Úmrtnosť na cestách poklesla. Odborníci však varujú, že môže ísť len o dočasný dôsledok sprísnených opatrení. Jednou z priorít na dlhodobé zlepšenie stavu sú bezpečné cesty. Trnavská župa bude možno prvá, ktorá vyskúša osvedčenú európsku metódu.
TRNAVA. Trnavský samosprávny kraj zatiaľ ako jediný zareagoval na ponuku Autoturist klubu, ktorý prostredníctvom projektu EuroRAP monitoruje bezpečnosť ciest a navrhuje menej nákladné a v Európe osvedčené opatrenia. Strany čakajú rokovania, v prípade dohody by spolupráca začala budúci rok.
Úmrtnosť klesá
Úmrtnosť na cestách Trnavského kraja bola ku koncu októbra takmer o tridsať percent nižšia ako vlani v danom čase. V prípade ťažko zranených ide o zlepšenie o necelých desať percent.
Optimizmus trochu brzdia vyjadrenia niektorých odborníkov, podľa ktorých môže ísť len o dočasný následok sprísnených opatrení. „Skúsenosti z minulosti to naznačujú," podotýka Štefan Mészároš zo Slovenskej správy ciest. „Napriek tomu je nespochybniteľné, že úmrtnosť sa v posledných rokoch darí znižovať." Najnovšie celoslovenské údaje hovoria o znížení o 34 percent.
Nehodové úseky
Bezpečnostné opatrenia na cesty aktuálne navrhujú najmä dopravné inšpektoráty a Slovenská správa ciest.
Riadia sa pritom hlavne analýzami nehodových úsekov (v prípade SSC krízových nehodových lokalít). Tie určujú na základe najvyššej nehodovosti. Podľa informácií zástupcu trnavskej krajskej policajnej hovorkyne Ľuboša Homolu na tomto zozname figurujú úseky ciest - Rybníkova ulica, Bučianska cesta, úsek cesty od Vrbového na Piešťany, či prieťah od Hlohovca smerom na Nitru.
Riziká najťažších kolízií
Mimo tento zoznam však môžu podľa tvrdenia Petra Pokorného, prezidenta Autoturist klubu, zostávať úseky, kde síce nie je nehodovosť najvyššia, ale dôsledky kolízií bývajú najťažšie.
Projekt EuroRAP, ktorý na Slovensku zastupuje Autoturist klub, zisťuje v 30 európskych krajinách, ako dokážu cesty ochrániť účastníkov kolízie pri štyroch typoch najzávažnejších nehôd - čelná zrážka, náraz do pevnej prekážky mimo cesty, kolízia s chodcom alebo s cyklistom, bočný náraz na križovatkách typu "T" a "X".
Na Slovensku doposiaľ v dvoch etapách vyhodnotili 5000 km. Podľa ich doterajších zistení k najrizikovejším úsekom v Trnavskom kraji (i celého Slovenska) patrí úsek Vrbové - Senica, Šamorín - Senec, či Piešťany - Hlohovec.
„Išlo len o monitoring vybraných ciest," hovorí Pokorný. „V prípade dohody s trnavskou župou by sme vyhodnotili celú cestnú sieť v kraji." Plánujú sa riadiť aj údajmi dopravných inšpektorátov, či Národnej dialničnej spoločnosti.
Bezpečnosť nie je len o nových cestách
Pokorný argumentuje, že bezpečnostné opatrenia, ktoré EuroRAP navrhuje, sú oproti tým zaužívaným lacnejšie: „Tiež je možnosť získať na ne peniaze z eurofondov, keďže projekt podporuje Európska únia."
K odporúčaným opatreniam patrí napríklad budovanie širokých priekop bez prekážok povedľa ciest, či rozšírenie vozovky na tri pruhy.
Martin Juck, hlavný koordinátor projektu EuroRAP na Slovensku, v tejto súvislosti pre SME povedal, že peniaze sa v doprave často míňajú na nesystémové a neefektívne opatrenia: "Prioritou je výstavba nových úsekov, ktoré sú vysoko bezpečné, na druhej strane je ich výstavba zdĺhavá a nákladná. Treba si uvedomiť, že sú možno prioritou z ekonomického hľadiska, ale rovnako dôležité z pohľadu zníženia úmrtnosti je zlepšovať už existujúce "obyčajné" cesty, na ktoré sa pod heslom "budovania" často zabúda. Gro úmrtí a ťažkých zranení sa totiž deje na cestách I. a II. triedy, ktoré nespĺňajú ani základné atribúty bezpečnosti."
Autor: tn, rch