TRNAVA. Na príčine je súbeh dvoch obchádzok na hlavnej tepne, vedúcej v smere na diaľnicu D1 do Bratislavy. K dlhodobej uzávierke Sladovníckej ulice pre výstavbu okružnej križovatky na Nitrianskej sa pridalo aj uzatvorenie časti juhovýchodného obchvatu mesta, ktorý vodiči využívali ako obchádzkovú trasu práve pre prehustenú premávku v okolí Sladovníckej. Otvoriť by ho mali tesne pred Sviatkom všetkých svätých, v sobotu 31. októbra.
Obchvat uzatvorili 24. októbra z dôvodu prepravy 500-tonového nákladu troch generátorov pre elektráreň, ktorú stavajú v blízkych Malženiciach. Povolenie za uzatvorenie obchvatu od Nitrianskej cesty po Zavarskú vydal Krajský úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie (KÚCDPK) v Trnave po rokovaniach s prepravcom PNT, s.r.o., v Pezinku a poverenou firmou Mobilita servis, s.r.o., Bratislava.
Zástupcovia oboch firiem prišli na KÚCDPK vo štvrtok 22. októbra so žiadosťou o uzatvorenie tejto cesty, povedal pre TASR prednosta Rudolf Kormúth. Potrebovali podľa jeho slov vybaviť na sedem dní uzávierku, aby mohli spevniť most nad železničnou traťou Bratislava-Žilina. Tri dni na namontovanie výstuže a tri dni na demontáž, povedal Kormúth. Samotná preprava generátorov cez most si vyžiada iba niekoľko hodín, pred mostom ich zložia, prevezú na pripravených koľajniciach a zase naložia na autá.
Kameňom úrazu v celom projekte je skutočnosť, že prepravca prišiel na KÚCDPK doslova iba niekoľko hodín pred jeho požadovaným začiatkom. Na to, aby sme im mohli vydať rozhodnutie na uzávierku, bolo dohromady nutné získať deväť súhlasov a povolení - od vlastníkov komunikácií, od polície. Nemali nič, informoval Kormúth. Na jeho otázku, ako dlho prepravu generátorov firma pripravovala, dostal odpoveď, že viac ako rok. Pritom prepravu cez Trnavu podcenili.
Náš úrad sa im snažil vyjsť v ústrety, dodal Kormúth pre TASR. Na KÚCDPK prišli na rokovanie zástupcovia krajského a okresného dopravného inšpektorátu, mesta, Trnavského samosprávneho kraja, Slovenskej správy ciest i Obvodného úradu CDPK. Proces schvaľovania býva obyčajne zložitý a časovo náročný. Firma situáciu nezvládla, jednoducho boli úplne nepripravení, informoval Kormúth. Preto sa natíska otázka, ktorú Trnavčania viacnásobne prezentovali aj na webovej stránke radnice v diskusii na danú tému, prečo KÚCDPK vydal povolenie.
Chceli sme, aby sa uzávierka obchvatu posunula o tri týždne, kedy sa otvorí Sladovnícka cesta. Oni ale argumentovali štátnym záujmom, tiež technologickým postupom, ktorý nepripustí omeškanie, a pre nich veľkými finančnými sankciami v prípade omeškania, dodal Kormúth. V súčasnosti podľa jeho slov stojí náklad pred mostom a čaká na montáž výstuže. Presun by sa mal uskutočniť v stredu.