PIEŠŤANY. Z neho vychádzal aj autor libreta, spisovateľ, básnik a textár Daniel Hevier, hudbu zložil Ľubomír Horňák, režisérom scénickej podoby oratória je Martin Kákoš. Choreografie naštudoval Jaroslav Moravčík, orchester dirigoval Rastislav Štúr, kostýmy navrhla Ľubica Jarjabková.
V speváckych postavách účinkujú operné sólistky Katarína Štúrová, Monika Fabiánová a Sisa Sklovská, trio mužských sólistov Dušan Jarjabek, Otokar Klein a Dušan Vitázek, dokrútky pre videoprojekciu nahovoril herec Štefan Bučko.
Spoluúčinkoval spevácky zbor Technik, tanečná skupina Čarovné ostrohy, členovia orchestra Slovenskej filharmónie, rockovú trojicu tvorili Patrik Simeonov, Peter Farnbauer a Bruno Oravec.
Jednotlivé obrazy uvedú diváka do doby príchodu a pôsobenia vierozvestov, v sólistických aj zborových partoch podali sólisti špičkové výkony a texty z videoprojekcie jednotlivé scény umocňujú. Piešťanský premiérový návštevník prijal ponúknuté oratórium veľmi pozitívne, o čom svedčí aj standing ovation na jeho konci.
Spievalo sa mi výborne, bola to moja prvá skúsenosť tohto druhu, teším sa, že konečne je tu dielo, ktoré je spojením rocku, muzikálu, operného spevu, takže som veľmi spokojná a som rada, že som tu mohla spievať, povedala pre TASR po premiére Katarína Štúrová, sólistka opery SND.
Nečakala som takéto zoskupenie všetkého, klasiky, rocku, baletu, moderného tanca. Z divadla nie sme zvyknutí na takéto tempo skúšok, preto to bola aj väčšia zodpovednosť, dodala Monika Fabiánová, rovnako sólistka opery SND.
Povedala som, že Ľubo Horňák je zázračný človek, keď v tak krátkom časovom priestore vytvoril takéto dielo. Niekto iný by to písal niekoľko rokov, je to krásne od začiatku do konca. Cítili sme sa tu veľmi dobre, lebo tu je taká domácka atmosféra, dodala tretia zo sólistiek, speváčka Sisa Sklovská.
Ľubo Horňák sa osvedčil ako jeden vynikajúci komponista a skladateľ, myslím si, že doba si žiada také dielo v tomto modernom poňatí, aby takýmto spôsobom bola podaná istá cyrilo-metodejská tradícia, ktorá si to jednoznačne spoločensky zaslúži. Z interpretačného pohľadu bolo cítiť, že sa tu stretlo niekoľko prúdov, klasický s rockovým spevom, orchester filharmónie s rockovou kapelou, uviedol pre TASR po premiére Dušan Jarjabek.
S myšlienkou oratória prišiel Lubomír Horňák v závere minulého roka, dva mesiace trvala príprava s textárom Danielom Hevierom, dva mesiace potom komponovanie. Mojím cieľom je vytvorenie slovenskej trilógie, jedna z tých postáv bol Matúš Čák Trenčiansky, druhými postavami sú práve Cyril a Metod. Tým, že som študoval teológiu, zaujala ma táto téma, moje poďakovanie patrí profesorovi Kučerovi, ktorý je odborníkom na túto oblasť. Sólisti podali výborné výkony, pritom viacerí z nich boli zdravotne indisponovaní," povedal po premiére. Horňák má už rozpracovanú aj tretiu slovenskú tému, bližšie k nej však zatiaľ nechce hovoriť.
Hudbu som počul už v demonahrávkach, kompletne s orchestrom a rockovou sekciou a zbormi pôsobí veľmi dobre. V dokrútkach, ktoré nahovoril Štefan Bučko, sa nejedná o podanie chronológie, ide skôr o témy, vystihnúť ducha a zmysel tej byzantskej misie, dalo by sa povedať aj eseje na tému Cyrila a Metoda, uviedol pre TASR režisér Martin Kákoš.
Po štvrtkovej premiére v rámci 54. ročníka Piešťanského festivalu čaká účinkujúcich uvedenie oratória v predvečer Cyrilo-metodských slávností na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave v sobotu 4. júla o 21. hodine. Projekt vznikol za podpory Ministerstva kultúry SR, v spolupráci s Národným osvetovým centrom.