Pondelok, 27. marec, 2023 | Meniny má Alena

Kraj zvažuje, že si nechá preveriť bezpečnosť ciest

Úmrtnosť na cestách poklesla. Odborníci však varujú, že môže ísť len o dočasný dôsledok sprísnených opatrení. Jednou z priorít na dlhodobé zlepšenie stavu sú bezpečné cesty. Trnavská župa bude možno prvá, ktorá vyskúša osvedčenú európsku metódu.

Počet áut na cestách neustále stúpa. Bezpečnostné opatrenia sú čoraz dôležitejšie.Počet áut na cestách neustále stúpa. Bezpečnostné opatrenia sú čoraz dôležitejšie. (Zdroj: PETER GRZNÁR)

Úmrtnosť na cestách poklesla. Odborníci však varujú, že môže ísť len o dočasný dôsledok sprísnených opatrení. Jednou z priorít na dlhodobé zlepšenie stavu sú bezpečné cesty. Trnavská župa bude možno prvá, ktorá vyskúša osvedčenú európsku metódu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

TRNAVA. Trnavský samosprávny kraj zatiaľ ako jediný zareagoval na ponuku Autoturist klubu, ktorý prostredníctvom projektu EuroRAP monitoruje bezpečnosť ciest a navrhuje menej nákladné a v Európe osvedčené opatrenia. Strany čakajú rokovania, v prípade dohody by spolupráca začala budúci rok.

SkryťVypnúť reklamu

Úmrtnosť klesá

Úmrtnosť na cestách Trnavského kraja bola ku koncu októbra takmer o tridsať percent nižšia ako vlani v danom čase. V prípade ťažko zranených ide o zlepšenie o necelých desať percent.

Optimizmus trochu brzdia vyjadrenia niektorých odborníkov, podľa ktorých môže ísť len o dočasný následok sprísnených opatrení. „Skúsenosti z minulosti to naznačujú," podotýka Štefan Mészároš zo Slovenskej správy ciest. „Napriek tomu je nespochybniteľné, že úmrtnosť sa v posledných rokoch darí znižovať." Najnovšie celoslovenské údaje hovoria o znížení o 34 percent.

Nehodové úseky

Bezpečnostné opatrenia na cesty aktuálne navrhujú najmä dopravné inšpektoráty a Slovenská správa ciest.

Riadia sa pritom hlavne analýzami nehodových úsekov (v prípade SSC krízových nehodových lokalít). Tie určujú na základe najvyššej nehodovosti. Podľa informácií zástupcu trnavskej krajskej policajnej hovorkyne Ľuboša Homolu na tomto zozname figurujú úseky ciest - Rybníkova ulica, Bučianska cesta, úsek cesty od Vrbového na Piešťany, či prieťah od Hlohovca smerom na Nitru.

SkryťVypnúť reklamu

Riziká najťažších kolízií

Mimo tento zoznam však môžu podľa tvrdenia Petra Pokorného, prezidenta Autoturist klubu, zostávať úseky, kde síce nie je nehodovosť najvyššia, ale dôsledky kolízií bývajú najťažšie.

Projekt EuroRAP, ktorý na Slovensku zastupuje Autoturist klub, zisťuje v 30 európskych krajinách, ako dokážu cesty ochrániť účastníkov kolízie pri štyroch typoch najzávažnejších nehôd - čelná zrážka, náraz do pevnej prekážky mimo cesty, kolízia s chodcom alebo s cyklistom, bočný náraz na križovatkách typu "T" a "X".

Na Slovensku doposiaľ v dvoch etapách vyhodnotili 5000 km. Podľa ich doterajších zistení k najrizikovejším úsekom v Trnavskom kraji (i celého Slovenska) patrí úsek Vrbové - Senica, Šamorín - Senec, či Piešťany - Hlohovec.

SkryťVypnúť reklamu

„Išlo len o monitoring vybraných ciest," hovorí Pokorný. „V prípade dohody s trnavskou župou by sme vyhodnotili celú cestnú sieť v kraji." Plánujú sa riadiť aj údajmi dopravných inšpektorátov, či Národnej dialničnej spoločnosti.

Bezpečnosť nie je len o nových cestách

Pokorný argumentuje, že bezpečnostné opatrenia, ktoré EuroRAP navrhuje, sú oproti tým zaužívaným lacnejšie: „Tiež je možnosť získať na ne peniaze z eurofondov, keďže projekt podporuje Európska únia."

K odporúčaným opatreniam patrí napríklad budovanie širokých priekop bez prekážok povedľa ciest, či rozšírenie vozovky na tri pruhy.

Martin Juck, hlavný koordinátor projektu EuroRAP na Slovensku, v tejto súvislosti pre SME povedal, že peniaze sa v doprave často míňajú na nesystémové a neefektívne opatrenia: "Prioritou je výstavba nových úsekov, ktoré sú vysoko bezpečné, na druhej strane je ich výstavba zdĺhavá a nákladná. Treba si uvedomiť, že sú možno prioritou z ekonomického hľadiska, ale rovnako dôležité z pohľadu zníženia úmrtnosti je zlepšovať už existujúce "obyčajné" cesty, na ktoré sa pod heslom "budovania" často zabúda. Gro úmrtí a ťažkých zranení sa totiž deje na cestách I. a II. triedy, ktoré nespĺňajú ani základné atribúty bezpečnosti."

Najčítanejšie na My Trnava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Nové bývanie a hypotéka za 1,49 %? Pomôže developer
  3. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49%
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  5. Toto sú víťazi súťaže Hermes Komunikátor roka
  6. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zľavy z odvodov, zmrazená cena potravín
  7. Dvanásť rokov v Amazone a práca ma stále baví
  8. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  1. Dvanásť rokov v Amazone a práca ma stále baví
  2. Toto sú víťazi súťaže Hermes Komunikátor roka
  3. Domáca verzia známych keksov vám zachutí na prvé zahryznutie
  4. Sodastream sa mení
  5. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  6. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  7. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  8. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 616
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 6 254
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 5 662
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 4 558
  5. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 685
  6. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 569
  7. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 2 517
  8. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 1 544

Blogy SME

  1. Ivan Čáni: Chcem byť poslancom slovenského parlamentu.
  2. Ján Šeďo: Také typické, našské, alebo prečo onemela učiteľka a my tiež.
  3. Marian Letko: Geneticki sprostí a otupjevjení. Asi sme skutočne takí
  4. Radovan Čipka: Rozhodnutie, ktoré budem možno ľutovať, zverejňujem Prológ
  5. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody
  6. Martin Šuraba: Mačka, ktorá zachránila knihy
  7. Zuzana Foltýnová: Sen v sne, AI alebo Všetko, všade, naraz
  8. Miro Jankes: Marcové obrázky (2023)
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 12 078
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 9 169
  3. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 9 063
  4. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 762
  5. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 6 026
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 383
  7. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 273
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 213
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Polícia v Trnavskom kraji za minulý týždeň (13. - 19. 3.) vykonala 4221 dychových skúšok na alkohol, o 348 viac ako týždeň predtým.


TASR 10 h

Chlapec v sobotu 25. marca o 14.00 h odišiel z prechodného miesta pobytu v Bratislave.


TASR 18 h
TTSK

Výberové konanie na obsadenie pozície riaditeľa Trnavského osvetového strediska v Trnave vypísal Trnavský samosprávny kraj (TTSK), ktorý je zriaďovateľom inštitúcie.


TASR 25. mar
Mesto Hlohovec

Finančná správa si plní záväzok, ktorý dala primátorom tých miest, ktorých sa dotkla optimalizácia kontaktných miest daňových úradov.


SITA 25. mar

Blogy SME

  1. Ivan Čáni: Chcem byť poslancom slovenského parlamentu.
  2. Ján Šeďo: Také typické, našské, alebo prečo onemela učiteľka a my tiež.
  3. Marian Letko: Geneticki sprostí a otupjevjení. Asi sme skutočne takí
  4. Radovan Čipka: Rozhodnutie, ktoré budem možno ľutovať, zverejňujem Prológ
  5. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody
  6. Martin Šuraba: Mačka, ktorá zachránila knihy
  7. Zuzana Foltýnová: Sen v sne, AI alebo Všetko, všade, naraz
  8. Miro Jankes: Marcové obrázky (2023)
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 12 078
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 9 169
  3. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 9 063
  4. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 762
  5. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 6 026
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 383
  7. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 273
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 213
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu