TRNAVA. V tomto roku pribudli parkovacie miesta na sídlisku Prednádražie. Ešte v júni sa začalo s ich výstavbou na Mozartovej a na Tajovského ulici v blízkosti zdravotného strediska. Približne o mesiac neskôr sa rozbehli práce aj na Hlinách, ktoré dokončili začiatkom októbra. „Obidve investície výrazne prispeli k zlepšeniu kvality parkovania vo svojom rajóne i keď významovo i kapacitne dominuje investícia Na hlinách," potvrdil Dušan Béreš, vedúci odboru investičnej výstavby mestského úradu v Trnave. Na Hlinách vzniklo 60 nových miest na parkovanie, na Prednádraží o desať menej.
Mesto môže stavať iba na svojom pozemku
Podľa slov hovorcu mesta, Pavla Tomašoviča, parkoviská na sídliskách často nie je kde stavať. Ak nie je možnosť vytvoriť nové, zrekonštruuje sa to staré. „Mesto môže realizovať parkovacie miesta výlučne iba na svojom pozemku. Nedostatok priestoru na sídliskách nás núti rozširovať parkovanie aj na úkor zelene," dodal.
Čo sa týka sídlisk, parkovanie na zeleni a na chodníkoch sú priestupky, ktorých sa vodiči dopúšťajú najčastejšie. „K zisťovaniu a prejednávaniu takýchto priestupkov pristupujeme prísne individuálne. Sme si vedomí, že možnosti pre parkovanie na niektorých sídliskách sú veľmi obmedzené a nedokážu uspokojiť rastúce množstvo motorových vozidiel," skonštatoval Ivan Ranuša, zástupca náčelníka Mestskej polície (MsP) v Trnave.
Miesto na bezproblémové parkovanie nájdete na sídlisku iba počas dňa.
Na druhej strane je potrebné chrániť záujem spoločnosti na ochrane zelene ako aj záujem chodcov. Z toho dôvodu je individuálne posudzovanie týchto priestupkov doslova nutné. „Treba však spomenúť, že v žiadnom prípade nemôže byť pre policajtov dôvodom pre akceptáciu protiprávneho parkovania skutočnosť, že vodič má potrebu zaparkovať čo najbližšie k svojmu bydlisku a z tohto dôvodu odmieta nechať svoje vozidlo na vzdialenejšom parkovisku," uzavrel Ranuša
Problémy na Hlinách pretrvávajú
Sídlisko Hliny trpí naďalej nedostatkom parkovacích miest. Aj napriek vytvoreniu 60 nových. „I keď sa situácia po vybudovaní nových parkovacích miest o čosi zlepšila, sme si vedomí, že parkovacích miest je tu stále nedostatok," potvrdil Ranuša. Z toho dôvodu sa príslušníci MsP v tejto lokalite zameriavajú na obzvlášť nevhodné parkovanie, a to najmä na základe oznámenia občanov, ktoré sú spravidla telefonické a anonymné.
Aj podľa Tomáša Hudcoviča má sídlisko Hliny nedostatok parkovacích možností aj po výstavbe nových miest. „Úprava pomohla, no problém nevyriešila. Bol by som radšej keby sa budovali parkovacie domy. Uvedomujem si však , že na to, aby ich ľudia skutočne využívali, by museli byť zadarmo," dodal Hudcovič.
Parkovacie domy si mesto nemôže dovoliť
Výstavba parkovacích domov je finančne veľmi náročná, mesto nemá na ich realizáciu peniaze. Pomôcť by podľa Tomašovičových slov mala i legislatíva. „Pokiaľ sa nezmení zákon o parkovaní, respektíve o vyberaní poplatku za neho na verejných priestranstvách, je to pre nás mŕtva investícia," povedal. Ak by sa aj našiel investor, ktorý by dom zrealizoval, časť investícií by chcel naspäť spoplatnením parkovného. Na strane druhej, vodiči by aj tak hľadali parkovacie miesto zadarmo, hoci ďalej od domu, ako za poplatok v parkovacom dome.