TRNAVA. Podnety laikov v oblasti dopravy radnica oceňuje. Hoci často ide o zjednodušené predstavy, niektoré podnietia zásadné zmeny. Ich realizácia však často nie je v kompetencii mestského úradu. „Diskusie o zmenách neraz prebiehajú aj medzi piatimi zainteresovanými inštitúciami, preto vždy nie sú dostatočne rýchle," vysvetľuje Miroslava Zrebná, vedúca úseku dopravy na odbore dopravy a komunálnych služieb Mestského úradu v Trnave.
Detail: o čosi kratšia zelená
Za jednu z najproblematickejších považujú šoféri križovatku Trstínska, Šrobárova, Hospodárska, Vansovej. „Keď vodič vychádza z Vansovej doľava na Trstínsku, musí dať prednosť autám idúcim zo Šrobárovej, keďže sa však obom smerom končí zelená naraz, stihne na Trstínsku prejsť veľmi málo áut," komentuje jednu z ťažkostí dlhoročný vodič Marek Zelina. Na vyriešenie situácie by podľa neho stačil detail - nastaviť zelenú pre autá zo Šrobárovej o malú chvíľu kratšie.
Križovatky vyžadujú komplexné prepočty
Miroslava Zrebná reaguje, že zdanlivo drobné zmeny vo svetelnej signalizácii vyžadujú kompletný prepočet križovatky: „Ide o investíciu, ktorá sa nemusí zákonite vyplatiť."
Okrem toho dodáva, že preferovať treba najmä hlavné ťahy, v tomto prípade Hospodársku a Trstínsku. Naposledy sa menili signálne plány na križovatke v blízkosti železničnej stanice a na križovatke Bučianska - Hlboká. Obe sa napokon preprogramovali k väčšej spokojnosti vodičov. „Tam sme však boli nútení vymeniť aj radiče," vysvetľuje.
Trnava má dynamické riadenie
Mnohí vodiči sú tiež nespokojní, že v Trnave narozdiel od väčšiny veľkých miest nie je zavedený princíp zelenej vlny. Jeden príklad za všetky: autá, ktoré zo Šrobárovej pokračujú ďalej rovno na Vansovú, zastaví na Okružnom námestí červená. „Ide o jednu z hlavných spojníc Prednádražia s centrom, a červená dosť výrazne blokuje plynulosť premávky," vysvetľuje vodič, ktorý týmto smerom pravidelne prechádza.
Miroslava Zrebná reaguje, že princíp zelenej vlny sa uplatňuje v prevažnej miere na takzvaných mestských okruhoch na urýchlenie prejazdu vozidiel, ktoré sa potrebujú dostať z jednej strany mesta na druhú. „V Trnave je dynamické riadenie, ktoré podľa nás pružnejšie reaguje na aktuálnu situáciu na križovatke."
Jeho princíp spočíva v tom, že pred križovatkou so svetelnou signalizáciou sú pred stop čiarami vo vozovke zaliate detekčné sľučky, na základe ktorých radič v križovatkách vyhodnotí, koľko vozidiel sa práve v ktorom pruhu nachádza a podľa toho sa mení pre ten-ktorý smer zelená alebo červená. Tento rok sa na križovatke na Okružnom námestí zmeny neplánujú.