TRNAVA. Železnice musia zrekonštruovať budovu stanice v Trnave. Dôvodom je nebezpečný azbest. Ten použili na zatepľovanie ešte počas výstavby koncom osemdesiatych rokov. V súčasnosti sa už nemôže používať, spôsobuje totiž rakovinu.
Nákladná prestavba financovaná z vlastných zdrojov Železníc slovenskej republiky (ŽSR) sa dotkne všetkých budov i areálu hlavnej stanice v Trnave. Projekt ráta so zastrešením tretieho a štvrtého nástupišťa, rekonštrukciou plôch a terás, výmenou obvodového plášťa či zateplením strechy staničnej budovy. V interiéroch zasa vymenia podlahy i okná, pribudne nový výťah či viaceré eskalátory. Na poschodí vyrastie zákaznícke centrum pre cestujúcich, na prízemí otvoria nové obchodné prevádzky. Podľa hovorkyne Martiny Pavlikovej, zámerom železníc je vykonať rekonštrukciu trnavskej stanice čo najskôr. Zmluva o jej zhotovení bola podpísaná ešte v roku 2001.
Tretie a štvrté nástupište (v pozadí) by mali zastrešiť.
Ráznejšie, finančne náročné zásahy zatiaľ ŽSR nedokážu z vlastných zdrojov vykryť, s tými menšími však už začali. „Stavba sa realizuje. Je rozdelená na viacero častí, ktoré musia byť dokončené ešte pred samotnou prestavbou hlavnej budovy," tvrdí. Cestujúcu verejnosť by práce mali zasiahnuť len minimálne.
Kompletnej rekonštrukcii bráni nedostatok finančných možností. „V súčasnom období krízy, ktorá bude pravdepodobne pokračovať, sú limity vlastných zdrojov ŽSR nižšie ako počas predchádzajúcich rokov," dopĺňa Pavliková. Prvoradou úlohou je zabezpečenie prevádzkyschopnosti železníc či riešenie urgentnejších, prípadne havarijných stavov iných staníc. Trnavská stanica musí zatiaľ počkať.
Počas prvej, už ukončenej, etapy postavili nový traťový obvod. Nasledovať bude rekonštrukcia sociálnej budovy do ktorej sa neskôr presťahujú pracoviská z administratívno- prevádzkovej budovy. „Táto budova bude po demontáži azbestocementových priečok upravená pre potreby zamestnancov stanice a Oblastného riaditeľstva (OR) Trnava," tvrdí Pavliková. Následne dôjde aj k úprave priestorov pre cestujúcu verejnosť. O predbežných nákladoch na celkovú rekonštrukciu vlakovej stanice je podľa hovorkyne zatiaľ priskoro hovoriť. „Každá možná informácia o predpokladaných nákladoch by bola v súčasnosti ešte nereálne stanovená," uzavrela.