len pozvoľna.
TRNAVA. Zvonkohry, ezoterické gýče a frázy o prúdení energií. Predstavy o čínskom učení Feng Šuej podľa architekta Tibora Čellára podliehajú mnohým mýtom. Učenie, ktoré už viac ako dvetisíc rokov skúma vzťahy medzi človekom a priestorom, sa pritom orientuje najmä na materiály a tvaroslovné princípy v architektúre. „Mnoho ľudí intuitívne cíti, že im nie je dobre v budovách, kde je priveľa kovu, či to, že sa im zle sedí za rohom stola. Feng Šuej do veľkej miery vychádza práve z ľudských inštinktov, len jeho bádania idú hlbšie, pričom svoje zistenia špecificky pomenúva a vysvetľuje," hovorí Tibor Čellár.
Viac ohňa a vody
Jedným z pilierov Feng Šuej je učenie o piatich prvkoch: vode, zemi, dreve, kove a ohni. „Každý materiál, farba alebo geometrický symbol zohľadňuje niektorý z nich zohľadnuje. Je preto vhodné, aby boli pri stavbe vo vzájomnej harmónii. Kov má napríklad nadvládu nad drevom, malo by ho teda byť menej," vysvetľuje Tibor Čellár. Na oheň, symbolizovaný červenou farbou alebo tvarom trojuholníka a vodu, ktorej prináležia mäkké krivky, sa pri väčšine stavieb takmer úplne zabúda.
Trendy v architektúre sú podľa neho orientované výlučne na konštrukciu, či estetiku, a nezohľadňujú hlbšie súvislosti. „Našťastie sa to začína aj na Slovensku pomaly meniť. Ja sa Feng Šuej venujem 15 rokov a čoraz viac kolegov architektov so mnou pri tvorbe projektu debatuje o jednotlivých princípoch, zaujímajú sa, ako korešpondujú s ich návrhom stavby. Pribúda aj ľudí, ktorí si sami želajú zohľadniť Feng Šuej pri projekte vlastného domu."
Pozor na rohy
Princípy Feng Šuej sa dajú uplatniť aj v interiéroch typizovaných bytov. Nie každý z nás má totiž schopnosť zariadiť si vlastnú domácnosť tak, aby mu v nej bolo skutočne dobre.
„Niektorí ľudia sa doma cítia stiesnene, prípadne unavene. Problémy môžu často spôsobovať detaily ako obraz s depresívnou atmosférou, ktorý na nás neustále pôsobí cez naše podvedomie. Človek si ho možno zavesil na stenu, lebo pochádza od významného maliara, no nezamýšľal sa nad jeho vyžarovaním," vysvetľuje architekt.
K nepohode môže prispieť aj posteľ či sedacia súprava, nachádzajúca sa oproti vypuklému rohu dvoch stien. „Miesta v byte, kde sa ľudia často zdržiavajú, by nemali byť v jeho blízkosti, lebo človek má podvedome pocit, že naňho útočí."
Ide o citlivosť k priestoru
Iné zásady, ktoré čínske učenie objavilo počas dlhých stáročí, znejú súčasnému človeku podstatne tajomnejšie: okno by sa nemalo nachádzať oproti vstupným dverám, záchod a kúpeľňa by nemali byť umiestnené pri vchodových dverách alebo centre bytu, sušené kvety nie sú do vhodné do bytu. „V mnohých prípadoch ide opäť o intuitívne záležitosti, voči ktorým už súčasný človek nie je dostatočne citlivý, no podvedome naňho pôsobia," vysvetľuje architekt.
K ťažiskovým teóriám v rámci Feng Šuej patrí tiež učenie o deviatich oblastiach priestoru. Tie zohľadňujú jednotlivé aspekty života ako zdravie, rodina, tvorivosť, láska, či bohatstvo, a ich rozvíjanie sa takisto dá podporovať správnou úpravou priestoru.
Samotný Tibor Čellár však všetky princípy Feng Šuej neprijíma bezvýhradne. „Podstatné je zvyšovať si citlivosť voči vlastnému prostrediu. Cieľom Feng Šuej je vnútorná pohoda človeka. Jeho názov v preklade znamená vietor a voda, čo symbolizuje prúdenie a schopnosť človeka prispôsobovať sa okolnostiam. Jednou z ciest, ako sa k tomu dopracovať, je byť obklopený priestorom, s ktorým vytvoríme vzájomnú harmonickú jednotu."