PIEŠŤANY/TRNAVA. Najväčší podiel na tržbách v oblasti turizmu a cestovného ruchu v kraji majú Piešťany a piešťanské kúpele. I tie však zaznamenali od začiatku roka úbytok zahraničnej klientely. O procedúry prejavilo záujem menej nemeckých aj českých návštevníkov. Situáciu však zachránili arabskí hostia.
„Očakávame, že kríza nebude mať taký negatívny efekt na kúpele ako na iné podniky cestovného ruchu vzhľadom na naše zameranie na zdravotnícke služby," informovala Jana Beňačková z piešťanských kúpeľov. Zatiaľ neobmedzili ani peniaze na propagáciu svojich služieb. Pre zákazníkov zo Slovenska dokonca pripravili špeciálne akcie a zľavy na zdravotné pobyty. Napriek tomu Štatistický úrad Trnava uvádza v augustovej správe, že v Piešťanoch klesol počet ubytovacích zariadení.
Nižšiu návštevnosť mesta zaznamenalo Piešťanské informačné centrum (PIC). V lete sa u nich informovalo 2485 turistov z trinástich krajín, čo je približne o tristo menej ako vlani.
„Prišlo menej nemeckých návštevníkov, naopak začali chodiť ľudia z Českej republiky. Pod nižšiu návštevnosť sapodpisuje aj hospodárska kríza," povedal informačný pracovník Tomáš Bušo z PIC. Potvrdil, že najmä Nemci sa odvolávajú na zdražovanie rôznych poskytovaných služieb, ktoré im poisťovne nepreplácajú.
Do Trnavy lákajú turistov kostoly
Do Trnavy prilákal turistov predminulý víkend tradičný trnavský jarmok. Počas letných prázdnin však Trnavské informačné stredisko zaznamenalo menší záujem turistov o poskytnutie základných informácií. Kanceláriu navštívilo počas leta 2681 turistov, čo je o 334 menej ako pred rokom.
„Stúpol počet návštevníkov z Belgicka a Holandska. Väčšina návštevníkov sa zaujíma o trnavské kostoly, mestskú vežu a iné pamiatky," uviedla pre agentúru SITA Simona Kristová z informačnej kancelárie.
Väčšina z návštevníkov si kupuje mapky s prístupnými sakrálnymi pamiatkami. Od januára sa v kancelárii informovalo 6 546 turistov z 54 krajín. V Trnave sa zvýšil aj počet ubytovacích zariadení, na tržbách však podľa štatistického úradu mali len desaťpercentný podiel.
Tržby za ubytovanie v kraji boli do konca júna 10,6 milióna eur Turisti majú možnosť ubytovať sa v 219 zariadeniach s kapacitou 4 986 izieb a 11 710 lôžok. Túto možnosť využilo takmer 105 tisíc návštevníkov. Najčastejšie prespávajú v hoteloch a najmenej v chatových osadách.
TTSK obmedzil prostriedky na propagáciu
Hoci kríza zasiahla úrad Trnavského samosprávneho kraja (TTSK), ktorý musel siahnuť aj na prostriedky určená pre propagáciu vlastných podujatí, výrazný dosah na kultúrne akcie nemá.
„Ich propagáciu zabezpečujeme cez finančnú podporu spoluorganizátorov," povedala Eva Pristašová z Tlačového oddelenia TTSK.
Kultúrne inštitúcie v zriaďovateľskej pôsobnosti TTSK nezaznamenali pokles návštevníkov. Mimoriadny záujem ľudí očakávajú o Trienále plagátu Trnava 2009, ktoré sa uskutoční na jeseň v Galérii Jána Koniarka.