PIEŠŤANY. Bez nového mosta doprava v meste o pár rokov skolabuje. Uvedomuje si to aj dopravný inžinier Peter Rakšányi, ktorý pre Piešťany so svojim tímom spracováva dopravný generel. Ten zásadne zmení a upokojí dopravu najmä v centre mesta a priľahlých preťažených uliciach.
Na ulici sa nedá žiť
„Na celé mesto vplývajú dva ťahy. Jeden cez Krajinský most v smere na Topoľčany a druhý v smere na Bratislavu a Žilinu. To vyvoláva množstvo závažných problémov," vysvetľuje Rakšányi. Ľudia z Kukučínovej ulice, ktorá patrí medzi najfrekventovanejšie, tvrdia, že doprava im ničí život.
„Nedá sa tam existovať, za jednu hodinu v čase špičky prejde 426 áut," upozorňuje obyvateľka, ktorá býva na Kukučínovej už niekoľko desiatok rokov. Podľa nej sa už množstvo ľudí z tejto lokality práve pre hluk a nadmernú premávku odsťahovalo. Obyvateľka vyslovila požiadavku, aby sa do centra chodilo pešo.
Riešením je most a nová cesta
Aj Peter Rakšányi na júnovom prerokovaní generelu navrhol úplné vylúčenie dopravy z centra. Tentoraz však bol umiernenejší. Tím dopravných inžinierov sa domnieva, že Piešťany zachráni prekládka cesty I/61 k železničnej trati alebo za ňu. Obe možnosti sú síce veľmi nákladné, ale v budúcnosti podľa Rakšányiho mesto inú cestou akou ísť mať nebude.
„Nemáme ešte vyjadrenie Slovenskej správy ciest k takémuto kroku. Naopak projektová dokumentácia k premosteniu sa dopracováva," objasňuje architektka mesta Piešťany Jana Vitková.
Krajinský most je nevyhovujúci
Navrhovaný obchvat začína pri letisku a vyúsťoval by za Sídliskom Adama Trajana, kde by sa priamo napájal na jeden kilometer dlhý most cez Sĺňavu. S novým premostením počíta nielen generel, ale tiež územný plán. Súčasnej tranzitnej doprave slúži Krajinský most, ktorý nespĺňa normy pre obojsmernú prevádzku. Vodiči dokonca hovoria o jeho katastrofálnom stave. Do splnenia limitu chýba dvadsať centimetrov.
Mesto už pre zlú statiku muselo obmedziť nákladnú dopravu. Cez most by nemali prejsť autá ťažšie ako 23 ton. Radnica ale radikálny zákaz vydať nemôže. Kamióny by totiž nemali kadiaľ prejsť. Práve týmto argumentom chcú pretlačiť u zodpovedných inštitúcií výstavbu nového mosta ponad rieku Váh. Jeho výstavbu musí iniciovať aj Trnavský samosprávny kraj.
Autor: ras