Spamy, pokazené mobily či klamlivé údaje na reklamných letákoch. To všetko trápi spotrebiteľov, ktorí čoraz častejšie kontaktujú obchodnú inšpekciu.
TRNAVA. Niektoré firmy v kraji si nedajú povedať. Nevyžiadanú poštu prostredníctvom internetu, takzvaný spam, šíria aj napriek tomu, že ich obchodná inšpekcia už niekoľkokrát kontrolovala. Hoci niektoré firmy museli zaplatiť už aj pokutu, nevyžiadanú poštu posielajú často aj naďalej.
Za spamy hrozia vysoké pokuty
„Množia sa podnety spotrebiteľov, ktorí dostávajú nevyžiadanú poštu. Našou povinnosťou je preveriť každý takýto podnet a šírenie spamu skontrolovať," vysvetlila riaditeľka Zuzana Makáňová. Za šírenie spamu hrozí spoločnosti pokuta až do výšky 66 387, 83 eur
(1,9 mil. korún
). V prípade, že sa šírenie nevyžiadanej pošty počas roka viackrát opakuje, spoločnosť môže zaplatiť pokutu až do výšky 165 969,59 eur
(4,9 mil. korún
).
Ľudí často trápia aj rozdiely cien, ktoré sú uvedené na cenovkách, s tými, ktoré im účtujú pri pokladni. Tento problém sa týka najmä veľkých obchodných reťazcov. Potrápiť vedia aj klamlivé údaje na reklamných letákoch, keď výrobok propagovaný v akciovom letáku v predajni chýba. „V takom prípade je našou úlohou preveriť, či bol výrobok vôbec dodaný ku dňu začatia akcie," dodala riaditeľka.
S mobilmi často neobstoja
Pokazené mobily bývajú ďalším problémom spotrebiteľov. „Ich reklamácie sú veľmi časté. Spotrebitelia k nám chodia nespokojní so spôsobom vybavenia ich reklamácie, mnohé sú totiž vybavené zamietnutím. V prípade, že je reklamácia zamietnutá na základe odborného posudku, obchodná inšpekcia nemôže zasiahnuť," hovorí Makáňová.
Krajská obchodná inšpekcia tiež upozorňuje na kúpu tovaru prostredníctvom podomových predajcov a internetu. V prípade, že sa spotrebitelia rozhodnú zakúpený výrobok bez udania dôvodu vrátiť, musia tak spraviť do siedmich pracovných dní. Kupujúci robia najčastejšiu chybu, že pri odstúpení od zmluvy nezašlú výrobok späť predajcovi.