Konečne vraj nemusia za obchodmi cestovať.
PIEŠŤANY. Dokončenie piešťanského Auparku finišuje. Jeho brány otvoria 29. apríla. Komerčný objekt stojí priamo v centre mesta, v blízkosti pešej zóny. Majitelia obchodných prevádzok v jeho blízkosti majú obavy o svoju budúcnosť. Aupark im vraj zoberie aj posledných zákazníkov. Je totiž všeobecne známe, že Piešťanci najradšej nakupujú v okolitých väčších mestách.
Aupark obyvatelia oceňujú
Dvadsaťjedenročná Dominika obchodné centrum vníma ako jednoznačné plus. Doteraz chodila najčastejšie nakupovať do Bratislavy. Teraz vraj nemusí cestovať za obchodmi. „Aj samotnú stavbu považujem za oživenie centra mesta. Konečne niečo pre mladých," myslí si. Pôvodne sa tešila aj na 3 D kino, to však z projektu vypustili. Otvorenie Auparku považuje za správne aj Peter (50) z Piešťan. „Konečne nebudem musieť cestovať do Trnavy či do Trenčína. Vždy som chodil na nákupy do iných miest," hovorí. Inde je vraj lepší výber.
Podľa Jozefa z Veľkého Orvišťa sa piešťanský Aupark minie účinku, respektíve nesplní svoj účel. „Bude jednoducho malý. Kapacitne. Nebude tam až taký výber značiek ako v Bratislave. Aj v Nitre sú tieto centrá oveľa väčšie," myslí si. V Piešťanoch bude viac ako 60 prevádzok, 90 percent z nich je už prenajatých.
Samotného fungovania sa obchodníci obávajú
Predajňa s kvetmi, ovocím a zeleninou na starej tržnici v tesnej blízkosti Auparku funguje už trinásť rokov. Majiteľka však v blízkej budúcnosti plánuje obchod zatvoriť. „Nie je tu už kúpna sila. Starú tržnicu zastavali, už tadiaľto nikto neprechádza," tvrdí Božena Tomanová. Aupark postavili na ploche, ktorá predtým slúžila ako záchytné parkovisko. „Ľudia tadiaľto zvykli chodiť do centra mesta. Teraz parkujú inde," sťažuje sa. Aj v zlatníctve na Teplickej ulici sa obávajú o svoju budúcnosť. „Tržby už dlhšie klesajú. Uvidíme, ako to pôjde ďalej," hovorí Monika Mrázová, vedúca predajne. Nájomná zmluva im končí presne o rok, dovtedy sa rozhodnú či budú v predaji zlata pokračovať. O predčasnom ukončení neuvažujú. „Rok určite vydržíme," myslí si.
Niektorí to vnímajú pozitívne
Z okna malého obchodu s ponožkami, pančuchami či kabelkami je vidno vchod do Auparku. Majiteľ predajne, Andrej Hudák je aj napriek tomu pokojný. „Určite nedokážem konkurovať cenám počas rôznych výpredajov. Ale mimo nich môžem zasa svojimi cenami prilákať ja," konštatuje. Cenová politika je podľa jeho slov v Piešťanoch najdôležitejšia. „Nové nákupné centrum pritiahne viac ľudí, časť z nich si nájde cestu aj ku mne," dúfa Hudák. Za nájom platí mesačne 400 eur, o zatvorení prevádzky neuvažuje. Vedúca obchodu ponúkajúci výbavu do kúpeľní v pasáži na Teplickej ulici je optimistka. „Náš sortiment je vyhľadávaný a navyše v Auparku ho ľudia nenájdu," tvrdí Darina Orviská. „Bránami nákupného centra prejde denne veľa návštevníkov. Všetci sú potenciálni zákazníci nášho obchodu," predpokladá.
Kde ľudia pracujú, tam aj nakupujú
Vedúci prevádzky s horolezeckou a turistickou výbavou zašiel v spojitosti s piešťanským Auparkom ešte ďalej. Podľa jeho slov veľké podniky ako Tesla či Chirana sa zrušili, veľa ľudí zostalo bez práce. Za zamestnaním musia dochádzať. „A tam, kde ľudia robia, tam zvyčajne aj nakupujú," myslí si Marián Kollár.
Podľa realitného makléra Andreja Bartovica, Aupark určite zasiahne centrum mesta. Časom sa to prejaví v cene prenájmu za meter štvorcový v jednotlivých prevádzkach.