Vytvoriť si vlastný priestor v urbánnej stiesnenosti. Potopiť mesto. Uvoľniť sa.
Výstava Sweet city v KlUbe 3 Galérie Jána Koniarka ponúka výber z piatich cyklov mladej výtvarníčky Lucie Tallovej. Okrem fascinácie prázdnym priestorom ich spája motív túžby po uvoľnení.
Hlavná téma: mesto
Prvé, čo návštevníkovi výstavy udrie do očí je veľkoformátový obraz (Deluge II) s meditatívym vyžarovaním: Vežiakmi zastavaný priestor, do ktorého vstupuje neurčité prázdno v podobe snivo vzdušných plôch.
„Autorkinou hlavnou témou je mesto. Vciťuje sa, vteľuje sa doň. Má však zároveň potrebu nájsť si v ňom vlastný priestor, poskytujúci pocit uvoľnenosti a slobody," objasňuje kurátor Miroslav Zajac. Ten symbolizujú práve biele škvrny, rozmazané polia. „Ide o autorkinu citovú hru s farbou a priestorom."
Mesto pod vodou
Na Deluge nadväzuje cyklus Veľká potopa, v ktorom Lucia necháva mesto zmiznúť úplne. „Zostávajú len fragmenty, farebné škvrny ako nositeľky pocitov. Reálny priestor je už absolútne potlačený."
Fakt, že čistá plocha je pre autorku zaujímavejšia ako zahustené plátno dokazujú aj obrazy z ďalších cyklov.
Urban fragments sa nesie v línii autorkinho zaujatia mestom. Takmer abstraktné náznaky obrysov ulíc a budov vystupujú z bielej plochy. Tieto obrazy sú plodom nového pohľadu na mesto, ktorý Lucia Tallová získala počas hodín autoškoly. „Vyjavilo sa jej ako uponáhľané a ona sa ho snažila vo svojich dielach stabilizovať."
Hra a bolesť
Cyklus It hurts so much odhaľuje autorkinu výsostne ženskú, intímnu polohu. „Osobný pocit bolesti dostáva na plátno prostredníctvom symbolov krvi, či subtílnych materiálov ako čipiek, pochádzajúcich zo ženského prostredia."
V istom zmysle protiklad tejto polohy predstavuje séria Candies - hravých štruktúr, rovnako ako v predošlých prípadoch „visiacich" v prázdnom priestore. „Sú to čisto pocitové záležitosti, určitý spôsob uvoľnenia sa prostredníctvom maľby," dodáva Zajac.
Výstava je v galérii sprístupnená do 10. januára.