BAŠOVCE. Trnavský samosprávny kraj (TTSK) v spolupráci so Správou a údržbou ciest TTSK vypracoval Koncepciu financovania výstavby, rekonštrukcií, modernizácie a opráv ciest a mostov vo svojom vlastníctve. Podľa nej sa realizujú rekonštrukcie a opravy ciest II. a III. triedy na celom území kraja, ktoré podľa hodnotenia sú v nevyhovujúcom a havarijnom stave. Cesta v Bašovciach, neďaleko Piešťan, tieto parametre spĺňala, tak sa ešte v minulom roku začalo s jej opravou.
„Na základe odborného posúdenia stavebno-technického stavu cesty bola ako technológia opravy zhotovená pokládka dvojvrstvového asfaltového mikrokoberca," povedala Eva Pristašová TTSK.
Oprava cesty bola zrealizovaná do konca mája. Preberacie konanie sa uskutočnilo začiatkom júna. „V prípade zistenia nedostatkov budeme požadovať od dodávateľa stavebných prác ich neodkladné odstránenie," dodala Pristašová.
S cestou nie sú občania spokojní
Na vozovke v Bašovciach je natiahnutý asfaltový koberec, ktorého hrúbka je iba 5 centimetrov. Povrch cesty pokrýva vrstva kameniva, ktoré spôsobuje vodičom nemalé problémy. Nebezpečenstvo šmyku patrí medzi tie najzávažnejšie. Odletujúce malé čiastočky štrku zasa poškodzujú vozidlá. „Cesta je hrozná. Denne sa z nej práši rovno do okien a ľudia mi nosia štrk priamo do krčmy," uviedla Dana Jurčová, majiteľka miestneho pohostinstva. K nehode vraj v obci ešte zatiaľ nedošlo, je to však otázka času. „Predpísanú päťdesiatku v obci málokto dodržiava a počas prázdnin sa po ulici naháňajú deti na motocykloch," dodala Jurčová.
Kvalita cesty je horšia ako tá pôvodná
Starosta obce potvrdil, že cesta bola pred jej úpravou lepšia ako teraz, po jej dokončení. „Občania sa mi sťažujú, že je na ceste veľa štrku. Problémov s tým súvisiacich je viacero. Motocyklisti či cyklisti nemajú na kraji cesty šancu, pretože sa miestami do štrku s kolesami zabárajú. Aj mamičky s kočíkmi to majú ťažké," povedal starosta obce Bašovce, Vladimír Tomášik.
Aj Jozef Kováčik z Veľkého Orvišťa nie je spokojný s výsledným efektom dopravnej komunikácie. V Bašovciach stavia dom a denne je svedkom kolíznych situácií v obci. „Najvážnejšie riziko dopravnej nehody vzniká na prechodoch napojenia starej cesty na novú. Vodiči, ktorí ju nepoznajú, môžu totiž podceniť jej štrkový povrch a ľahko dostanú šmyk aj pri nízkej rýchlosti. Kvalita novovybudovanej cesty je nižšia ako pôvodnej," potvrdil Kováčik.
Budú vraj požadovať nápravu
V obci plánujú podať sťažnosť na TTSK, všetko sa vraj rozhodne na najbližšom obecnom zastupiteľstve. „Do dnešného dňa nie je na Úrade TTSK evidovaná žiadna sťažnosť na stav spomínanej cesty," informovala Pristašová. Na dielo sa vraj vzťahuje dvojročná záručná lehota. „V prípade, ak zistia nedostatky, budeme situáciu riešiť v reklamačnom konaní," uzavrela Pristašová. Cena realizácie prác bola vyčíslená do výšky 116- tisíc eur. Rekonštrukcia bola financovaná z vlastných zdrojov TTSK.