Ľudia sa nezmenili. Iba ceny

Cestovateľ Peter Marek (37) z Borského Mikuláša opäť vyrazil na cesty. Po veľkom ázijskom okruhu- Turecko, Irán, Pakistan, Nepál, India a späť sa tentokrát rozhodol navštíviť Pakistan a pohorie Karakoram. Tamojší ľudia a krajina mu zatiaľ učarovali najvia

Cestovateľ Peter Marek krátko po príchode na Slovensko.Cestovateľ Peter Marek krátko po príchode na Slovensko. (Zdroj: PETER BRIŠKA)

c.

Pred niekoľkými rokmi vyrazil Peter Marek na svoje prvé ázijské dobrodružstvo. Vtedy šiel sám, len so slabými znalosťami angličtiny, s porekadlom- s rukami, nohami sa človek dorozumie všade a výlučne pozemnou dopravou. Päť nezabudnuteľných mesiacov, ktoré na tejto ceste strávil, mu zaručili, že nasledujúce tri roky si dal s cestovaním pauzu. Čas však plynul rýchlo a Peter začal premýšľať, kam zájde tentokrát. Rozhodnutie padlo na Pakistan, krajinu, ktorá ho na predchádzajúcich potulkách očarila najviac. Dobrí ľudia, nízke ceny potravín a služieb, krásne hory boli kľúčovými lákadlami. Tentokrát však nešiel sám, ale s istým českým párom.

Všetky indície napovedali, aby sme nikam necestovali

Deň odletu bol naplánovaný na 22. júla. Prípravy na odchod sprevádzali samé nepríjemnosti. „V práci mi nechceli dať voľno, z iránskej ambasády nám neprišli víza, na povrch vyplávali prvé správy o problémoch v Sky Europe. Premýšľali sme, že či to nie sú znamenia," hovorí Peter. K celozávodnej dovolenke si chcel pridať ešte tri dni navyše. Český zamestnávateľ mu oznámil, že to nie je možné.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

jedna.jpg

V uliciach Islamabadu.

Rozhodol sa však vyraziť, aj keď mu hrozila strata zamestnania. Po jeho návrate sa tieto obavy nakoniec aj potvrdili. Víza z iránskej ambasády si prevzali až v deň odletu. Jediným šťastím bolo, že let, v súčasnosti už skrachovanej leteckej spoločnosti, do Istanbulu nezrušili. Ten „odložili na neurčito" až na ceste späť.

Nakoniec predsa len vyrazili

Po krátkom lete z Prahy do tureckého Istanbulu sa nič zvláštne neudialo. Možno iba osobný postreh, ako funguje islam v rôznych krajinách. „Cestovali sme tam počas pôstneho mesiaca Ramadán," spomína. Ramadán je jedným z piatich pilierov islamu, na verejnosti je prísny zákaz jedenia a pitia. Reštaurácie sú otvorené iba vo večerných hodinách, rýchloobčerstvenia sú zatvorené natrvalo. Nie však v Turecku. „Počas pár dní, ktoré sme strávili čakaním na autobus v Istanbule, som si ani neuvedomil, že je Ramadán. Všetko bolo otvorené, ľudia jedli na verejnosti," tvrdí.

Dalo by sa to porovnať s našimi veľkonočnými sviatkami. Podobne je tomu tak aj v susednom Iráne. „Aj tam ľudia jedli na verejnosti, ale iba sporadicky," potvrdil. A „najbohabojneší" sú moslimovia z Pakistanu. Tam cestovatelia pocítili, čo je to pôst počas Ramadánu. „Mám pocit, že skutočne veria len tí najjednoduchší. A takých je v Pakistane najviac," skonštatoval.

Colníci sa s nimi rozdelili

Z Istanbulu pokračovala česko-slovenská výprava cez Irán do Pakistanu. Irán iba „prebehli" autobusom, jediné podstatné, čo si Peter všimol bolo, že ceny rapídne stúpli. „ Tvrdé vedenie štátu postupne poľavuje a krajina sa čoraz viac otvára západu. Aj „cenovo". Ceny sa za tri roky zdvojnásobili," potvrdil.
Z Iránu pokračovala jeho cesta do konečnej zastávky- Pakistanu. „Na hraniciach týchto krajín si nás zavolali colníci a pozvali nás na obed, respektíve sa s nami rozdelili o to, čo si priniesli so sebou. Bolo to veľmi milé gesto."

SkryťVypnúť reklamu

styri.jpg

Skupina nosičov z Pakistanu.

