Sobota, 28. máj, 2022 | Meniny má Viliam

Najčastejšími obeťami na cestách sú zvieratá. Ich počty zatiaľ nepoznáme

Na cestách v Trnavskom kraji každoročne hynú pravdepodobne desaťtisíce zvierat. Oficiálny monitoring zatiaľ neprebehol, ochranných opatrení je minimum.

Mnohé zvieratá náraz auta odhodí vedľa cesty.Mnohé zvieratá náraz auta odhodí vedľa cesty. (Zdroj: SITA)

Na cestách v Trnavskom kraji každoročne hynú pravdepodobne desaťtisíce zvierat. Oficiálny monitoring zatiaľ neprebehol, ochranných opatrení je minimum.

TRNAVA. Takmer 1200 dopravných nehôd v kraji za posledné štyri roky vzniklo pre zrážku so zvieraťom. Zomrel pri nich jeden človek, počty zvieracích obetí pravdepodobne kopírujú počet kolízií. A to je len špička ľadovca.

Väčšina zvierat na cestách hynie po zrážkach, ktoré sa nedostávajú do žiadnych štatistík. Vodiči ich neraz ani nezaregistrujú, prípadne skončia s rozbitými chladičmi.

SkryťVypnúť reklamu

Deväť kilometrov: 250 zrazených zajacov

Cestári tvrdia, že pri odpratávaní uhynutých zvierat najčastejšie prichádzajú do kontaktu so zrazenými psami, mačkami, drobnými cicavcami a vtákmi.

Eliáš Vajči, tajomník Slovenského poľovníckeho zväzu regionálnej organizácie Trnava, dopĺňa, že pod kolesami hynú tiež množstvá zajacov. „Len na 9-kilometrovej trase medzi Trnavou a Malženicami vidím v priemere každý druhý deň jedného - dvoch. Odhadujem to zhruba na 250 obetí iba na tejto trase."

Nebezpečné úseky

Počty zrazených srncov sú nižšie, i tu sa však dá ťažko odhadnúť reálny počet. „Hoci ide o trestný čin pytliactva, je časté, že zrazených srncov vodiči naložia do auta a zoberú so sebou." Čo sa týka nájdených kusov, negatívne prvenstvo v okrese držia Jaslovské Bohunice (tento rok zatiaľ osem zrazených) či Malženice so siedmimi kusmi.

SkryťVypnúť reklamu

V Jaslovských Bohuniciach sa vlani stala aj tragická dopravná nehoda - vodič sa snažil vyhnúť srncovi, čo ho napokon stálo život. K nebezpečným úsekom v rámci kraja patrí podľa slov Vajčiho tiež Suchá - Horné Orešany, Soroš - Hlohovec či Piešťany - Horná Streda.

Z časového hľadiska je najrizikovejšia noc, kedy mnoho zvierat niekoľko kilometrov putuje za potravou a neraz naprieč cestou.

Ležia na cestách aj týždne

Na zrazené zvieratá sa dá naraziť i na miestnych či obecných komunikáciách. Hoci zákon ich odstraňovanie nepovoľuje, okoloidúci tak občas urobia.

Uhynuté zviera by sa malo nahlásiť na mestský úrad, mestskú políciu či obvodný úrad životného prostredia. Podnety takéhoto druhu dostáva napríklad aj trnavský útulok.

„Pokiaľ je to v našich silách, snažíme sa reagovať," hovorí Ingrid Nováková. Často sa stáva, že zviera nájdu ešte živé, v takom prípade ho odnášajú veterinárovi: „Za posledné dva týždne som našla troch zrazených túlavých psíkov."

SkryťVypnúť reklamu

Viacero ľudí, vrátane Ingrid Novákovej, podotýka, že zvieratá nie sú z ciest odstraňované dostatočne skoro, čo je podľa ich názoru minimálne neetické. Neraz tam zostávajú aj viac ako dva týždne, prípadne sa na asfalte priamo rozpadnú.

Boris Valášek, riaditeľ Správy a údržby ciest Trnavského samosprávneho kraja, priznáva, že zvieratá sa odstraňujú, keď ide majster strediska na kontrolu ciest - teda raz za týždeň, až raz za dva.

V rámci Trnavy má odstraňovanie zvierat na starosti TT - komfort a ASA. Štatistiky o odstránených zvieratách si nevedú, odhady Gabriely Slámkovej z TT-Komfort sú však 2-3 odstránené zvieratá mesačne. Zamestnanec mestskej polície hovorí o desiatich. „Sú však dni, keď dostaneme aj dva - tri podnety," podotýka.

Vo väčšine obcí nemajú odstraňovanie uhynutých zvierat nijako ošetrené. „Niet na to peňazí," vysvetľuje Marta Genčúrová, starostka Trstína. „V nutných prípadoch si jednorazovo zaplatíme ich odvoz, väčšinou však ide o zvieratá, ktoré majú svojich majiteľov.

Biokoridorov nie je dostatok

Ochranári, poľovníci i odborníci íci na fragmentáciu krajiny sa zhodujú, že zver končí pod kolesami áut často len preto, že pri cestách nie sú vybudované ochranné opatrenia.

Úsek diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou nie je dokonca ani oplotený. Vybudovanie mostu ponad diaľnicu je podľa slov Marcela Jánošíka, hovorcu Národnej dialničnej spoločnosti, málo pravdepodobné. „Nie sú na to financie," vysvetľuje.

Diaľnice a rýchlostné cesty, ktoré sú aktuálne vo fáze výstavby, už počítajú s ochrannými opatreniami - biokoridormi (zelenými nadchodmi a podchodmi pre zvieratá).

