reštaurácie. Keďže však bolo po 11. večer, nič nebolo otvorené. Išli sa teda najesť do Piešťan." Tridsiatnik Štefan si myslí, že najťažšie to má s podnikmi stredná generácia. „Keď si s manželkou a priateľmi chceme v centre posedieť dlhšie, ostávajú nám prakticky len diskotéky."

Skryť Vypnúť reklamu

Tomašovič pripomína, že na tento model otváracích hodín mesto pristúpilo nedobrovoľne. „Pár rokov dozadu si podniky určovali otváracie hodiny na základe vlastného uváženia. Pokiaľ neprichádzali sťažnosti na hluk, mesto do toho nevstupovalo. Jeden z podnikateľov, ktorý mal s hlukom problém, však dal podnet na prokuratúru, že posudzujeme podniky individuálne.Prehrali sme, a odvtedy sme museli zaviesť pevné pravidlá. A v záujme mesta je v prvom rade ochrana pokoja ľudí," vysvetľuje.

Turistom chýba požičovňa bicyklov

Mário Kolena, majiteľ kaviarne na Pekárskej, je rovnako ako Pavel Opatovský presvedčený, že trnavské podniky len z miestnych nevyžijú. „Mesto by sa malo snažiť pritiahnuť viac turistov. A udržať ich tu. Nie je možné, aby návštevníci po prehliadke kostolov zašli do podniku akurát na toaletu." Kolena je presvedčený, že by malo viac tlačiť na veľkých investorov typu Peugeot, aby podporovali turizmus.

„Ak nebudú kostoly otvorené celoročne, cestovný ruch v Trnave možno zabaliť," myslia si pracovníci z Mestskej turisticko-informačnej kancelárie. „Návštevníkom tu inak najviac chýba požičovňa bicyklov a kemping v blízkosti mesta," referujú.

Jednotlivci majú často záujem o turistického sprievodcu, ten sa však dá vybaviť len päť dní vopred. Navyše, cez víkend nie je kancelária ani otvorená.

Trnavčania: akcií je málo

Hovorca mesta Pavol Tomašovič konštatuje, že mestu sa ťažko ponúkajú zaujímavé produkty cestovného ruchu, keďže vlastnia len mestskú vežu a radnicu. Múzeum, divadlo, galéria patria župe, kostoly cirkvi. „Snažíme sa o spoluprácu, no vyžaduje to viac času i prostriedkov." Dlhšiu dobu vraj mesto vyvíja úsilie o to, aby kostoly boli turistom k dispozícii aj mimo letnú sezónu. „Do istej miery to však naráža na predstavy cirkvi, a tiež na chýbajúce zdroje. Uvažujeme preto nad symbolickým spoplatnením vstupu - kúpou pohľadnice."

Tomašovič spomína, že v 90. rokoch malo mesto snahu založiť mestskú cestovnú kanceláriu. „Po posúdení všetkých aspektov sa však zistilo, že by to bolo kontraproduktívne. Boli by sme napadnuteľní, že vstupujeme do voľného trhu."

Napriek tomu sa najmä cez leto snažia oživiť centrum viacerými akciami. Trnavčania i cezpoľní však namietajú, že v iných, často i menších mestách je podobných akcií podstatne viac. Zaujímavé produkty cestovného ruchu mesto očakáva aj od podnikateľov. „V súčasnosti sa viac orientujeme na investorov v oblasti služieb." Nádeje sú vkladané napríklad do investora mestského štadióna.

Vysoký nájom berie motiváciu

Tomašovič súhlasí s názorom, že na klesajúcom záujme o služby v centre má svoj podiel aj nižšia atraktivita pešej zóny. „Rozhodujúca je však kvalita služieb." Pár rokov dozadu mesto vyšlo s iniciatívou vytvoriť certifikáciu podnikov, no skončilo to na slabom záujme zo strany majiteľov.

Kolena je presvedčený, že osem z desiatich Trnavčanov nepozná v meste reštauráciu, ktorú by s čistým svedomím odporučili svojim známym. „V tomto prípade je však problém aj s nájmami. Na rozbehnutie podniku a získanie klientely treba niekoľko rokov. Keď sa však v začiatkoch spojí vysoký nájom s nízkou návštevnosťou, rýchlo klesá u majiteľa motivácia i možnosti na skvalitňovanie služieb." Myslí si tiež, že majitelia málo experimentujú. „Všetci ponúkajú to isté. Ja som začal pár rokov dozadu s mixovaním drinkov, čo bola vtedy novinka. A z tejto klientely čerpám dodnes."

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 41 928
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 223
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 960
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 450
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 002
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 948
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 384
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 264
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 121
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 000
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Zdravotníčka v ochrannom odeve odoberá vzorku počas testovania na COVID-19 v telocvični na Základnej škole s materskou školu na Námestí učeného tovarišstva v Trnave

V sobotu bolo otvorených 3791 odberných miest.

11 h
Testovanie v Hlohovci

Záujem ľudí oproti sobote klesol približne o tretinu.

12 h
V Trnave prebieha druhý deň plošného testovania.

Na niektorých odberových miestach sa čaká aj okolo hodiny.

13 h

Od štvrtka do soboty absolvovalo antigénový test 2 604 zamestnancov závodu a dodávateľských firiem.

14 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia prenasledovala auto z Oravy až na Liptov. Komjatnou už vodič neprešiel.

23. jan

Pozitivita je zatiaľ nízka.

23. jan

Mestá a obce v okrese Prievidza postupne zverejňujú počty ľudí, ktorí využili skríningové testovanie v ich obci.

8 h

Na Kysuciach pokračuje celoplošné testovanie.

23. jan

Už ste čítali?