Z autobusu prestúpili do vlaku a zamierili do hlavného mesta- Islamabádu. Za tri roky sa vraj toho zmenilo v Pakistane veľa. „Životná úroveň sa zvyšuje, rastú ceny, jazdia tu autá z Európy, to tu predtým nebolo." No rozdiel mesto vidiek pretrváva aj naďalej. Priepasť medzi nimi sa neustále viac a viac prehlbuje. „Hlinené chatrče bez elektriny a tečúcej vody. Ľudia, ktorí sa živia najmä chovom dobytka. Rozdiel medzi mestom a vidiekom je tak obrovský, že si to my, Európania, ani nevieme predstaviť."

Ľudia sú však veľmi priateľskí. „Myslím si, že ľudia sú jednoduchí a milí práve preto, že tam chýba pokrok." Ako nás Peter ubezpečil, napriek obrovskej chudobe, sa tam nekradne. „Jeden pakistanský politik raz vyhlásil, že Pakistan je síce skorumpovaná krajina, ale keď si zabudnete v reštaurácii peňaženku, o deň či dva ju tam nájdete," prezradil.

V Islamabade ich čakali úradníci

V hlavnom meste Pakistanu pobudli zopár dní. Ak chceli trekovať v pohorí Karakoram, museli si vybaviť povolenia na vstup. „Je to zakázaná oblasť, dostanete sa tam iba so sprievodcami. V tejto oblasti je problémové hraničné pásmo s Indiou, chcú to mať pod kontrolou," ospravedlnil dlhé hodiny strávené po úradoch kvôli povoleniu. Absolvovať ich na ministerstve turizmu musí vraj každá expedícia. Po piatich dňoch vybavovania a čakania na sprievodcu konečne vyrazili. Na trek do pohoria Karakoram, ktoré je druhé najvyššie na svete.

SkryťVypnúť reklamu

tri.jpg

Pohľad na pohorie Karakoram.

Nebezpečná kľukatá cesta vytesaná do skaly

Na hlavnej stanici nasadli do autobusu a zamierili na „Karakoram Highway", smerom k čínskym hraniciam. Cesta kopíruje legendárnu hodvábnu cestu. „Keď som to uvidel, nebolo mi do smiechu. Úzka cesta vytesaná do skál, plná výmoľov, strmé bralá. Lepšie bolo cestovať v noci, keď človek nič nevidel." Zrazu zostal autobus stáť. „Vyšli sme von a pred nami bola čerstvá kamenná lavína. Masa skál zasypala cestu. Museli sme cez ňu prejsť pešo aj s batohmi.

pet.jpg

Karakoram ponúka krásne výhľady.

Na druhej strane nás čakal autobus, ktorý mieril do Islamabadu." Skaly boli vraj také veľké, že si s nimi neporadil ani buldozér. Museli ich odstreliť dynamitom. Keď sme šli ďalej, všimol som si prerazené zvodidlá. Neskôr sme sa dozvedeli, že pár dní pred nami tam jeden autobus zišiel z cesty. Už ho nenašli. Spadol z útesu aj s cestujúcimi, priamo do rozbúreného Indusu.

Krásne výhľady rozptyľovali jeho strach

„Keď prežijem túto cestu, už ju nechcem nikdy absolvovať," opakoval si celú cestu. Aspoň že pohľad po okolí nebol až tak strašný. Po jednej strane sa tiahli Himaláje, po druhej pohorie Karakoram, medzi nimi Indus. Ako z pohľadnice. Keď konečne po niekoľkých dňoch vystúpili, drsnú horskú krásu si začal uvedomovať naplno. „Nádherné pohorie, skalný terén, pohybovali sme sa v nadmorskej výške 4 500 až 5 000 metrov," povedal. Boli traja, zabezpečili si dvoch nosičov a vyrazili.

Cesta ťažká a nebezpečná, navyše im chýbala kondícia

Najvyššie položené miesto, ktoré dosiahli, bolo sedlo v nadmorskej výške 5650 metrov. Mali dobrého vodcu, ktorý mal množstvo kontaktov. Bez tých sa tam vraj nezaobídete. „Prvé dva dni sme trekovali popri dravom Induse. Voda tam robí strašný rámus a vy takmer nič nepočujete," zaspomínal na prvé dni treku.

dva.jpg

Peter Marek po zdolaní sedla.

To ich riadne vyšťavilo. Po dvoch dňoch dorazili k ľadovcu. „Ľadovec sa roztápa, všade boli samé kaluže, niektoré aj hlbšie, vznikali nebezpečné trhliny, ktoré sme museli obchádzať," poukazoval na zdržanie. Lepšie vraj bolo ani nevedieť, po akej hrubej vrstve práve kráčate. „Cesta sa vplyvom roztápajúceho sa ľadovce neustále mení. V noci bolo síce dosť chladno, ale cez deň sa teplota vyšplhala až na tridsať stupňov Celzia." Keď spali pri ľadovci, celú noc vraj praskal, čo bolo veľmi nepríjemné.

