TRNAVA/PIEŠŤANY. Po prvýkrát ste mohli vidieť hliadku Mestskej polície na skútroch v priebehu apríla. Policajti chcú na skútroch kontrolovať najmä sídliská.
„Skútre budú využívané na bežnú hliadkovú činnosť. Výhodou je možnosť kontroly v lokalitách, kde je ťažké dostať sa automobilom a pôsobenie pešej hliadky je neefektívne. Napríklad pri kontrole sídliskových vnútroblokov so zameraním na znečisťovanie verejného priestranstva a venčenie psov, hliadková činnosť v parkoch či odhaľovanie zakladania skládok odpadu," povedal Ivan Ranuša, zástupca náčelníka Mestskej polície (MsP) v Trnave.
Vďaka motocyklom môžu policajti operatívnejšie zasahovať aj počas dopravných zápch, ktoré sú v Trnave bežnou záležitosťou. „Výhodou je aj bezprostrednejší kontakt s vonkajším okolím, čo môže mať význam napríklad v prípadoch rušenia nočného pokoja počas teplých letných nocí na sídliskách," dodal Ranuša.
Náklady na pohonné hmoty sú nižšie.
Ušetria takmer polovicu nákladov na benzín
Náklady na pohonné hmoty sú o polovicu nižšie ako pri vozidlách. „Čo sa týka spotreby, skúter na 100 km spotrebuje približne 2,5 litra benzínu. V prípade dvojčlennej hliadky na aute je priemerná spotreba asi 5 litrov na 100 kilometrov," informoval Ranuša.
Nákupná cena jedného skútra bola približne 2000 €. Ich používanie je závislé od ročného obdobia a aktuálneho stavu počasia.
Skútre prevážili nad bicyklami
Mestskí policajti v Trnave o bicykloch v minulosti uvažovali. „Variant „skútre" sme zvolili najmä z dôvodu vyššej možnej rýchlosti presunu hliadky v prípade potreby riešiť okamžite vzniknutú situáciu. Ako nevýhodu bicyklov je nutné vidieť i väčšie fyzické zaťaženie príslušníkov, ktorí hliadkovú činnosť vykonávajú v dvanásťhodinových zmenách a to najmä v súvislosti s neustálym starnutím nášho kolektívu," uzavrel Ranuša.
Piešťanskí policajti majú osem bicyklov
Cestné komunikácie v Piešťanoch sú lepšie prispôsobené pre cyklistov ako v Trnave. Mesto „barlolamača" je dokonca známe aj ako mesto bicyklov. Mestská polícia tu nemá skútre, iba osem bicyklov. Dostanú sa s nimi aj na miesta, kam neprejde ani skúter. „Bicykle využívame najmä na kontrolu parkov a ochranného pásma popri Váhu. Zameriavame sa najmä na kontrolu verejného priestranstva, či nedochádza k jeho znečisťovaniu," potvrdil Peter Gogol, zástupca náčelníka MsP v Piešťanoch.
Piešťanskí mestskí policajti počas bežnej kontroly parku.
Policajná „cyklohliadka" je mobilnejšia a najmä nenápadnejšia. Často sa stáva, že policajti na bicykloch chytia páchateľa priestupku priamo pri čine. „Evidujeme prípad, keď sa istý muž snažil založiť skládku pri Váhu. Hliadku na bicykloch vôbec neregistroval a tá ho chytila priamo pri vykladaní stavebného materiálu na zakázanom mieste, uzavrel Gogol.