Monitoring zatiaľ chýba

Oficiálny monitoring zrazených zvierat na Slovensku zatiaľ neexistuje.

Od roku 1990 však Výskumný ústav dopravný (VÚD) v Žiline pre ministerstvo dopravy zabezpečuje projekt, ktorého súčasťou je od vlani aj problematika úhynu zvierat v dôsledku stretov s dopravnými prostriedkami. „Zrazené zvieratá sa sledujú v rámci cestnej, železničnej a leteckej dopravy," informuje Gabriela Ligasová z VÚD.

V rámci projektu bola zhodnotená situácia monitorovania uhynutých zvierat dotknutými subjektmi (dopravná polícia, poľovné revíry, obvodné úrady životného prostredia, správy chránených území a správcovia pozemných komunikácií).

„Výsledkom štúdie by malo byť navrhnutie jednotnej metodiky monitoringu. Získané údaje by mohli byť v budúcnosti využité ako podklady pre budovanie objektov na migráciu živočíchov."

Plány: chystané i nenaplnené

V marci tohto roku sme dostali informáciu o plánovanom monitoringu z ministerstva životného prostredia. Malo ísť najmenej o trojročný projekt, dotovaný z fondov európskej únie. „Nebude sa týkať len zvierat zrazených, ale i vypadnutých z hniezda či poranených," vysvetlil nám jeden zo zamestnancov.

V rámci Slovenska mali vzniknúť tri - štyri centrá, pracovníci ktorých by nonstop monitorovali terén, v úzkej spolupráci s veterinármi.

Najnovšie informácie z ministerstva sú však negatívne. „Takýto projekt v rámci operačného programu Životné prostredie neevidujeme," informovala nás Jana Kaplanová, riaditeľka komunikačného odboru. Nevylúčila možnosť, že pár mesiacov dozadu sa o takomto projekte uvažovalo.

Najčítanejšie na My Trnava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  2. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  5. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  6. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  7. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  8. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  1. Poškriabali vám auto, keď ste niekde parkovali?
  2. Ako si vyberať pohodlnú obuv nielen do práce? Toto sú naše tipy!
  3. Agresívne brzdenie alebo poistný podvod? Mal palubnú kameru!
  4. Darček na Deň detí? Repasovaný telefón môže byť skvelou voľbou
  5. Zdravé zateplenie za jeden deň: čo neviete o fúkanej izolácii
  6. Wüstenrot minulý rok úspešne naštartoval nový obchodný model
  7. Dve zľavy na jedného: Toto predĺženie v PLANEO je vaša šanca!
  8. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 14 708
  2. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 6 408
  3. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete? 6 293
  4. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 5 601
  5. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 2 011
  6. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 1 886
  7. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách 1 813
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 304

Blogy SME

  1. Helena Smihulova Laucikova: Májové snenie
  2. Peter Slamenik: Špeciálna amnestia
  3. Miro Jankes: Májový výber (2022)
  4. Jano Richter: Motoristické hody tohoto víkendu - Indy500, Monako, Nordschleife24 ...
  5. Miriam Studeničová: Nepremeškajme jedinečný deň – 30. máj!
  6. Aliancia NIE RAKOVINE: Spájame sa, aby sme porazili rakovinu
  7. Anton Kovalčík: Mimochodom, rasizmus ...7. Operácia Zebra.
  8. Ján Škerko: Viktor Orbán je rozbíjač európskej jednoty a trieska pod nechtom
  1. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 9 710
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 640
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 792
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 158
  5. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 2 866
  6. Jana Melišová: Oplatí sa žiť na dlh? 2 768
  7. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 684
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 517
  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  8. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Ilustračné foto.

V Piešťanoch po dvojročnej prestávke opäť vo veľkom štýle otvoria letnú kúpeľnú sezónu.


SITA 4 h

Auto prešlo z neznámych príčin z cesty, prevrátilo sa na bok a skončilo v zalesnenom poraste.


TASR 7 h
Ilustračná foto.

Obce v susedstve Trnavy sa myšlienkou cyklistického prepojenia zaoberali už od roku 2008.


SITA 9 h
Ilustračné foto.

Polícia upozorňuje tínedžerov, že aj ako užívatelia sociálnych sietí sú trestnoprávne zodpovední za to, čo zverejňujú, aj keď ide o virtuálny svet.


SITA 27. máj

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Prípadom sa zaoberá mestská polícia aj sociálne oddelenie.


27. máj

Prezident námestovského klubu je presvedčený, že na Oravu budú ostatné mužstvá spomínať len v tom dobrom.


27. máj

Festival Pohoda tento rok oslávi 25. výročie svojho založenia.


25. máj

Polícia prípady vyhodnotila ako priestupok proti majetku.


10 h

Blogy SME

  1. Helena Smihulova Laucikova: Májové snenie
  2. Peter Slamenik: Špeciálna amnestia
  3. Miro Jankes: Májový výber (2022)
  4. Jano Richter: Motoristické hody tohoto víkendu - Indy500, Monako, Nordschleife24 ...
  5. Miriam Studeničová: Nepremeškajme jedinečný deň – 30. máj!
  6. Aliancia NIE RAKOVINE: Spájame sa, aby sme porazili rakovinu
  7. Anton Kovalčík: Mimochodom, rasizmus ...7. Operácia Zebra.
  8. Ján Škerko: Viktor Orbán je rozbíjač európskej jednoty a trieska pod nechtom
  1. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 9 710
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 640
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 792
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 158
  5. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 2 866
  6. Jana Melišová: Oplatí sa žiť na dlh? 2 768
  7. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 684
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 517
  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  8. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu