TRNAVA. Projekt Autoklastra má pomôcť pri rozvoji a zachovaní automobilového priemyslu v juhovýchodnej Európe. Zabrániť má nielen úniku automobiliek do iných krajín, ale tiež študentov. Nápad vzišiel v Trnave.
„Chceme v rámci juhovýchodnej Európy, ktorá má takisto problém s hospodárskou krízou, zabezpečiť vytvorenie podmienok pre inovácie technológií, ale aj vzdelávania a spoluprácu firiem," povedal na piatkovom stretnutí zástupcov Autocluster Slovakia Štefan Chudoba.
Autoklaster pozostáva z ôsmich pracovných balíkov. Časť z neho uskutočnia slovenskí zástupcovia. Do spolupráce sa zapojí aj Taliansko, Maďarsko a Slovinsko.
„Pripravujeme analýzu súčasného vývoja a stavu dodávateľov v automobilovom priemysle. Zaujímajú nás ich potreby. Zisťujeme aj stav na univerzitách," doplnil. Do autoklastra totiž vstúpila aj Slovenská technická univerzita v Bratislave. Práve odborníci z nej by mali pracovať v mestskom priemyselnom parku v Trnave.
„Z vyspelejších krajín chceme know-how preniesť k nám a ďalej ho rozvíjať," dodal. Trnava by tak mala byť centrom rozvoja nových technológií.
„Určite nepripravíme nový model auta, len technológiu. V tom spočíva zmysel autoklastra," skonštatoval Chudoba. Autoklaster má otvoriť aj priestor pre odborné preškoľovania pracovníkov podľa požiadaviek praxe.
Podporu autoklastru dáva aj česká spoločnosť Czech Dex. Jej zástupca Jan Kubalík pripomenul, že projekt prinesie trnavskému regiónu zvýšenie prosperity. „Dôležité je, aby sieť spolupráce pokračovala aj po skončení projektu," uviedol.
Projekt autoklastra získal z fondov európskej únie 1 650 000 € a umiestnil sa z celkového počtu 890 projektov medzi štyridsiatimi najlepšími. Zameriavať sa bude najmä na domáce automobilky PSA-Peugeot Citroen, Kia a Volksvagen.