Chceli ísť aj pod známy a ťažko dobytný vrchol K2. V tom období tam totiž nie je veľa turistov, ich počet v priebehu augusta postupne klesá. Podľa slov sprievodcu, počet turistov v Pakistane celkovo klesá. Za hlavný dôvod považuje medializáciu terorizmu. „Prívrženci Talibanu sa ukrývajú hlboko v horách, mimo turistických trás. Zahraničných návštevníkov ubudlo aj o tretinu. Turizmus je pre tunajších ľudí hlavným zdrojom obživy," sprostredkoval Peter názor sprievodcu. „Nakoniec sme pod K2 nešli. Jednoducho sme nevládali. Časté obchádzky, náročný terén, slabá kondícia sa podpísali pod naše spoločné rozhodnutie. Nechceli sme nič siliť," uviedol.

Zamierili teda späť do Islamabadu

Zamávali vzdialenej K2 a nočným pochodom cez sedlo vo výške 5 650 metrov zamierili naspäť. „Išli sme v noci, pretože bolo chladno a ľadovec sa tak neroztápal. Bolo to bezpečnejšie." Aspoň naoko. Peter sa dvakrát preboril. Raz do rieky, keď sme sa ju snažili prejsť cez zamrznutú časť, druhýkrát hlboko do snehu. Ani v jednom prípade sa mu však nič vážne nestalo. Iba sa hrozne vyľakal. Aj s dopravou po nezabudnuteľnej Karakoram Highway strávili v pohorí dva týždne.

Pár dní v Islamabade a potom rovnakou trasou cez Irán do Turecka na lietadlo. Tu ich však čakalo prekvapenie, že ich let, respektíve celá letecká spoločnosť už dolietala. Český pár si objednal letenky, no Peter Marek sa rozhodol ísť domov po zemi. Kúpil si lístok na vlak a už známou cestou z prvého ázijského dobrodružstva sa vydal sám do Borského Mikuláša. Domov vraj dorazil skôr, ako jeho českí kolegovia.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Trnava

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 154
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 933
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 702
  4. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 847
  5. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 3 017
  6. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 874
  7. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 501
  8. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 2 315
  1. Ladislav Boršoš: Konkláve v STVR…
  2. Jakub Cipko: Ak nechcete Matoviča, treba začať robiť!
  3. Ivan Mlynár: Robo, panebožečoťatonapadlo ? Čo to bolo za zostavu v tom Kremli…...mamamia.
  4. Štefan Hrodek: Život v obchoďáku
  5. Ivan Čáni: Robert Fico písal Kaji Kallasovej.
  6. Julius Kravjar: Obmedzená suverenita alebo Kto chce biť, palicu si nájde
  7. Timotej Opálek: Mark Pritchard & Thom Yorke - Tall Tales
  8. Peter Štefãnik: Historické paralely a ich slabé miesta
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 804
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 747
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 390
  4. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 10 964
  5. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 8 984
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 676
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 7 948
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 811
  1. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  2. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  3. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  4. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  5. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  7. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  8. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trnava - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trnava

Podpis zmluvy

Stredoslovenská energetika (SSE) a spoločnosť FUERGY uzatvorili strategickú spoluprácu a prinášajú na trh inovatívne smart energetické riešenie – Infimeo.


Vodičku zastavili na Mikovíniho ulici v Trnave.


Kúpalisko Castiglione na Družbe.

Tento rok sa problémom s plavčíkmi vyhli.


Adrian Zeljkovič (v strede) je hlavný pilier Spartaka Trnava.

Príbeh Slovinca Adriana Zeljkoviča.


Ján Janočko 1
  1. Ladislav Boršoš: Konkláve v STVR…
  2. Jakub Cipko: Ak nechcete Matoviča, treba začať robiť!
  3. Ivan Mlynár: Robo, panebožečoťatonapadlo ? Čo to bolo za zostavu v tom Kremli…...mamamia.
  4. Štefan Hrodek: Život v obchoďáku
  5. Ivan Čáni: Robert Fico písal Kaji Kallasovej.
  6. Julius Kravjar: Obmedzená suverenita alebo Kto chce biť, palicu si nájde
  7. Timotej Opálek: Mark Pritchard & Thom Yorke - Tall Tales
  8. Peter Štefãnik: Historické paralely a ich slabé miesta
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 804
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 747
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 390
  4. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 10 964
  5. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 8 984
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 676
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 7 948
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 811
  1. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  2. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  3. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  4. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  5. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  7. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  8. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu