Kraj zvažuje, že si nechá preveriť bezpečnosť ciest

Úmrtnosť na cestách poklesla. Odborníci však varujú, že môže ísť len o dočasný dôsledok sprísnených opatrení. Jednou z priorít na dlhodobé zlepšenie stavu sú bezpečné cesty. Trnavská župa bude možno prvá, ktorá vyskúša osvedčenú európsku metódu.

Počet áut na cestách neustále stúpa. Bezpečnostné opatrenia sú čoraz dôležitejšie.Počet áut na cestách neustále stúpa. Bezpečnostné opatrenia sú čoraz dôležitejšie. (Zdroj: PETER GRZNÁR)

Úmrtnosť na cestách poklesla. Odborníci však varujú, že môže ísť len o dočasný dôsledok sprísnených opatrení. Jednou z priorít na dlhodobé zlepšenie stavu sú bezpečné cesty. Trnavská župa bude možno prvá, ktorá vyskúša osvedčenú európsku metódu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

TRNAVA. Trnavský samosprávny kraj zatiaľ ako jediný zareagoval na ponuku Autoturist klubu, ktorý prostredníctvom projektu EuroRAP monitoruje bezpečnosť ciest a navrhuje menej nákladné a v Európe osvedčené opatrenia. Strany čakajú rokovania, v prípade dohody by spolupráca začala budúci rok.

SkryťVypnúť reklamu

Úmrtnosť klesá

Úmrtnosť na cestách Trnavského kraja bola ku koncu októbra takmer o tridsať percent nižšia ako vlani v danom čase. V prípade ťažko zranených ide o zlepšenie o necelých desať percent.

Optimizmus trochu brzdia vyjadrenia niektorých odborníkov, podľa ktorých môže ísť len o dočasný následok sprísnených opatrení. „Skúsenosti z minulosti to naznačujú," podotýka Štefan Mészároš zo Slovenskej správy ciest. „Napriek tomu je nespochybniteľné, že úmrtnosť sa v posledných rokoch darí znižovať." Najnovšie celoslovenské údaje hovoria o znížení o 34 percent.

Nehodové úseky

Bezpečnostné opatrenia na cesty aktuálne navrhujú najmä dopravné inšpektoráty a Slovenská správa ciest.

Riadia sa pritom hlavne analýzami nehodových úsekov (v prípade SSC krízových nehodových lokalít). Tie určujú na základe najvyššej nehodovosti. Podľa informácií zástupcu trnavskej krajskej policajnej hovorkyne Ľuboša Homolu na tomto zozname figurujú úseky ciest - Rybníkova ulica, Bučianska cesta, úsek cesty od Vrbového na Piešťany, či prieťah od Hlohovca smerom na Nitru.

SkryťVypnúť reklamu

Riziká najťažších kolízií

Mimo tento zoznam však môžu podľa tvrdenia Petra Pokorného, prezidenta Autoturist klubu, zostávať úseky, kde síce nie je nehodovosť najvyššia, ale dôsledky kolízií bývajú najťažšie.

Projekt EuroRAP, ktorý na Slovensku zastupuje Autoturist klub, zisťuje v 30 európskych krajinách, ako dokážu cesty ochrániť účastníkov kolízie pri štyroch typoch najzávažnejších nehôd - čelná zrážka, náraz do pevnej prekážky mimo cesty, kolízia s chodcom alebo s cyklistom, bočný náraz na križovatkách typu "T" a "X".

Na Slovensku doposiaľ v dvoch etapách vyhodnotili 5000 km. Podľa ich doterajších zistení k najrizikovejším úsekom v Trnavskom kraji (i celého Slovenska) patrí úsek Vrbové - Senica, Šamorín - Senec, či Piešťany - Hlohovec.

SkryťVypnúť reklamu

„Išlo len o monitoring vybraných ciest," hovorí Pokorný. „V prípade dohody s trnavskou župou by sme vyhodnotili celú cestnú sieť v kraji." Plánujú sa riadiť aj údajmi dopravných inšpektorátov, či Národnej dialničnej spoločnosti.

Bezpečnosť nie je len o nových cestách

Pokorný argumentuje, že bezpečnostné opatrenia, ktoré EuroRAP navrhuje, sú oproti tým zaužívaným lacnejšie: „Tiež je možnosť získať na ne peniaze z eurofondov, keďže projekt podporuje Európska únia."

K odporúčaným opatreniam patrí napríklad budovanie širokých priekop bez prekážok povedľa ciest, či rozšírenie vozovky na tri pruhy.

Martin Juck, hlavný koordinátor projektu EuroRAP na Slovensku, v tejto súvislosti pre SME povedal, že peniaze sa v doprave často míňajú na nesystémové a neefektívne opatrenia: "Prioritou je výstavba nových úsekov, ktoré sú vysoko bezpečné, na druhej strane je ich výstavba zdĺhavá a nákladná. Treba si uvedomiť, že sú možno prioritou z ekonomického hľadiska, ale rovnako dôležité z pohľadu zníženia úmrtnosti je zlepšovať už existujúce "obyčajné" cesty, na ktoré sa pod heslom "budovania" často zabúda. Gro úmrtí a ťažkých zranení sa totiž deje na cestách I. a II. triedy, ktoré nespĺňajú ani základné atribúty bezpečnosti."

Autor: tn, rch

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Trnava

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 269
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 5 490
  3. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 5 185
  4. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 876
  5. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 3 802
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 3 654
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 610
  8. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 506
  1. Vladimír Čuchran: Digi za milióny - parodický, satirický pohľad
  2. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  3. Matúš Grznár: Ako rozoznať matovičovinu od spravodajského článku?
  4. Aleksander Prętnicki: Posledná kvapka - Bratislavský expres
  5. Jozef Pivarník: Nenechajte sa oklamať! Ponziho schéma stále žije a číha na vaše úspory
  6. Nika Göthová: "Všetko, všade, naraz" nie je multiverzum od Marvel. Našťastie.
  7. Vladimír Bojničan: Konzervatívna postfaktická schizofrénia v priamom prenose
  8. Ladislav Boršoš: Konkláve v STVR…
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 597
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 772
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 466
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 10 085
  5. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 507
  6. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 884
  7. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 6 258
  8. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 6 165
  1. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  2. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  3. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  4. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  5. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  6. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  7. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  8. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Zásahová jednotka už zadržala dve podozrivé osoby.


Keď sa povie skákací hrad, väčšina z nás si spomenie na detský smiech, nekonečné vyskakovanie a farebný svet radosti.


Dôvodom je chemický postrek.


TASR
Vlak STADLER KISS Železničnej spoločnosti Slovensko

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spúšťa najväčšiu modernizáciu vlakov za posledné desaťročia. Do svojho vozidlového parku v najbližších rokoch investuje viac ako miliardu eur.


  1. Vladimír Čuchran: Digi za milióny - parodický, satirický pohľad
  2. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  3. Matúš Grznár: Ako rozoznať matovičovinu od spravodajského článku?
  4. Aleksander Prętnicki: Posledná kvapka - Bratislavský expres
  5. Jozef Pivarník: Nenechajte sa oklamať! Ponziho schéma stále žije a číha na vaše úspory
  6. Nika Göthová: "Všetko, všade, naraz" nie je multiverzum od Marvel. Našťastie.
  7. Vladimír Bojničan: Konzervatívna postfaktická schizofrénia v priamom prenose
  8. Ladislav Boršoš: Konkláve v STVR…
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 597
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 772
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 466
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 10 085
  5. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 507
  6. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 884
  7. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 6 258
  8. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 6 165
  1. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  2. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  3. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  4. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  5. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  6. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  7. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  8. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu