Frekventované železničné priecestie bez závor na Kamennej ceste. Päť dopravných nehôd a dvaja mŕtvi, to je jeho doterajšia bilancia. Železnice v blízkej budúcnosti neplánujú meniť spôsob zabezpečenia tohto úseku.
TRNAVA. Priecestie na Kamennej ceste v Trnave nemá závory. Vodičov a chodcov upozorňuje na prechádzajúci vlak iba výstražné signalizačné zariadenie. Mechanická zábrana tu chýba. Doteraz tu došlo k piatim dopravným nehodám motorového vozidla s vlakom, pri ktorých zahynuli dve osoby.
Ide o frekventovaný úsek
Kamenná cesta je výpadovkou smerom na Biely Kostol či Ružindol. Za železničným priecestím je novopostavená štvrť rodinných domov, najväčší mestský cintorín či cesta do Kamenného mlyna. Ide o frekventovaný úsek čo potvrdil aj Ján Sivák z neďalekej ulice. „Býva tu rušno. Nielen, čo sa týka množstva áut, ale aj chodcov, cyklistov, detí, majiteľov psov, ktorí tadiaľ denne prejdú." Hneď za priecestím začína park. Podľa jeho názoru by závory určite zvýšili bezpečnosť na prechode, čím by sa predišlo neželaným kolíziám. K tej poslednej došlo pred dvoma týždňami.
Vodič vyviazol bez zranení
Zrážka osobného vlaku s autom Peugeot sa skončila bez vážnejších zranení. Šofér mal veľké šťastie. „Vlak zachytil prechádzajúce auto od spolujazdcovej strany. Vodič vyviazol iba s ľahkými zraneniami," informoval Ľuboš Homola, zástupca krajskej policajnej hovorkyne v Trnave. Ak by v aute sedel aj spolujazdec, havária by mala zrejme tragické následky.
Vodič auta išiel na červenú. Telefonoval
Podľa našich zdrojov, vinníkom zrážky bol vodič auta. Nerešpektoval výstražné červené svetlo a navyše telefonoval. „Počas tohto roka sme na celom Slovensku zaevidovali viacero nehôd na priecestiach, ale k žiadnej z nich nedošlo vinou rušňovodiča," povedala Martina Pavliková z odboru komunikácie Generálneho riaditeľstva ŽSR.
História nehôd na priecestí na Kamennej ceste je rovnaká. „Všetky havárie, ktoré sa na tomto priecestí stali, zavinili účastníci cestnej premávky porušením vyhlášky," potvrdila. Vyhláška hovorí, že vodič sa pred prechodom cez priecestie musí presvedčiť o jeho bezpečnom prejazde. Zatiaľ tu došlo k piatim kolíziám vozidla s vlakom. „Okrem toho bolo zaznamenaných niekoľko poškodení zariadenia ŽSR cestným motorovým vozidlom bez stretnutia s vlakom," doplnila Pavliková.
Podľa zákona sú závory len doplnkovou výstrahou
Základným zabezpečovacím prostriedkom priecestí je svetelná signalizácia, železničné rampy sú len doplnkovou výstrahou, tvrdí zákon. Ako naznačila Pavliková, bezpečnosť priecestí nezaistia závory, ale disciplína vodičov i chodcov. „Viac ako 40 percent nehôd sa stáva aj na železničných priecestiach chránených mechanickými závorami." Ak by vraj všetci účastníci cestnej premávky rešpektovali jej pravidlá, k väčšine nehôd na priecestiach by nikdy nedošlo.
Na železničnom priecestí na Kamennej ceste sa v najbližšom období spôsob zabezpečenia meniť nebude. Železnice neuvažujú ani nad výstavbou podjazdu. Aj naďalej bude upozorňovať na prichádzajúci vlak iba červené svetlo semafora.