TRNAVA. Absurdnú dramatickú hru nosorožec v sobotu predstavili herci Divadla Jána Palárika v Trnave. Hra Eugena Ionesca bola za socializmu neželaným dielom. Dnes si ju môžu diváci vychutnať v slovenskom preklade po prvýkrát.
Autor ju napísal ako reakciu na politickú neprávosť, v dnešnom ponímaní ju môžeme chápať ako protest proti akejkoľvek forme jednotvárnosti, proti uniformite a slepému nasledovaniu väčšiny.
Pointa prichádza až v závere
Groteska Nosorožec začína výjavom v malomeštiackom pohostinstve. Hlavný hrdina Bérenger (Jozef Bujdák) sa tu stretáva so svojím dobrým priateľom. V priebehu hry sa spoločne so všetkými obyvateľmi mestečka premieňa na hrubokožca.
Okolie zachvátila tajuplná epidémia, no nikto nevie, odkiaľ sa vzala. Všetci hovoria, no nič nepovedia a hlavná myšlienka tak zostane až do konca hry zatajená. V tejto absurdite a chaose sa zaskveli herci Gregor Hološka - Berengerov priateľ Jean, samotný Berenger v podaní Jozefa Bujdáka, jeho milá Daisy v podaní Zuzany Šebovej, či zahĺbený Miroslav Beňuš ako Logik.
„Autor príbehom naznačuje divákovi, aby nestratil svoju ľudskú tvár a nestal sa nosorožcom," vyjadril sa po predstavení Miroslav Beňuš. Rovnaký názor má aj umelecký šéf divadla, Ján Zavarský. „Mali by sme zostať ľuďmi, lebo nás inak zožerú nosorožce hospodárskej krízy."
Názory na hru sú rôzne
Predstavenie Nosorožec urobilo dojem na mladého študenta. „Hru mám prečítanú a bol som zvedavý ako to spracuje trnavské divadlo. Zatiaľ som tam našiel všetko, čo bolo v knihe. Odlišné boli len hudobné doprovody," povedal.
Názory a dojmy sa však rôznili. Členka divadelného súboru trnavského divadla, Táňa Kulíšková, neskrývala rozčarovanie. „Je to veľmi náročná hra. Naše divadlo sa podľa mňa uberá alternatívnym smerom. Ja som klasický typ diváka a z divadla chcem odchádzať s emočným zážitkom. Na druhej strane, treba vyzdvihnúť energiu, ktorú hry herci vložili," povedala.
Za úvodné slová pred začiatkom verejnej generálky si jej kritiku vyslúžil Ján Zavarský „Nepáči sa mi, keď prosí divákov, aby sa vrátili po prestávke a žiada ich o tolerantnosť. Herci musia diváka osloviť, vtiahnuť do deja a urobiť všetko preto, aby prišiel aj nabudúce. Umelecký šéf je človek, ktorý sa musí postaviť za dramaturgický plán, vytvára ho a je zodpovedný za herecké obsadenie."
Nosorožec ponúka divákovi nejasné scény, vtipné obrazy a dvojzmyselné dialógy. Ak máte chuť zamyslieť nad obsahom a hľadať niť, ktorá vedie k pointe, potom je pre vás groteska o apokalypse v malom mestečku ako stvorená.