TRNAVA. Od septembra začne vyučovanie pre jej prvých žiakov v upravených priestoroch na škole na Limbovej ulici. V budúcom školskom roku ju začnú navštevovať prví prváci až tretiaci a deti v oddelení predškolskej výchovy.
Popri žiakoch z Trnavy je škola otvorená aj pre deti z regiónu, ich dochádzaniu prispôsobila začiatok vyučovania a posunula ho na 8.30 hodinu. Škola vychádza v ústrety tým deťom a rodičom, ktorí preferujú alternatívne metódy vyučovania, v tomto úvodnom roku im dáva možnosť prihlásiť sa až do konca letných prázdnin.
Vo vyučovacom princípe, pomenovanom po zakladateľke Marie Montessori, sa kladie dôraz na individualitu žiaka, jeho schopnosti osvojiť si učivo a na stimulujúcom prostredí. Preto sú triedy v školách Montessori plné didaktických pomôcok ku všetkému, čo sa žiaci učia. A kvôli tomu počas prázdnin prebiehajú na pobočke v Trnave intenzívne stavebné práce, ktorými prispôsobuje nevyužívané triedy klasickej ZŠ pre svoje potreby. Novú podobu dostanú okrem učební aj sociálne zariadenia i spoločné priestory.
Naším cieľom je, aby bolo prostredie školy pre dieťa podnetné, povedala pre TASR riaditeľka Gabriela Cabanová. Škola preferuje podľa jej slov dieťa ako bytosť s veľkým potenciálom. Pomáha mu nájsť silné stránky povahy, intelektu a individuálneho talentu a tiež vyrovnať sa so slabšími stránkami.
Táto pedagogická koncepcia Marie Montessori sa sformovala a rozvíjala vo svete už začiatkom 20. storočia, na Slovensko sa dostala koncom 90-tych rokov, pričom niektoré jej prvky využívajú viaceré materské školy. V susednom Česku funguje okolo dvadsať takýchto školských zariadení.
Zaujímavou správou pre školákov je skutočnosť, že sa v tejto škole nestretajú s tradičnými žiackymi knižkami. Čo, samozrejme, neznamená, že deti nie sú hodnotené, dodala Cabanová. Inú podobu má aj vyučovanie. Okrem povinne prebratej látky, danej školským vzdelávacím programom, sa všetkým ostatným naša škola od klasickej líši, uviedla Cabanová.
Učenie je individuálne, dieťa sa venuje jednej téme, kým si ju neosvojí. Nikto mu neurčuje počet cvičení ani opakovaní, má na výber pomôcky tak, aby porozumelo problému. Žiak si prácu vyberá sám v určitom čase, u nás neexistuje rozvrh v pravom zmysle slova, uviedla Cabanová. Počet detí na jedného špeciálne vyškoleného pedagóga nepresiahne 15.
Trnavskí žiaci sa môžu tešiť aj na nové uniformy, ktoré v škole dostanú. Na výber budú tričká, mikiny, krátke i dlhé nohavice a sukne, dodala riaditeľka školy. Povedala, že škola Montessori úzko spolupracuje s rodičmi, ktorí sú neoddeliteľnou súčasťou procesu osobnostného rozvoja každého dieťaťa. Trnavčania chcú postupom rokov vybudovať školu, ktorú žiak ukončí až maturitnou skúškou. Časť predmetov sa bude vyučovať v anglickom jazyku.