Prvú časť - externú a písomnú formu internej časti maturít, absolvovali maturanti už v marci. Témy ústnych maturít končiaci stredoškoláci nepoznajú. Vyhláška z minulého roku totiž zakázala zverejňovať maturitné zadania pred skúškou. Tie má pripraviť predmetová komisia školy a schváliť riaditeľ. Rovnako im určili, aké učebné pomôcky budú môcť použiť pri
odpovedi.
Psychológovia maturantom odporúčajú, aby pred skúškami dodržovali oddychový, stravovací a pitný režim. Radia tiež vytvoriť si pri učení a opakovaní tém záchytné body, o ktoré sa pri odpovedi budú môcť oprieť. Varujú pred „ponocovaním".
„Skúšajúci citlivo riadi rozhovor so žiakom, kladie pomocné a stimulačné otázky, vyjadruje súhlas alebo nesúhlas s tvrdeniami žiaka, pričom ho vedie k tomu, aby svoje názory podopieral argumentmi a využíval pri tom písomnú prípravu a tiež vlastné poznatky získané počas prípravy na maturitnú skúšku," píše sa vo vyhláške.
Maturant bude odpovedať pre členmi predmetovej komisie v určenom čase, na prípravu má mať rovnako vyhradený čas. Školy budú od žiakov v odpovediach vyžadovať výsledky ich systematickej práce, ktorú odviedli počas celého štúdia na strednej škole.
Týždeň pred skúškou si študenti spravidla opakujú svoje vedomosti doma, majú tzv. "akademický týždeň".
Maturitné skúšky upravil aj nový školský zákon. Ministerstvo školstva predpokladá, že po zmenách bude priebeh, ako aj organizácia maturít a testov objektívnejšia a kvalitnejšia.
Úpravy sa týkajú napríklad zrušenia úrovní náročnosti vo všetkých maturitných predmetoch okrem cudzích jazykov.
Žiaci si pri výbere jedného cudzieho jazyka volia úroveň B1 (bývalá B), alebo B2 (bývalá A úroveň). Z ďalšieho cudzieho jazyka absolvuje maturant iba ústnu skúšku na úrovni B1.